Przegląd Kickstarterów (13/08/2012) - Planetary Annihilation, Mercenary Kings i Chivalry
W najnowszym przeglądzie Kickstarterów omawiamy m.in. próby stworzenia spadkobierców takich klasyków jak Total Annihilation i Metal Slug oraz sukces Shadowrun Online. Miniony tydzień obfitował też niestety w porażki.
Ostatnie miesiące to okres prawdziwego kickstarterowego szaleństwa. Stąd pomysł regularnego cyklu, który pomoże Wam w zorientowaniu się we wszystkim co ciekawego dzieje się na tym serwisie. Znajdziecie tu informacje o nowych projektach, udanych zbiórkach i spektakularnych porażkach.
Rozpoczęte
Zaczynamy tradycyjnie od nowych projektów, które są warte Waszej uwagi.
Planetary Annihilation
Fani marek Total Annihilation i Supreme Commander powinni zwrócić uwagę na start Kickstartera Planetary Annihilation. Będzie to RTS, który zaoferuje niespotykaną do tej pory skalę bitew. Gra odda nam bowiem do dyspozycji cały układ słoneczny, wliczając w to wszystkie planety i księżyce. W każdym momencie będziemy mogli płynnie przybliżać i oddalać kamerę, skupiając się na konkretnej potyczce albo uzyskując dostęp do widoku strategicznego. Projekt powstaje w studiu Uber Entertainment, znanym z udanej strzelanki Super Monday Night Combat, a w skład zespołu wchodzą ludzie, którzy odegrali kluczowe role przy produkcji pierwszego Total Annihilation. Autorzy proszą aż o 900 tysięcy dolarów, ale potencjał tego projektu jest tak duży, że raczej nie będą mieli problemów z zebraniem tej sumy. W ciągu pierwszych pięciu dni udało się zgromadzić już ponad pół miliona dolarów, a do końca akcji pozostało jeszcze 25 dni.
Mercenary Kings
Swoich sił na Kickstarterze próbuje również studio Tribute Games, założone przez osoby, które pracowały nad Scott Pilgrim vs. The World: The Game. Ich nowy projekt nosi nazwę Mercenary Kings. Jest to strzelanina 2D, z widokiem z boku, która pełnymi garściami czerpie z kultowej serii Metal Slug. Autorzy obiecują ponad 30 misji, 15 rodzajów przeciwników, 4 bossów oraz lokalny tryb kooperacji dla czterech graczy. Dodatkową atrakcją ma być system tworzenia broni i ich ulepszania, do czego wykorzystamy materiały zdobyte w trakcie przygód. Twórcy potrzebują 75 tysięcy dolarów, a zbiórka dobiegnie końca 13 września. Na razie udało się zgromadzić prawie 50 tys. dolarów, więc raczej nie powinno być problemów z osiągnięciem wymaganego minimum.
Chivalry: Medieval Warfare
Chivalry: Medieval Warfare to przykład Kickstartera zorganizowanego dla gry, która jest już prawie gotowa. Autorzy potrzebują dodatkowych środków na końcowe dopieszczenie projektu i ominięcie konieczności korzystania z usług kosztowych dystrybutorów. W rzeczywistości jest to więc zwykły pre-order, w którym możemy tanio nabyć ten tytuł przed jego listopadową premierą. Przypomnijmy, że jest to ukierunkowana na tryb multiplayer gra akcji pozwalająca na wzięcie udziału w średniowiecznych bitwach. Najmocniejszą stroną projektu ma być bardzo rozbudowany system walki, który wykorzysta ruchy myszki, aby umożliwić pełną kontrolę nad ciosami, blokowaniem oraz unikami. Tor każdego ataku i parowania zostanie obliczony przez silnik fizyczny. Autorzy proszą o 50 tysięcy dolarów, a zbiórka dobiegnie końca 15 września tego roku
Sukcesy
Przejdźmy teraz do najprzyjemniejszej części przeglądu, czyli listy projektów, których autorom udało się zdobyć potrzebne środki.
