autor: Remigiusz Maciaszek
Przegląd gier MMO (12/05/2010)
Witam i zapraszam do kolejnego Przeglądu MMO. Zbliża się okres wielu gorących premier. Age of Conan: Rise of the Godslayer trafił właśnie do sprzedaży, a za tydzień gracze EVE będą mogli cieszyć się możliwością podboju planet w EVE Online: Tyrannis. Ogłoszono również datę premiery APB: All Points Bulletin.
Witam i zapraszam do kolejnego Przeglądu MMO. Zbliża się okres wielu gorących premier. Age of Conan: Rise of the Godslayer trafił właśnie do sprzedaży, a za tydzień gracze EVE będą mogli cieszyć się możliwością podboju planet w EVE Online: Tyrannis. Ogłoszono również datę premiery APB: All Points Bulletin. Premiery ważne ale chyba odrobinę zdominowane przez sensacyjne wiadomości na temat Guild Wars 2, którego deweloperzy po długim okresie milczenia zaczęli wreszcie publikować bardzo ciekawe informacje. W tym wszystkim oczywiście nie może zabraknąć World of Warcraft: Cataclysm i masywnego wycieku informacji z zamkniętej alfy „Cataclysm Friends & Family Alpha”. Zapraszam do lektury.
Poprzednie wydania Przeglądu MMO:
- 5 stycznia 2010
- 19 stycznia 2010
- 3 lutego 2010
- 15 lutego 2010
- 2 marca 2010
- 18 marca 2010
- 2 kwietnia 2010
- 20 kwietnia 2010
Guild Wars 2
Pod koniec kwietnia huknęły wreszcie wiadomości na temat Guild Wars 2. Czytelnicy, którzy śledzą Przegląd MMO od dłuższego czasu, pewnie zauważyli moje niedyskretne komentarze na temat tego, że szykuje się nam niebagatelna produkcja. Teraz się to potwierdza, a zapowiedzi ArenaNet przekroczyły moje najśmielsze oczekiwania. Wśród wielu ciekawych informacji najważniejsza jest niewątpliwie ta, że Guild Wars 2 będzie pełnoprawną grą MMO z klasycznym otwartym światem. Osobiście zawsze miałem spory szacunek do deweloperów Guild Wars, którzy nigdy nie próbowali zakwalifikować pierwszej części gry do gatunku MMO. Określali ją mianem Online RPG, co doskonale opisywało stan rzeczy i przy tym nie było próbą pozyskania kolejnych graczy poprzez wprowadzenie ich w błąd.
Jeżeli ktoś nie miał jeszcze okazji zapoznać się z ostatnimi wiadomościami, to odsyłam bezpośrednio do odpowiednich artykułów: ArenaNet stawia na innowacje w Guild Wars 2 – Heda oraz Guild Wars 2 - wysyp informacji o systemie walki i profesji Elementalisty – Adriana Wernera. Obaj redakcyjni koledzy odwalili kawał dobrej roboty, zdejmując przy okazji z moich barków konieczność szczegółowego analizowania najnowszych informacji.
Ze swojej strony mogę jedynie dodać, że warto na bieżąco śledzić bloga ArenaNet. Ponieważ ciągle pojawiają się tam nowe informacje, no i oczywiście oficjalną stronę Guild Wars.
World of Warcraft: Cataclysm
Serwis MMO Champion zasypał nas obrazkami z Kataklizmu
Napisać, że mamy do czynienia z wyciekiem informacji z pierwszej alfy World of Warcraft: Cataclysm, to za mało. Lepiej by tu pasowało określenie „zalew informacji” albo lepiej – powódź. Ilość grafik jakie przedostały się do Internetu jest kolosalna. Szczególnie jeśli wziąć pod uwagę, to że wszystko wydarzyło się w pierwszych dniach zamkniętej alfy, dostęp do której był zresztą obwarowany klauzulą tajności.
Szczerze mówiąc trudno uwierzyć, by Blizzard nie maczał w tym swoich palców. Tak renomowany serwis jak MMO Champion, nie pozwoliłby sobie na tego typu publikacje bez zgody ze strony dewelopera. No ale przypuszczenia na bok, skoro możemy prześledzić część zmian jakie pojawią się w dodatku, to jest to wyłącznie powód do radości. Przynajmniej dla mnie.
