Restrukturyzacja czy raczej ostra czkawka po Gorącej Kawie?
Kiedy w połowie ubiegłego roku po raz pierwszy pisaliśmy o pierwszych dochodzeniach w sprawie moda „Hot Coffee” nikt tak na prawdę nie wierzył, że ewentualne kary i procesy wpłyną negatywnie na kondycję firmy Rockstar, jak i Take-Two Interactive. Czas pokazał, że jednak, obu partnerów odczuło ją dość dotkliwie.
Kiedy w połowie ubiegłego roku po raz pierwszy pisaliśmy o dochodzeniach w sprawie moda „Hot Coffee” nikt tak na prawdę nie wierzył, że ewentualne kary i procesy wpłyną negatywnie na kondycję firmy Rockstar, jak i Take-Two Interactive. Czas pokazał, że jednak obu partnerów odczuło ją dość dotkliwie.
Jak doniósł w weekend serwis GameDaily Biz, ciągłe oskarżenia, procesy wytoczone przez osoby cywilne jak i organizacja rządowe (cały przekrój newsów o nich znajdziecie w naszych archiwach) z pewnością przyczyniły się do spadku wizerunku firm w oczach giełdowej finansjery i tym samym do spadku akcji Take-Two Interactive (wydawcy gier Rockstar Games) z około 30$ rok temu, do około 10$ w chwili obecnej. W międzyczasie koncern zdecydował się również na zamknięcie dwóch studiów developerskich Rockstar Vienna i Indie Built, a także na wstrzymanie produkcji kolejnego kontrowersyjnego produktu pt. Snow. Status następnej „ostrej” gry, czyli Bully również jest nieznany.
Z pewnością duży udział w trzykrotnym zmniejszeniu się wartości firmy miała też dokonująca się właśnie zmiana w generacjach konsol (czyli wzrost kosztów produkcji nowych tytułów i zmniejszenie popytu na gry na stare modele konsol), ale, jak słusznie zauważają obserwatorzy, z tymi nagłymi cięciami dziwnie zbiegło się w czasie, odejście, bądź też zwolnienie, szeregu pracowników Rockstara z tzw. „wyższego szczebla”. Mowa tu o dwóch dyrektorach ds. marketingu, dyrektorze ds. produkcji, a nawet o Jamie Kingu, współzałożycielu firmy, czyli osobach na kluczowych stanowiskach. Pełną ich listę znajdziecie poniżej:
- Jamie King (VP of Development)
- Jennifer Gross (Director of Marketing)
- Laura Paterson (Director of Marketing)
- Navid Khonsari (Director of Development)
- Jeff Castaneda (Director of PR)
- Chris Carro (Sr. Pr Manager)
- Corey Wade (Sr. Product Mgr)
- Futaba Hayashi (Sr. Web Designer)
- Todd Zuniga (PR Manager)
- Ryan Rayhill (PR)
Trzeba przyznać, że wszystko to nie wygląda różowo, a zaczęło się właśnie tuż po wytoczeniu pierwszych procesów sądowych w sprawie „Hot Coffee”, czyli moda wprowadzającego do rozgrywki elementy pornograficzne.
Michael Pachter, analityk z prestiżowej firmy Wedbush Morgan Securities, zwraca jednak uwagę, że być może wszystko to, co stało się w ostatnich dwunastu miesiącach jest głębokim procesem restrukturyzacyjnym Take Two. Chodzi tu o cięcie kosztów, zcentralizowanie marketingu, większą dyscyplinę finansową oraz pozbycie się nadmiaru speców od reklamy, public relations itp.