futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 1 kwietnia 2021, 20:23

RTX 3070 potrzebuje 16 GB? Rosyjski youtuber sprawdził wydajność karty

Rosyjski youtuber postanowił sprawdzić, jak na stabilność gier wpłynie dodatkowa pamięć VRAM w GeForce RTX 3070. Zmodyfikowana wersja karty graficznej posiada jej aż 16 GB.

Nvidia nadal nie opublikowała oficjalnej specyfikacji karty GeForce RTX 3070 Ti. Według plotek będzie ona jednak dostępna również w wersji z 16 GB VRAM. Rosyjski youtuber VIK-on postanowił sprawdzić, jak taka ilość wpłynęłaby na pracę podstawowej wersji karty, czyli RTX 3070. Zmodyfikował on ją, aby była w stanie korzystać z dodatkowych modułów pamięci. W założeniach ich podwojenie miałoby pozwolić na sprawniejsze renderowanie tekstur w wysokiej rozdzielczości oraz lepszą wydajność w kwestii ray tracingu.

Testowania karty przy użyciu kilku gier podjęli się inni rosyjscy youtuberzy z kanału PRO Hi-Tech. Produkcje uruchamiane były w rozdzielczości 1440p i maksymalnych ustawieniach graficznych. W przypadkach, gdy było to możliwe, użyto także ray tracingu. Wyniki testów w takich warunkach okazały się dość zróżnicowane. Niektóre gry działały dzięki dodatkowej pamięci VRAM zdecydowanie lepiej. W innych znaleziono niewielkie różnice w wydajności. W skrajnym przypadku Godfall działał gorzej niż na domyślnej wersji RTX 3070.

Przy testowaniu Watch Dogs: Legion odnotowano widoczną poprawę płynności. Delikatnie wzrosła ogólna średnia liczba klatek na sekundę. Zmianie uległy również wskaźniki średniej 1% i 0,1% najniższych wartości FPS (1% i 0,1% low framerate). W przypadku podstawowej wersji karty liczba ta potrafiła spaść do 24, natomiast w wersji z 16 GB VRAM najniższy wynik to 45. Podobne efekty zauważono również w Far Cry 5, lecz głównie w przypadku wskaźnika 0,1% low framerate. Gra działała więc stabilniej przy użyciu zmodyfikowanego sprzętu (brak mikroprzycinek).

Inaczej sytuacja wyglądała jednak w przypadku Cyberpunka 2077. Średnia liczba klatek nie uległa żadnym zmianom. Jedynie wskaźniki 1% i 0,1% low framerate okazały się lepsze niż przy użyciu karty z 8 GB pamięci. Różnica ta była jednak ledwo zauważalna. Jeszcze ciekawiej prezentuje się przykład Godfall. Podczas eksploracji widać znaczącą poprawę w kwestii średniej liczby FPS. W trakcie starć z przeciwnikami zmodyfikowana karta radziła sobie jednak gorzej niż zwykły RTX 3070. Częściej zauważalne były spadki płynności, których nie wykryto na komputerze z domyślnym modelem GPU.

Wygląda więc na to, że amatorskie rozszerzenie pamięci dostępnej w karcie graficznej nie przynosi zbyt wiele korzyści. Wyraźne różnice widoczne były jedynie w niektórych produkcjach. Najczęściej dotyczyły one również tylko wskaźników 1% i 0,1% low framerate. Biorąc pod uwagę koszty związane z taką inwestycją, wydaje się ona całkowicie nieopłacalna. Za kilkaset dodatkowych złotych otrzymalibyśmy zaledwie kilka klatek na sekundę więcej w prawie każdym przypadku, a gdy gry zaczną w większym stopniu wykorzystywać większe pokłady VRAM-u, karcie zacznie brakować także mocy (nawet bardziej niż pamięci).

Przemysław Dygas

Przemysław Dygas

Na GRYOnline.pl opublikował masę newsów, nieco recenzji oraz trochę felietonów. Obecnie prowadzi serwis Cooldown.pl oraz pełni funkcję młodszego specjalisty SEO. Pierwsze dziennikarskie teksty publikował jeszcze na prywatnym blogu; później zajął się pisaniem na poważnie, gdy jego newsy i recenzje trafiły na nieistniejący już portal filmowy. W wolnym czasie stara się nadążać za premierami nowych strategii i RPG-ów, o ile nie powtarza po raz enty Pillars of Eternity lub Mass Effecta. Lubi też kinematografię i stara się przynajmniej raz w miesiącu odwiedzać pobliskie kino, by być na bieżąco z interesującymi go filmami.

więcej