Waszej uwadze polecam linki do wspomnianego serwisu. Tutaj znajdziecie ładnie usystematyzowane obrazki oraz kilka modeli różnych obiektów. W tym miejscu mapy, modele oraz nowe recepty profesji Enchanting. Najświeższe obrazki przestawiające Uldum i Grim Batol są tutaj.
Radze sobie to na spokojnie przejrzeć, wśród linków znajdziecie także odnośnik do nowych drzewek talentów. Te są w chwili obecnej mocno nieaktualne ale w paru przypadkach pokazują kierunek zmian w odniesieniu do kilku klas. Druid, Shaman i Rogue to klasy w tej chwili najbardziej zmodyfikowane ale nawet tu daleko jeszcze od ostatecznych zapowiadanych zmian.
Najwięcej uwagi przyciągają zmiany wizualne w grze. Czy sama jakość grafiki ulegnie poprawie raczej trudno powiedzieć. W kilku miejscach owszem - oświetlenie, efekty wody zostały poprawione, jednak generalnie jakość pozostaje chyba na tym samym poziomie co dotychczas. Moim zdaniem to dobre rozwiązanie, gry Blizzarda nigdy nie wymagały od komputerów zbyt wiele, co jest pewnie jedną z wielu przyczyn sukcesów firmy. Większość obszarów została za to odświeżona, w niektórych miejscach pojawiły się nowe budynki, strefy zostały inaczej podzielone, no i oczywiście mocno odcisnęło się piętno kataklizmu. Podniósł się poziom wody, a najbardziej ucierpiały obszary przybrzeżne. Menethil Harbor zostało kompletnie zalane wodą, a pustynia Tanaris przypomina teraz zatokę. Gobliny z Gadgetzanu budują statki tuż za murami, obsypanego do tej pory piaskiem, miasta. Thousand Needles zostało całkowicie zatopione pod wodą, kiedyś sterczące ku niebu szczyty, to teraz otoczone wodą wysepki. Tego typu zmiany dotyczą mnóstwa obszarów, co zresztą możecie sobie zobaczyć na obrazkach. Ogromnej przeróbce został poddany Orgrimmar i to do tego stopnia, że miejscami jest nie do rozpoznania. Właściwie to dobrze, gdyż do tej pory logistycznie miasto było zupełnie do kitu. Wygląda więc na to, że rządy Garrosha Hellscreama mocno odbiją się na stolicy Hordy.
Najciekawsze zmiany dotyczą bez wątpienia mechaniki gry. Niestety informacji na ten temat najbardziej brakuje. Zaprezentowane drzewka talentów nie zawierają zbyt wielu nowych zdolności i na pewno nie są jeszcze przedstawione w ostatecznej formie. Jeżeli w tej materii pojawią się jakiekolwiek wiarygodne wiadomości, to natychmiast poinformujemy o tym na łamach gry-online.pl.
RuneScape
Jagex firma stojąca za produkcją gry RuneScape, ma spore powody do radości. W okresie od marca 2008 do marca 2009 przychody firmy osiągnęły poziom niemalże 60 mil. dolarów dając dochód w wysokości 27,8 mil. dolarów. Jest to dziesięciokrotnie więcej niż firma była w stanie zarobić w roku 2004.
Przypominam, że RuneScape to darmowa produkcja MMO, co jest kolejnym argumentem przemawiającym za tezą, że w świecie darmowych gier MMO rozpoczęła się jakaś rewolucja. Na razie finansowa, co bez wątpienia będzie miało również przełożenie na jakościową, czego zresztą już pewnym dowodem jest Allods Online, czy Battle of the Immortals.
Idąc za ciosem, Jagex wprowadza do gry kolejny dodatek, który nie tylko oferuje nową zawartość ale jest wręcz określany przez twórców mianem „największego rozszerzenia w historii gry”. Wraz z dodatkiem gracze otrzymają ogromny podziemny świat składający się z pięciu poziomów, w obrębie których znajdą się losowo generowane „pomieszczenia”. System będzie działał w ten sposób, aby każda przygoda była niepowtarzalna. Rozszerzenie Dungeons of Daemonheim jest już dostępne, jeżeli więc nie mieliście okazji wypróbować jeszcze tej gry, to być może teraz jest dobry moment.
EVE Online: Tyrannis
Crowd Control Productions wraz z ogłoszeniem daty premiery najnowszego rozszerzenia do EVE Online (18.05.2010), uruchamia również stronę poświęconą temu ciekawemu dodatkowi. O samym Tyrannis na łamach gry-online.pl pisaliśmy kilkakrotnie. Chociażby w Przeglądzie (02/03/2010) czy w dziale wiadomości. Nie będę zatem wracał do informacji, które są ogólnie dostępne. Przypomnę tylko, że Tyrannis pozwoli na zakładanie na planetach kolonii, na które będą się składać centra dowodzenia, stacje wydobywcze, fabryki czy magazyny do przechowywania wydobytych i przerobionych dóbr. EVE oferuje około 60 tys. światów, co daje graczom spore pole do popisu, przy czym każda planeta będzie w mniejszym lub większym stopniu wyjątkowa. Jest kilkanaście różnych modeli planet, wśród nich wulkaniczne, oceaniczne, a nawet gazowe giganty. Jednak nawet dwa światy z tej samej kategorii, będą różnić się pod względem surowców i wyglądu powierzchni.
Tyrannis przyniesie ze sobą jeszcze jedną, bardzo interesującą funkcję. Deweloper uruchomi EVE Gate portal społecznościowy, który pozwoli na pełną interakcję z wieloma ważnymi aspektami gry za pośrednictwem przeglądarki internetowej.
Jedną z cech EVE Online, która wyróżniała grę spośród konkurencji, była możliwość rozwijania postaci bez konieczności przebywania w grze. Niezależnie od tego czy gracz przebywał w szkole, w pracy, czy zwyczajnie nie miał dostępu do gry, to jego postać nadal mogła się rozwijać, według ustalonego wcześniej schematu. EVE Gate jest naturalnym rozwinięciem tego pomysłu. Teraz gracz korzystając ze standardowej przeglądarki będzie miał wgląd w swoją listę kontaktów i możliwość jej pełnej modyfikacji. Ponadto uzyska dostęp do czatu gry, teraz nawet bez logowania będzie mógł prowadzić rozmowy z ludźmi z korporacji. Podobnie wygląda sytuacja z serwisem mail w grze. Nowa usługa pozwoli graczowi przeglądać wiadomości znajdujące się w skrzynkach pocztowych wszystkich jego postaci. Wymienione funkcje obejmują tylko sferę komunikacji, ale możliwości będzie znacznie więcej, przykładowo pełny wgląd w charakterystykę własnej postaci, z uwzględnieniem umiejętności, prowadzonego treningu, czy statusu produkcji.
Ostatnią i chyba najważniejszą funkcję dostarczy wbudowany równolegle w EVE Online i EVE Gate kalendarz. Pozwali on organizować wyprawy, umawiać się na spotkania, zaznaczać daty swojej nieobecności, czy zgłaszać chęć do wzięcia udziału w wyprawach organizowanych przez innych graczy czy korporację.
Jak widać EVE Online rozwija się znakomicie, a do tego na wielu polach poszerza swoje możliwości. kto wie, być może niedługo przyjdzie nam oglądać wnętrza statków czy stacji kosmicznych, których to możliwości mocno domaga się spora część społeczności graczy.
DC Universe Online
W Przeglądzie MMO z 2 kwietnia pisałem co nieco o City of Heros i dzięki temu zdałem sobie sprawę, że nie miałem jeszcze okazji wspomnieć o DC Universe Online, grze która powstaje w studiu Sony Online Entertainment. Ten tytuł, podobnie jak wspomniane CoH, podejmuje temat super-bohaterów. Jednak tym razem mamy do czynienia z pełnoprawną produkcją na licencji DC Comics, co nadaje grze zupełnie nowy wymiar.
Wiadomości na temat tytułu mam całkiem sporo, wypadałoby się więc nimi podzielić. Będę to czynił cyklicznie w kilku najbliższych Przeglądach. Gdybym chciał zmieścić się tylko w tym wydaniu, to musiałbym chyba pisać wyłącznie o jednej grze, co raczej nie byłoby specjalnie dobrym pomysłem. Dzisiaj opowiem wam co nieco o samym świecie DC Universe, bohaterach oraz Metropolis – miejscu w którym została umiejscowiona fabuła gry.
DC Comics funkcjonuje już od prawie stu lat. To kilka pokoleń zadowolonych czytelników i około 150 mniej lub bardziej sławnych herosów. Nie sądzę by wśród czytelników znalazło się wielu znających postać Ambush Buga chociaż pewnie ze świecą by szukać tych, którzy nie słyszeli o Supermanie, Batmanie czy Flashu. Sony Online Entertainment posiada licencję na wykorzystanie dokładnie wszystkich postaci jakie kiedykolwiek pojawiły się na łamach DC Comics i zapewniam Was będą wśród nich naprawdę nietypowi bohaterowie.
Akcja gry została osadzona w Metropolis. Pewnie dlatego, że jest to najbardziej znane miasto z DC. Spotkamy tam zarówno Supermana, jak i Batmana, Lexa Luthora czy Jokera. Przyjmijmy na razie, że istnieje ważny powód, dla którego super-bohaterowie i super-przestępcy jednocześnie zawitali w progach tego słynnego miasta.
Gracze będą mogli wybrać jedną z dwu frakcji. Dobrą reprezentowaną przez bohaterów pozytywnych oraz drugą – złą, w której główne role będą odgrywali złoczyńcy obdarzeni nadprzyrodzonymi zdolnościami. Cała zabawa będzie toczyć się wokół interakcji ze znanymi postaciami z DC Comics - to sławni herosi lub przestępcy będą głównym źródłem zadań dla graczy. Przy czym zlecenia konstruowane są w ten sposób, by gracze reprezentujący odmienne frakcje często spotykali się w jednym miejscu, mając do wykonania dokładnie odmienne zadania. Jaki będzie tego skutek nie trudno przewidzieć. Dodam tylko, że gra oferuje otwarte PvP.
Świat gry został podzielony na wyodrębnione lokacje, w tym wypadku dzielnice. Oznacza to zabawę w instancjach, które jednak nie będą tak zupełnie zamknięte. Wiem, że wielu wyjadaczy MMO na starcie zdyskwalifikuje grę, która nie oferuje całkowicie otwartego świata, lecz tym razem radzę się jeszcze przez chwilę powstrzymać. Wygląd dzielnic zmienia się w zależności od etapu fabuły na jakim znajduje się gracz. Miasto jest więc bardzo elastyczne i trudno w takim przypadku wszystkich graczy umieścić w jednej lokacji. Otwartość instancji polega na tym, że gracze wykonujący to samo zadanie, znajdą się dokładnie w te samej dzielnicy. Będą więc mogli współpracować bądź też konkurować ze sobą na tej samej zasadzie, co w przypadku MMO ze światem otwartym. Dodatkowo, jak wspominałem wcześniej, jest duża szansa, że w danym miejscu pojawią się również bohaterowie frakcji przeciwnej. W rezultacie cały system został pomyślany w ten sposób, by sprawiać wrażenie zupełnie otwartego, dostarczać przynajmniej podobnych wrażeń, a przy okazji oferować obszary zmieniające się w zależności od poczynań gracza, tudzież etapów fabuły.
SOE planuje wydać grę na PC oraz PlayStation 3. Możliwości tej ostatniej platformy w znacznej mierze będą warunkowały ostateczny wygląd rozgrywki. Dlatego też, wiele rozwiązań proponowanych w grze, jest charakterystycznych bardziej dla gier akcji niż klasycznego MMO. Więcej na ten temat przeczytacie już jednak w przyszłym wydaniu Przeglądu MMO.
Age of Conan: Rise of the Godslayer
Wczoraj miał swoją premierę pierwszy dodatek do Age of Conan. Jak na pełnoprawny dodatek przystało Rise of Godslayer oferuje wiele nowych możliwości, zarówno dla graczy na najwyższych poziomach ale również dla tych, którzy swoją przygodę z grą rozpoczną w najbliższym czasie.
Age of Conan z różnych powodów nie cieszy się zbyt dużą popularnością, na którą moim zdaniem zasługuje. Prawdopodobną przyczyną takiego stanu rzeczy jest kiepski start, który odstraszył wielu graczy. Rise of Godslayer ma szansę odmienić tę sytuację, na co bez wątpienia liczą deweloperzy z Funcom. Do tej pory bowiem gra nie przynosiła oczekiwanych zysków.
