autor: Szymon Liebert
Sekrety Thiefa – nowe informacje o grze studia Eidos Montreal
Po wczorajszej zapowiedzi nowego Thiefa przyszedł czas na poznanie jego sekretów. Podsumowujemy pierwsze informacje o grze studia Eidos Montreal, która trafi do sprzedaży w 2014 roku na PC, PlayStation 4 i innych konsolach następnej generacji.
Wczorajsze ponowne ujawnienie gry Thief 4, znanej teraz po prostu jako Thief, spotkało się z olbrzymi zainteresowaniem fanów legendarnej serii, stworzonej przed laty przez nieistniejące już studio Looking Glass. Emocji nie brakuje, bo nowy deweloper, czyli Eidos Montreal, szykuje sporo niespodzianek. Postanowiliśmy zebrać najciekawsze informacje z magazynu Game Informer, przekazane przez serwis Gaming Everything.
Garrett i strażnicy
Zacznijmy od postaci Garretta i omówienia fabuły. Wraz z bohaterem wrócimy po długim czasie nieobecności do miasta zwanego City, aby zmierzyć się z niejakim Baronem. Postać Barona jest znana fanom Thiefa, bo oznacza po prostu „burmistrza” tej metropolii. W poprzednich odsłonach Baron nie był widoczny z prostej przyczyny – prowadził wojnę poza terenem miasta. W nowej grze postać będzie sprawowała militarną władzę nad mieszkańcami nękanymi przez epidemię.
Oczywiście powyższa fabuła zostanie przedstawiona z perspektywy Garretta, który nie należy do typowych bohaterów. Celem dla najsłynniejszego złodzieja w świecie gier pozostanie wykorzystanie panującego wokół chaosu do wzbogacenia się. Jedną z jego pierwszych ofiar zostanie Theodore Eastwick, architekt, któremu Baron zlecił zbudowanie wielu miejskich budynków. Namierzymy go w domu rozkoszy dla elity zwanym House of Blossoms.
Garrett nie stanie się wojownikiem i pozostanie wierny swoim złodziejskim korzeniom. Z tego względu, walka z czterema lub więcej wrogami nie będzie zbyt mądrym posunięciem. Zamiast tego, lepiej będzie chować się w cieniu. Strażnicy mają cechować się większą zaradnością i rozumieć, gdzie może ukryć się inna osoba. Różne postacie będą też szukać Garretta na inne sposoby – połączy je zrozumienie topografii poziomu i tego, gdzie znajdują się potencjalne kryjówki.
Gadżety i konstrukcja świata
W akcji wykorzystamy dość standardowy zestaw narzędzi – przynajmniej dla Garretta. Złodziej wykorzysta słynną pałkę do ogłuszania przeciwników. Powróci także łuk, przydatny nie tylko w walce, ale też w zagraniach taktycznych (np. żeby odwrócić czyjąś uwagę). Do niego dołączą strzały różnego typu: dymna, czy składająca się z suchego lodu (do gaszenia źródeł ognia). Nowością będą za to szpony, które pozwolą wspinać się w pewnych konkretnych miejscach.
Istotną kwestią jest to, jak będą wyglądały poziomy. Zacznijmy od tego, że drogę do celu wskaże znacznik nawigacyjny, co nie znaczy, że całość będzie liniowa. Deweloperzy chcą oddać w ręce graczy świat złożony z wielu alternatywnych ścieżek. W każdym przypadku dostaniemy więc kilka sposobów dostania się do danej komnaty i parę metod skradania się. W rozeznaniu się w dostępnych opcjach pomoże tryb skupienia, podświetlający obiekty, z którymi można wejść w interakcję.
W tekście Game Informera podano szereg przykładów na to jak będzie wyglądała konstrukcja świata. Mówiąc krótko, dostaniemy to, co znamy z poprzednich części serii. Wiele zacienionych miejsc, przejścia niedostępne dla zwykłych ludzi, ukryte przełączniki i proste zagadki logiczne – o tym wszystkim są wzmianki w artykule. Istotnym elementem pozostanie system dźwiękowy, który pozwoli nasłuchiwać kroków, czy podsłuchiwać rozmów zawierających cenne informacje.
Tryb skupienia i inne sztuczki
Tryb skupienia pozwoli na parę sztuczek. Podstawowa funkcjonalność sprowadza się do wskazywania obiektów, po których można się wspiąć, czy świeczek, które da się ugasić. Ulepszona wersja tej zdolności zwiększy zasięg jej działania. Pojawi się system odcisków palców, wskazujący ciekawe miejsca. Jako, że podobno będzie można zajrzeć wszędzie, ułatwi on szukanie interesujących nas przedmiotów. Artefaktów będzie sporo – znalezione skarby ozdobią kryjówkę Garretta.
Garrett jest rasowym złodziejem, więc nie gardzi zabawą w kieszonkowca, czy korzystania z wytrychów do otwierania zamków. Tryb skupienia wykorzystamy, aby spowolnić czas i ukraść trzy razy więcej pieniędzy niż zwykle. Zebrane fundusze posłużą do ulepszania sprzętu pomiędzy misjami. Wyposażenie przyda się w walce, gdzie pomoże także wspomniane skupienie. Używając tego systemu będziemy mogli wskazać jedno lub kilka miejsc na ciele wroga, aby odepchnąć go i uciec lub wyprowadzić potężny atak.
Tło fabularne i eksperymenty
Podano także kilka ciekawostek odnośnie ogólnego klimatu gry. Projekt Garretta przygotował reżyser gry Nicolas Cantin. To zapewne z jego powodu bohater będzie miał widoczną bliznę na twarzy, oddającą znaczenie przeszłych przygód. Na razie trudno powiedzieć, czy samo tło fabularne Thiefa, tak wyraziste w poprzednich częściach, zostanie oddane w wierny sposób. Wiadomo, że Eidos Montreal chce ograniczyć znaczenie elementów magicznych.
Co ciekawe, w przeszłości myślano o tym, aby zrealizować grę przy udziale nowego bohatera i postawić na rozgrywkę z widokiem zza jego pleców. W takim przypadku dostalibyśmy także system wspinaczki. Podobne pomysły rozważano w trakcie długiego procesu wstępnego produkcji, kiedy ekipa testowała różne rozwiązania. Eksperymenty prowadzono przez pierwsze trzy lata prac nad projektem – wtedy zajmowała się nim niewielka ekipa.
Nowy Thief rozpoczął swoją przygodę jako Thief 4, którego w pewnym momencie określano też mianem Thi4f. Do niedawna losy gry były niejasne, bo po oficjalnej zapowiedzi musieliśmy karmić się co najwyżej plotkami. Na szczęście wczoraj magazyn Game Informer potwierdził, że projekt jest w produkcji i zajmuje się nim Eidos Montreal, należący do firmy Square Enix. Thief ma zostać wydany w 2014 roku na pecetach, PlayStation 4 i innych konsolach następnej generacji.