Quake ma już dziesięć lat!
Dokładnie dziesięć lat temu, firma id Software udostępniła wszystkim fanom pierwszoosobowych strzelanin demo nowej gry – Quake. Chociaż użytkownicy mieli już wcześniej okazję sprawdzić wersję testową programu, zawierającą trzy poziomy dla trybu multiplayer, to jednak od opublikowania pierwszego epizodu datuje się urodziny jednej z najsłynniejszych produkcji w historii komputerowej rozrywki na PC.
Dokładnie dziesięć lat temu, 22 czerwca 1996 roku, firma id Software udostępniła wszystkim fanom pierwszoosobowych strzelanin demo nowej gry – Quake. Chociaż użytkownicy mieli już wcześniej okazję sprawdzić wersję testową programu, zawierającą trzy poziomy dla trybu multiplayer, to jednak od opublikowania pierwszego epizodu datuje się urodziny jednej z najsłynniejszych produkcji w historii komputerowej rozrywki na PC.
Quake na początku przyjęty został chłodno. Co prawda krytycy rozpływali się w pochwałach, ale gracze poczuli się zawiedzeni słabym trybem single player, który od czasów Dooma nie doczekał się rewolucyjnych zmian (poza oprawą wizualną oczywiście). „Wstrząs” przyszedł dopiero po rozpoczęciu zmagań w sieci. Quake okazał się tu bezkonkurencyjny, a deathmatch w Internecie zawładnął tysiącami ludzi na całym świecie.
Quake nie była zwykłą grą, była zjawiskiem. Trójwymiarowe potwory złożone z polygonów stały się wkrótce potem nieodłącznym elementem niemal każdego nowego FPS-a (trzeba tu jednak zaznaczyć, że to nie produkt id Software był pionierem w tej kwestii), w Internecie pojawiła się kupa modyfikacji. To właśnie na silniku pierwszego Quake’a powstał produkt Half-Life, który dziś uważany jest za jedną z najważniejszych strzelanin, jakie ukazały się na PC.
Wszystkiego najlepszego!