Co zobaczymy w tym rozszerzeniu? Przede wszystkim zupełnie nowe tereny wchodzące w skład Imperium Khitai, począwszy od gór, poprzez dżungle czy równiny, aż po obszary, które mogą przeczyć prawom natury. Na uwagę zasługuje niewątpliwie nowy system frakcji, do których może dołączyć gracz, wykonując misje i odbierając nagrody, podnosząc przy okazji swój status w szeregach danej grupy. Gracze otrzymają również możliwość zdobycia dwóch nowych wierzchowców – tygrysa i wilka. Interesująco wygląda alternatywny system zdobywania poziomów, który będzie między innymi pozwalał rozwijać postać będąc wylogowanym z gry.
Zdaje się, że dodatek jest ostatnią szansą na wyjście gry z impasu, w którym znajduje się już od dłuższego czasu. Miejmy nadzieję, że Funcom tę szansę dobrze wykorzysta. Dla dobra zarówno graczy jak i deweloperów warto by było, aby produkt spełnił pokładane w nim nadzieje.
Skrót wiadomości MMO
Trailer DC Universe Online
20.04.2010 Heroes of Might and Magic Online – wspominałem już w poprzednim Przeglądzie o wprowadzeniu na zachodnie rynki tego tytułu. Chiński deweloper TQ Digital Entertainment w związku z nadchodzącą zamkniętą betą zaprezentował nowy trailer do gry, który możecie obejrzeć tutaj.
20.04.2010 TERA: The Exiled Realm of Arborea – Oficjalna strona tytułu przeszła znaczącą przebudowę, jeśli ktoś interesuje się tą grą, to warto rzucić okiem. Jeżeli natomiast ktoś nie zna tej produkcji, to pisałem już o niej w marcu.
21.04.2010Lord of the Rings Online – oraz deweloper Turbine stały się własnością Warner Bros. Interactive Entertainment, która to firma uzupełniła tym samym, swój pakiet praw do publikacji dzieł Tolkiena (wcześniej posiadała prawa do książek i filmów). Pełną wersję wiadomości znajdziecie tutaj.
22.04.2010 Allods Online – zapowiedziano pierwsze spore rozszerzenie do tej darmowej gry MMO. Pod lupę dostanie się kwestia PvP, planowane jest wprowadzenie Arena of Death - strefy PvP dla frakcji, związanej z zadaniami i specjalnymi buffami. Dodatkowo doszlifowana zostanie odrobinę grafika, która zresztą już teraz robi całkiem dobre wrażenie.
26.04.2010 Star Trek Online – Zainteresowani tym tytułem powinni od czasu do czasu rzucić okiem na stronę oficjalną do działu z filmami, znajdziecie tam najciekawsze nagrania prezentujące grę. Film z 26 kwietnia ukazuje flotę w akcji.
04.05.2010 APB: All Points Bulletin – Gra trafi do sprzedaży 29 czerwca w Stanach Zjednoczonych, a 1 lipca w Europie. Tytuł przez wielu określany mianem Grand Theft Auto MMO, to z pewnością długo oczekiwana produkcja. Przypominam, że prace nad grą pochłonęły grubo ponad 50 milionów dolarów, należy więc spodziewać się całkiem zgrabnej rozgrywki. Zobaczymy już wkrótce.
07.05.2010 EVE Online – obchodzi właśnie siódme urodziny. Deweloperzy CCP z właściwą sobie skromnością informują o tym na łamach oficjalnej strony.
07.05.2010 Warhammer 40K MMO – Szef THQ - Brian Farrell ujawnił na łamach serwisu Kotaku, że gra zostanie pokazana po raz pierwszy podczas tegorocznych targów E3 (15 – 17 czerwca).
07.05.2010Warhammer Online: Age of Reckoning - Games Workshop pozywa do sądu Warhammer Alliance, największą i najbardziej popularną stronę fanowską poświęconą grze Warhammer Online. Z powodami tej decyzji możecie zapoznać się tutaj. Tak czy siak, pozywanie do sądu swoich fanów to dosyć nietypowa praktyka i jako taka warta jest niniejszej wzmianki.
07.05.2010 Fantasy Earth Zero – Premiera tej darmowej gry MMO została właśnie zapowiedziana na 18 maja. W produkcje gry jest zaangażowane Square-Enix, a rzecz jest warta uwagi.