autor: Michał Kułakowski
Premiera GeForce`a GTX 680
Dzisiaj miała miejsce oficjalna premiera GeForce`a GTX 680, najnowszej karty graficznej firmy NVIDIA opartej na czipie Kepler. Z tej okazji, NVIDIA na specjalnej konferencji zaprezentowała technologie, które będzie wykorzystywać najnowszy układ. W sieci pojawiły się także pierwsze testy 680-tki, porównujące ją z najlepszymi kartami na rynku.
Dzisiaj miała miejsce oficjalna premiera długo oczekiwanej karty graficznej GeForce GTX 680, zaprojektowanej i wyprodukowanej przez firmę NVIDIA. Światowemu debiutowi tego GeForce`a towarzyszyła specjalna konferencja prasowa w San Francicso, na której producent zaprezentował wszystkie możliwości urządzenia. Najnowsze dziecko NVIDII napędzane jest przez 28-nanometrowy procesor graficzny Kepler GK104, który może się pochwalić 1536 procesorami strumieniowymi, 128 jednostkami teksturującymi oraz 32 jednostkami rasteryzującymi. Procesor wspomaga 2 GB pamięci GDDR5 o 256-bitowej magistrali. Standardowe taktowanie karty to 1006 MHz, taktowanie pamięci wynosi natomiast 6 GHz.
Twórcy GTX 680 poza prezentacją podzespołów, na które składa się karta, pokazali także kilka ciekawych rozwiązań, jakie będą przez nią wspierane w grach. Pierwszym jest „GPU Boost”. Dzięki temu rozwiązaniu, działającemu na zasadzie inteligentnego turbodoładowania, w czasie gry nieużywana przez kartę moc obliczeniowa zostaje przekierowana do innych procesów, zwiększając tym samym liczbę wyświetlanych klatek obrazu. Drugim jest możliwość obsługi aż czterech monitorów naraz. W czasie gdy trzy z nich wykorzystujemy w czasie zabawy, na czwartym bez problemu możemy obsługiwać działające w tle programy.
W akcji został pokazany również nowy tryb wygładzania krawędzi nazwany TXAA. Nie tylko nie obciąża on znacząco układu, ale daje efekty znacznie lepsze od tego co uzyskujemy stosując używane w tej chwili najpopularniejsze metody wygładzania. