autor: Maciej Śliwiński
Quake Live - sukces z problemami w tle
Zainteresowanie QuakeLive po rozpoczęciu otwartych beta testów przerasta nawet oczekiwania i plany id Software. W niemal dwa dni po otworzeniu rejestracji, konta do gry założyło ponad 113 000 użytkowników. Niestety, takie zainteresowanie sprawiło id Software poważne problemy.
Zainteresowanie QuakeLive po rozpoczęciu otwartych beta testów przerasta nawet oczekiwania i plany id Software. W niemal dwa dni po otworzeniu rejestracji, konta do gry założyło ponad 113 000 użytkowników. Niestety, takie zainteresowanie sprawiło id Software poważne problemy.
Olbrzymia ilość graczy, która chce zagrać w nową wersję kultowej gry multiplayer, musi czekać w olbrzymich kolejkach. Aby móc połączyć się z serwerem, pobrać odpowiednią wtyczkę oraz rozpocząć grę, trzeba czekać nawet dwie godziny. Rekordzista pod względem długości oczekiwania otrzymał w kolejce numer 60 532. Kłóci się to niejako z zapowiedziami id Software, które na oficjalniej stronie wersji beta Quake Live reklamuje grę jako „easy to join” oraz „only minutes to play”.
Kłopoty z kolejkami potęgują również padające serwery, na których id Software umieściło pliki konieczne do pobrania przed rozpoczęciem zabawy. Napór graczy był tak duży, że twórcy gry kilkakrotnie musieli przenosić między innymi forum i inne części oficjalnej strony gry, aby sprostać ich oczekiwaniom. Paradoksalnie jednak, każde przenosiny powodowały również restart kolejki oczekujących graczy. Jedyną sensowną decyzją w takim wypadku było wydłużenie okresu rejestracji do otwartej bety – taką decyzję id Software podjęło wczoraj.
Inne problemy to między innymi brak współpracy z jedną z najbardziej popularnych przeglądarek internetowych – Operą. Programiści zapewniają, że odpowiednia wtyczka dla tej przeglądarki pojawi się w najbliższym czasie. Quake Live działa obecnie wyłącznie na systemach Windows Vista oraz Windows XP, jednak podobnie jak w przypadku internetowych browserów, zapowiedziana została wersja na Linuxa.
Mimo problemów i coraz częstszej krytyki graczy na różnych forach, Quake Live zapowiada się na spory sukces. Odświeżona, dostępna obecnie przez przeglądarkę, posiadająca dziesięcioletnią historię gra, ma dalej wielu fanów, a kampania promocyjna reklamująca produkt jako tytuł, w który tak naprawdę może zagrać każdy, przynosi efekty. Programiści id Software mają zamiar wprowadzić między innymi system zaproszeń znany z gmaila – każdy, kogo posiadamy na liście kontaktów, będzie mógł otrzymać zaproszenie.
Nadzieję budzi również fakt, że John Carmack nie stroni od pomocy społeczności. Już na samym początku prac nad grą zatrudniono Roberta Duffy'ego, twórcę popularnego edytora poziomów QERadiant. W ostatnich dniach do ekipy id Software dołączyli Yan 'Method' Ostretsov – twórca map do Quake 4 i przede wszystkim Kevin Blenkinsopp, autor najpopularniejszej modyfikacji do Quake III Arena - Challenge ProMode Arena. Skład uznanych wśród graczy specjalistów ma zapewnić prawidłowy rozwój gry.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom fanów, kilku osób odpowiedzialnych za przygotowanie Quake Live oraz betatesterów odpowiadało na pytania graczy za pośrednictwem programu IRC. Zapis najczęściej powtarzających się pytań i problemów znajdziecie pod tym adresem.
Miejmy nadzieję, że otwarte beta testy wyeliminują wszystkie błędy i z dniem oficjalnej premiery ukończonego produktu, będziemy mogli się cieszyć świetnym, grywanym i dopracowanym tytułem multiplayer.