Shadowrun Online
Kilka miesięcy temu cRPG Shadowrun Returns stało jedym z największych sukcesów w historii Kickstartera – autorom udało się zebrać ponad 1,8 mln dolarów. Miniony tydzień pokazał, że ten projekt wcale nie wyczerpał potencjału dobrej woli graczy. Powodzeniem zakończyła się bowiem zbiórka na przeglądarkową turówkę Shadowrun Online, nad którą pracują ludzie ze studia Cliffhanger Productions, czyli autorzy udanego Jagged Alliance Online. Twórcy prosili o pół miliona dolarów, a ostatecznie uzyskali trochę ponad 550 tysięcy. Skala sukcesu była więc wyraźnie mniejsza niż w przypadku pierwszego Kickstartera korzystającego z tej licencji, ale autorzy i tak mają spore powody do zadowolenia. Gra trafi na systemy Windows, Mac OS, Linux, iOS, oraz Android w okolicach maja przyszłego roku.
Steam Bandits: Outpost
Los okazał się łaskawy również dla projektu Steam Bandits: Outpost. Jego autorzy potrzebowali 30 tysięcy dolarów, a ostatecznie zebrali prawie dwa razy tyle. Będzie to przeglądarkowa strategia utrzymana w klimatach steampunka. Sama rozgrywka polegać ma na rozbudowie miasta i jego zarządzaniu. Konieczne ma być konstruowanie budynków, gromadzenie surowców oraz dbanie o zaspokajanie potrzeb mieszkańców. Gra oparta zostanie na modelu darmowym z mikropłatnościami.
Porażki
Niestety, miniony tydzień obfitował w ciekawe projekty, którym się nie powiodło.
Songmasters : The Music Wars
Powodów do zadowolenia nie mają też twórcy Songmasters: The Music Wars, którym nie udało się zebrać wymaganego minimum 25 tysięcy dolarów. Nie zamierzają się jednak poddawać i będą kontynuowali produkcje, a w przyszłości ponownie spróbują szczęścia na Kickstarterze. Przypomnijmy, że gra stanowi nietypową hybrydę gatunkową, w której zabawa sprowadzać się będzie głównie do toczenia pojedynków z innymi graczami. W tych starciach orężem mają być piosenki umieszczone na naszym własnym dysku twardym, a siła każdego utworu kształtowana będzie poprzez udostępniony całej społeczności specjalny system ocen.
Echoes of Aeons
Szczęście nie dopisało autorom inspirowanego serią Secret of Mana zręcznościowego RPG Echoes of Aeons. Projekt potrzebował minimum 50 tysięcy dolarów, a użytkownicy Kickstartera ostatecznie zadeklarowali jedynie niecałe 8 tysięcy. W rezultacie twórcy nie dostaną ani grosza. Szkoda, gdyż gra prezentuje się całkiem intrygująco. Najciekawszym elementem jest zdecydowanie oprawa wizualna, która ma postać ręcznie malowanego 2D. Porażka zbiórki nie oznacza zakończenia produkcji, ale część funkcji nie zostanie zaimplementowana, a na premierę poczekamy znacznie dłużej.
Super Motherload
Kolejną porażką minionego tygodnia było Super Motherload i to pomimo w gruncie rzeczy skromnego celu w wysokości 50 tysięcy dolarów. Twórcy tego projektu również zamierzają kontynuować produkcję i poszukać alternatywnych form jej sfinansowania. Przypomnijmy, że gra pozwoli na wcielenie się w górnika pracującego na Marsie. Pomysł ten zostanie zrealizowany w formie dwuwymiarowej zręcznościówki, w której dokopanie się do cennych złóż wymagać będzie dobrego refleksu i sporego sprytu przy wyborze trasy. Ten drugi aspekt upodobni całość do gry logicznej. Rozgrywkę uatrakcyjniać ma rozbudowany system ulepszeń maszyn górniczych oraz ciekawa warstwa fabularna, opowiadająca o kosmicznej ekspansji Związku Radzieckiego.
Bad Planet
Ostatnią porażką, o której chcemy wspomnieć jest Bad Planet. Autorzy tego projektu prosili o bardzo duże wsparcie w wysokości 900 tysięcy dolarów, więc klęska tego Kickstartera nie jest żadnym zaskoczeniem. Projektowi nie pomogło nawet to, że jedną z jego sił napędowych jest popularny hollywoodzki aktor Thomas Jane. Miała to być brutalna gra akcji, w której wcielilibyśmy się w śmiercionośnego kosmitę. Jak to zwykle w takich przypadkach bywa, niepowodzenie zbiórki nie oznacza końca prac i za kilka miesięcy autorzy spróbują ponownie sił na Kickstarterze. Tym razem pokażą znacznie więcej i mają nadzieję, że to przekona graczy do dania temu projektowi szansy.