autor: Maciej Śliwiński
Rynek gier PC ma się bardzo dobrze - raport PC Gaming Alliance
PC Gaming Alliance, organizacja zajmująca się analizowaniem rozwoju rynku gier na PC, opublikowała wczoraj raport będący podsumowaniem 2008 roku. Według dokumentu, ta część branży gier wideo, która powiązana jest wyłącznie z komputerami osobistymi, zanotowała w ubiegłym roku 11 miliardów dolarów zysku.
PC Gaming Alliance, organizacja zajmująca się wspieraniem rozwoju rynku gier na PC, opublikowała wczoraj raport będący podsumowaniem 2008 roku. Według dokumentu, ta część branży gier wideo, która powiązana jest wyłącznie z komputerami osobistymi, zanotowała w ubiegłym roku 11 miliardów dolarów przychodu.
Raport PCGA skupia się na trzech najważniejszych trendach, które można było zaobserwować w ubiegłym roku: rozwoju internetowej dystrybucji gier przez platformy typu Steam, coraz większej popularności darmowych gier, gdzie opłaty pobierane są za dodatkowe usługi oraz wprowadzenia gier do oferty popularnych w Stanach Zjednoczonych sieci sklepów, jak na przykład 7-Eleven.
„Gry PC bardzo udanie zapoczątkowały i rozwinęły rynek dystrybucji online, który obecnie przeżywa boom i nic nie wskazuje na to, by taki stan rzeczy miał się zmienić. ” – tłumaczy prezes PCGA, Randy Stude. Dodaje również, że mimo zalet, jakie posiadają sieciowe usługi konsolowe – Xbox Live i PlayStation Network, to dalej komputery osobiste charakteryzują się największą dostępnością produktów gotowych do pobrania z sieci.
Analizy PC Gaming Alliance pokazują, że głównym źródłem dochodu branży gier PC w 2008 roku były tytuły typu MMOG. Kilka głównie popularnych w Azji produktów tego rodzaju, obecnych na tamtejszym rynku od co najmniej pięciu lat, w samym 2008 roku wygenerowało przychody na poziomie 100 milionów dolarów. Najpopularniejsza gra typu MMORPG – World of Warcraft - w 2008 roku przyniosła 1 miliard dolarów ze sprzedaży abonamentu, a wydane w ubiegłym roku Age of Conan i Warhammer Online sprzedały się w ilości ponad jednego miliona kopi.
Raport analizuje również poszczególne rynki gier. Eksperci DFC Intelligence, którzy go przygotowali, pisząc o Europie Wschodniej i Rosji zaznaczają, że w tym rejonie Starego Kontynentu najpopularniejsze są gry strategiczne oraz RPG przeznaczone na komputery osobiste. Rynek konsolowy nie jest rozwinięty z uwagi na wysokie ceny produktów Microsoftu i Sony.
Zajmujący 33 strony raport można pobrać z oficjalnej strony PC Gaming Alliance.