autor: Kamil Zwijacz
Retro City Rampage - niezależne GTA sukcesem na konsolach Sony
Deweloper niezależnej gry Retro City Rampage podzielił się informacjami dotyczącymi popularności jego produkcji w wersji na rozmaite urządzenia. Okazało się, że największy sukces odniosła edycja dedykowana konsolom PlayStation.
Twórca niezależnej gry Retro City Rampage postanowił podzielić się danymi dotyczącymi popularności jego produkcji na różnych platformach sprzętowych, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, gdzie gra cieszyła się największym wzięciem. Tytuł sprzedał się w ciągu dwóch lat w nakładzie przekraczającym 400 tys. egzemplarzy (w większości w wersji cyfrowej, chociaż dostępna była także limitowana, pudełkowa edycja na PlayStation 4) na ośmiu platformach sprzętowych (PC, Mac, PS3, PS4, PSV, X360, 3DS, Wii) oraz trafiła do 270 tys. użytkowników usługi PlayStation Plus. Brian Provinciano ze studia Vblank Entertainment z poniższych danych wyciągnął dwa wnioski - duży wpływ na zainteresowanie grą przed premierą mają artykuły w mediach, a najważniejszym czynnikiem wpływającym na sprzedaż jest promocja i miejsce w sklepie, co oznacza po prostu widoczność produkcji, która może „zniknąć” w zalewie innych gier.
- Gatunek: gra akcji
- Deweloper: Vblank Entertainment
- Platformy sprzętowe: PC (Windows i Mac), PS4, PS3, PS Vita, Wii, X360, 3DS
- Data premiery: 9 października 2012 roku (PC, PS3, PSV), 2 stycznia 2013 roku (X360), 28 lutego 2013 roku (Wii), 6 lutego 2014 roku (3DS, wersja DX), 11 listopada 2014 roku (PS4, wersja DX)
Największy przychód przyniosła wersja na konsole PlayStation, która sprzedała się jednak w mniejszej ilości egzemplarzy niż edycja PC-towa. Sytuacja związana jest z licznymi przecenami na Steamie, podczas których gry trafiają do większej ilości osób, ale za dużo mniejsze pieniądze. Provinciano zaznaczył także, że ponad 80% egzemplarzy Retro City Rampage sprzedanych na PC-tach pochodzi ze Steama, a daleko w tyle są pozostałe kanały dystrybucji (strona internetowa gry, GOG oraz Humble Store).
Kolejną ciekawostką jest fakt, że produkcja cieszyła się sporym zainteresowaniem na handheldzie PlayStation Vita, co z kolei związane jest z małą ilością gier AAA, dzięki czemu Retro City Rampage łatwiej było trafić na dobre pozycje w sklepie. Wersja ta przegoniła nawet edycję na znacznie popularniejsze PlayStation 3. Świetnie radzi sobie również wydanie na 3DS-a, które zostało wypuszczone dziesięć miesięcy temu, nie było w ogóle przeceniane, a i tak do dziś sprzedaje się doskonale. Provinciano stwierdził, że gdyby RCR pojawiło się na kieszonsolce Nintendo w tym samym czasie, co na innych konsolach, mogłoby osiągnąć największy sukces ze wszystkich wersji.
Największym zawodem okazała się za to wersja na Xboksa 360, która została słabo wypromowana. Deweloper zaznaczył jednak, że można osiągnąć wielki sukces na tym urządzeniu, ale w odróżnieniu od pozostałych platform (a zwłaszcza konkurencji ze strony Sony) potrzeba na to dużych pieniędzy, by móc się reklamować. Dodatkowym minusem jest fakt, że swoją dolę od sprzedaży pobiera wydawca, wymagany do wypuszczenia gry na past-genie Microsoftu (na Xboksie One obowiązuje program ID@Xbox wspierający niezależnych twórców).
Z pozostałych ciekawostek warto wymienić także dwie rzeczy. Limitowana edycja gry na PlayStation 4 okazała się wielkim sukcesem. 2000 wypuszczonych egzemplarzy rozeszło się na pniu praktycznie bez żadnej promocji (grę zareklamowano wpisem na blogu PlayStation, a resztę wykonała poczta pantoflowa na forach). Oprócz tego zauważono, że obecnie na Steamie jest znacznie ciężej osiągnąć sukces. Gdy Retro City Rampage pojawiło się w sklepie Valve w 2012 roku narzekano, że trudno jest w ogóle dostać się ze swoim produktem na najpopularniejszą platformę cyfrowej dystrybucji. Obecnie proces ten jest znacznie ułatwiony, ale napływ niezliczonej ilości produkcji sprawił, że praktycznie niemożliwym jest samodzielne pokazanie się i w zasadzie jedynym wyjściem jest mocna promocja podczas premiery.