filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Wiadomość filmy i seriale 1 listopada 2023, 14:14

Skąd wziął się charakterystyczny sposób biegania Mario? Bohater zawdzięcza go Akirze Toriyamie

Mimo mijających lat Mario do dzisiaj pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci świata gamingu. Wejście w trzeci wymiar pozwoliło bohaterowi nabrać charakteru, co nie byłoby możliwe bez pewnej inspiracji.

Źródło fot. Super Mario 64; Nintendo; 1996
i

Fani hydraulika Maria mogą od niedawna cieszyć się najnowszą grą Super Mario Bros. Wonder, która oddaje cześć dwuwymiarowym odsłonom. Natomiast w połowie lat 90. trwały przymiarki do przejścia w trzeci wymiar, który wydawał się wtedy przyszłością. Dzięki temu otrzymaliśmy Super Mario 64, a głównemu bohaterowi nadano charakterystyczny dla niego sposób poruszania się.

Twórcy zainspirowali się jedną z postaci stworzonych przez Akirę Toriyamę, o czym przypomniał użytkownik X (dawniej Twitter) DoraBall. W pierwszym wydaniu Super Mario 64 Strategy Guide z 1996 roku, oprócz porad, gracze mogli przeczytać wywiad z Shigeru Miyamoto, w którym deweloper zdradził proces projektowania Maria w trzecim wymiarze.

Pierwotnie próbowano wykorzystać motion capture, ale ostatecznie wszystko zaprojektowano ręcznie. Odpowiadając na pytanie, co jest środkiem ciała Maria, Miyamoto zdradził, że budując model bohatera twórcy inspirowali się Arale – główną bohaterką Dr. Slump, mangi Akiry Toriyamy poprzedzającej Dragon Balla:

Obszar wokół jego bioder jest wielkim „złączem” kontrolującym to, w którym kierunku ciało Maria się porusza. Wszystkie ruchy pochodzą właśnie z tego miejsca: gdy przyspiesza i pochyla się do przodu, gdy skręca i przechyla się w lewo lub prawo i tak dalej. Mario w pewien sposób biega jak Arale z poprawnym zbalansowaniem wagi w ciele.

Co ciekawe, notka na portalu VGFacts sugeruje, że postać Arale mogła zainspirować twórców dużo wcześniej. Już w grze Super Mario Bros. 3 z 1988 roku widać podobieństwo do wspomnianej bohaterki w sposobie poruszania się Maria, gdy ten ma na sobie strój szopa lub tanuki (jenota).

Innymi poszlakami są również skrzydlata czapka z Super Mario 64, strój kota z Super Mario 3D World oraz usposobienie Maria korespondujące z jego czerwono-niebieskim strojem. Nigdy jednak nie pojawił się oficjalny komentarz o możliwej inspiracji Arale poza słowami Shigeru Miyamoto sprzed 27 lat.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej