Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 lipca 2023, 11:27

Najnowszy hit Steama nie grzeszy optymalizacją, nawet RTX 4090 wydaje się łapać zadyszkę

Gracze nie są zachwyceni, że twórcy Remnant 2 optymalizowali swoje dzieło z myślą o upscalingu. Bez DLSS lub podobnej funkcji nawet GeForce RTX 4090 nie wypada imponująco.

Źródło fot. Gunfire Games /Gearbox Publishing.
i

Druga część serii Remnant została ciepło przyjęta przez graczy i recenzentów. Jednak i tym razem sprawdza się powiedzenie, że nie ma róży bez kolców. Optymalizacja Remnant II zawiodła nawet posiadaczy najwydajniejszego sprzętu.

  1. Recenzja gry Remnant 2 – świetna kontynuacja naprawdę dobrej gry

Kwestie techniczne przetestowały liczne portale, w tym załoga Digital Foundry i serwis TechPowerUp. Dla przypomnienia: studio Gunfire Games zaleca grę na kartach Nvidia GeForce RTX 2060 i Radeon RX 5700 lub ich mocniejszych odpowiednikach. Niemniej nawet nieco wydajniejszy model Radeon RX 5700 XT pozwolił na zabawę tylko w 46 klatkach na sekundę w rozdzielczości 1080p na ustawieniach Ultra.

Oczywiście trudno oczekiwać wysokiej wydajności od czteroletniego układu graficznego w nowej grze, zwłaszcza gdy gramy na najwyższych ustawieniach. Sęk w tym, że nawet najmocniejsze GPU pokroju RTX-a 4090 nie radzą sobie wybitnie z Remnant 2.

  1. Na identycznych ustawieniach flagowa karta graficzna osiąga 126 fps, ale przy grze w rozdzielczości 4K (3840 / 2160) płynność animacji spada do 45 klatek na sekundę. Dla porównania: na identycznych ustawieniach RTX 4090 pozwala na grę Resident Evil 4 w prawie 128 klatkach na sekundę (228 fps w rozdzielczości 1080p; via TechPowerUp).
  2. Najnowszy model Nvidii ze „średniej” półki – GeForce RTX 4060 – nie zapewnia stabilnych 60 fps nawet w rozdzielczości 1080p. Ba, nawet mocniejszy RTX 3070 Ti ledwo przekracza tę granicę.
  3. Na konsolach sytuacja wygląda nieco lepiej (via Digital Foundry). Niemniej na PS5 i XSX zdarzały się spadki poniżej 60 klatek na sekundę (nawet do nieco ponad 30 fps), a tryb wydajnościowy w zasadzie nie poprawiał działania gry.

Jak słusznie zauważa redakcja TechPowerUp, tak słabe wyniki Remnant II mogą wynikać z wykorzystania Unreal Engine 5. To jedna z pierwszych zupełnie nowych gier opartych na ostatniej generacji technologii firmy Epic Games – dotychczas mogliśmy ją sprawdzić głównie w aktualizacjach starszych tytułów oraz m.in. w Layers of Fear. A skądinąd wiemy, że UE5 ma swoje wymagania.

Sęk w tym, że grafika drugiego Remnant nijak nie uzasadnia tak słabej wydajności.

  1. Zwracaliśmy na to uwagę w naszej recenzji i wtórują temu zarówno inni dziennikarze, jak i gracze. Remnant II nie straszy grafiką, ale też nie wygląda na tytuł na miarę nowej generacji.
  2. Fakt, da się dostrzec bardzo szczegółowe projekty lokacji, po części będące efektem zastosowania technologii Nanite (via Digital Foundry). Niemniej gra stanowczo nie korzysta w pełni z dobrodziejstw Unreal Engine 5. Brak tu choćby zaawansowanych efektów ray tracingu i systemu oświetlenia w czasie rzeczywistym Lumen.
  1. Wypada też wspomnieć, że RTX 4090 wypadał znacznie lepiej przy Layers of Fear, mimo że i w tej grze wykorzystano Unreal Engine 5 (via Dark Side of Gaming).
Najnowszy hit Steama nie grzeszy optymalizacją, nawet RTX 4090 wydaje się łapać zadyszkę - ilustracja #1
DLSS to domyślna opcja w Remnant 2. Źródło: Gunfire Games /Gearbox Publishing.

Co ciekawe, najwyraźniej Remnant II optymalizowano z myślą o tzw. upscalingu.

  1. W oficjalnym wątku w serwisie Reddit poświęconym kwestiom technicznym czytamy, że gra od początku była tworzona tak, by używać DLSS, AMD FidelityFX Super Resolution itp. Innymi słowy, gra miała wykorzystać tę technologię nie w celu osiągnięcia większej liczby fps, lecz osiągnięcia docelowej płynności animacji.
  2. Gracze bynajmniej nie byli wyrozumiali dla twórców. Ich zdaniem takie podejście potwierdza obawy, które część osób miała już po ujawnieniu DLSS – że da to deweloperom pretekst do zaniedbywania optymalizacji gier.

Zespół Gunfire Games obiecał wydanie aktualizacji poprawiających wydajność gry. Pierwszy hotfix na PC pojawił się już w dniu premiery, ale – jak widać – twórcom daleko jeszcze do zbalansowania optymalizacji w zadowalającym stopniu.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej