PS5 Pro nie uruchomi Elden Ringa w 60 fps-ach, ale za to odpala No Man's Sky w 8K w 30 klatkach
Elden Ring pokazał, jak potężną i wymagającą jest grą. Nawet PlayStation 5 Pro ze swoimi ulepszeniami nie jest w stanie utrzymać stałych 60 klatek. Za to w No Man’s Sky zagramy w 8K i 30 fps-ach.
Na premierę Elden Ring miał kłopoty z wydajnością. From Software walczyło z tym, wypuszczając aktualizacje tuż po premierze. Problemy tyczyły się również konsol, i na przykład na PlayStation 5 gra miała problemy z osiągnięciem i utrzymaniem 60 klatek na sekundę. Zmianę mogło przynieść PS5 Pro z technologią upscalingu PSSR, ale w przypadku Elden Ringa wydajność dalej pozostaje problemem (vide Games Radar).
Stałe 60 klatek na konsolach dalej poza zasięgiem Elden Ringa
Elden Ring teoretycznie nie znalazł się na liście gier korzystających z funkcji PS5 Pro Enhanced, ale testerzy z Digital Foundry postanowili sprawdzić, jak gra poradzi sobie dzięki trybowi Game Boost na nowej konsoli Sony. Dotychczas lepszym wyborem do grania w hit FromSoftware był Xbox Series X i wersja Pro PS5 zmienia ten stan rzeczy, chociaż wziąć nie jest w pełni zadowalająco.
Obecnie na PlayStation 5 Pro Elden Ring działa lepiej w trybie jakości, niż na Xboksie Series X w trybie wydajności. To nie zmienia jednak tego, że mimo starań gra i tak nie jest w stanie utrzymać stałych 60 klatek na sekundę. Dzieło FromSoftware cały czas sprawia problemy i wydaje się, ze dopiero kolejna generacja konsol będzie mogła zmienić ten stan rzeczy.
No Man’s Sky w rozdzielczości 8K i 30 klatkach dzięki PS5 Pro
PS5 Pro pozwoliło deweloperem na wyciągnięcie ze swoich gier więcej między innymi w kwestii ray tracingu, co ograniczyło gry do 30 klatek na sekundę. W inną stronę poszli deweloperzy z Hello Games, czyli twórcy No Man’s Sky. Ich produkcja jest prawdopodobnie drugą na liście, po F1 2024, pozwalającą na granie na PS5 Pro w rozdzielczości 8K (vide Press-Start).
Oczywiście do rozgrywki w tak dużej rozdzielczości jest potrzebny odpowiedni ekran, w którego posiadaniu nie znajduje się zbyt wiele graczy. Dodatkowo wpływa to na znaczny spadek klatkarzu, a jak odkryło Sony większość graczy preferuje lepszą wydajność gier od ładniejszej grafiki.
Dodatkowo Hello Games wprowadziło do gry pożądaną opcję: zapis międzyplatformowy. Oznacza to, że możemy przenosić nasze postępy pomiędzy wersjami na komputery i konsole. Natomiast po 3 latach przerwy do gry powraca wydarzenie związane z Mass Effectem. Dla graczy to szansa na zdobycie Normandii SR1 i dodanie jej do swojej kolekcji. Macie na to 14 dni.