autor: Bartosz Woldański
Różnice GPU między PS5 i Xbox Series X nie mają znaczenia według twórcy DiRT 5
Według dewelopera gry wyścigowej DiRT 5 różnice w mocy układów graficznych między konsolami PlayStation 5 i Xbox Series X nie mają większego znaczenia w procesie produkcyjnym.
Zastosowany w Xboksie Series X układ graficzny może pochwalić się mocą na poziomie 12 teraflopsów, natomiast w PS5 – 10,28 teraflopsa, choć różnice sięgają głębiej, bo dotyczą liczby bloków CU (52 vs 36 na korzyść XSX) i procesorów strumieniowych (3328 vs 2304 na korzyść XSX), a także taktowania (2,23 vs 1,825 GHz na korzyść PS5). Czy wpływają one na proces produkcyjny gier? Według Mike’a Moretona, głównego projektanta wyścigów DiRT 5, nie ma to zbytnio znaczenia.
Deweloper produkcji firmy Codemasters przyznał w wywiadzie dla serwisu GamingBolt, że co najwyżej optymalizacja gier na jednej platformie sprzętowej może wymagać nieco większego nakładu pracy. Producent nie podał nazwy konsoli, ale można oczywiście założyć po specyfikacji, że chodzi o PlayStation 5. Nie powinno mieć to jednak większego przełożenia na działanie tytułów, jakość grafiki czy rozdzielczość obrazu, w przeciwieństwie do konsoli Xbox Series S. Słabsza konsola Microsoftu wyraźnie odstaje mocą nie tylko od Xboksa Series X, ale także od PS5. Z tego powodu pozwoli ona na granie tylko w 1080p lub co najwyżej 1440p.
W przeszłości w podobnym tonie wypowiadał się m.in. Tom Warren, redaktor serwisu The Verge, który stwierdził kilka miesięcy temu, że ważniejsze w nowych konsolach od teraflopsów okażą się procesor i nośnik SSD. Czas zweryfikuje, czy nie będzie różnic np. w natywnych rozdzielczościach w wybranych grach, tak jak to bywało w obecnej generacji pomiędzy PlayStation 4 (Pro) i Xboksem One (X).
Premiera Xboksa Series X/S i PS5 odbędzie się w Polsce odpowiednio 10 i 19 listopada 2020 roku.
- PS5 vs Xbox Series X – porównanie specyfikacji i nasze wnioski
- DiRT 5 – oficjalna strona
- Graliśmy w DiRT 5 – rajdowanie przez burzę i polarne zorze