Shigeru Miyamoto skończył 70 lat, twórca Mario to jedna z ikon branży
Shigeru Miyamoto skończył dziś siedemdziesiąt lat. Kto to taki? Reżyser gier firmy Nintendo i niekwestionowana legenda branży, któremu zawdzięczamy tak kultowe serie jak Mario Bros. czy The Legend of Zelda.
Branża gier wideo ma wiele legend. Jedne lubią błysk fleszy – Hideo Kojima jest tu świetnym przykładem – a inne niekoniecznie, nawet jeśli wkład w elektroniczną rozrywkę mają nieporównywalnie większy. Do tej drugiej grupy można zaliczyć Shigeru Miyamoto – projektanta, producenta i reżysera gier ze stajni Nintendo, który skończył dziś siedemdziesiąt lat.
Styczność z dziełami owego japońskiego twórcy – od wielu nie tylko tworzącego gry, ale także piastującego funkcję menedżera ds. rozrywki w szeregach „wielkiego N” – miała zdecydowana większość graczy, niezależnie od wieku. Możecie nie znać jego, ale z pewnością graliście w produkcje, które (współ)tworzył. Jeśli nie wierzycie, rzućcie tylko okiem na jego częściowy dorobek (cały znajdziecie tutaj):
- Sheriff (1979 r.) – projektant grafik
- Donkey Kong (1981 r.) – reżyser i projektant
- Sky Skipper (1981 r.) – projektant
- Donkey Kong Jr. (1982 r.) – reżyser i projektant
- Popeye (1982 r.) – reżyser i projektant
- Mario Bros. (1983 r.) – reżyser i projektant
- Donkey Kong 3 (1983 r.) – reżyser i projektant
- Super Mario Bros. (1985 r.) – reżyser, projektant i producent
- The Legend of Zelda (1986 r.) – reżyser, projektant i producent
- Zelda II: The Adventure of Link (1987 r.) – producent
- Super Mario Bros. 3 (1988 r.) – współreżyser, projektant i producent
- Super Mario World (1990 r.) – producent
- F-Zero (1990 r.) – projektant i producent
- The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991 r.) – producent
- Pokemon Red and Blue (1996 r.) – producent
- Super Mario 64 (1996 r.) – reżyser I producent
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998 r.) – reżyser, producent i kierownik produkcji
- Paper Mario (2000 r.) – producent
- The Legend of Zelda: Majora's Mask (2000 r.) – producent i współscenarzysta
- Luigi's Mansion (2001 r.) – producent, twórca koncepcji
- Pikmin (2001 r.) – producent, twórca koncepcji
- Metroid Prime (2002 r.) – producent
- The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006 r.) – producent, początkowo również reżyser
- Wii Sports (2006 r.) – główny prodeucent
- Super Mario Galaxy (2007 r.) – współproducent, twórca koncepcji
- Splatoon (2015 r.) – jeden z dwóch głównych producentów
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017 r.) – główny producent
Donkey Kong, Mario Bros., The Legend of Zelda, Pokemon, Metroid – z całą pewnością można stwierdzić, że dorobek Shigeru Miyamoto przez lata nadawał kształt nie tylko branży gier wideo, ale miał również wpływ na popkulturę w ogólnym wymiarze. Jest on widoczny także w kilku świeżych produkcjach, gdyż np. Elden Ring czy Immortals: Fenyx Rising mniejszymi bądź większymi garściami czerpią z The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
Zapytany niegdyś o swoją filozofię tworzenia gier wideo, Shigeru Miyamoto stwierdził:
Ludzie powtarzają wiele frazesów, nazywając mnie genialnym opowiadaczem czy utalentowanym animatorem, i nawet sugerowali, bym spróbował swoich sił w filmach, gdyż ich zdaniem mój styl projektowania gier jest zbliżony do kręcenia obrazów. Ja czuję jednak, iż nie jestem twórcą filmów; czy raczej że moją główną siłą jest pionierski duch wykorzystywania technologii do tworzenia możliwie najlepszych interaktywnych produkcji […].
Jakby na przekór własnym słowom z przeszłości, Shigeru Miyamoto bierze obecnie udział właśnie w produkcji filmu, mianowicie The Super Mario Bros. Movie, który ma się ukazać w 2023 roku. Myślę jednak, że można stwierdzić, iż z tak pokaźnym dorobkiem i w tak pięknym wieku deweloper, któremu tyle zawdzięczamy, nie powinien stawiać przed sobą żadnych ograniczeń.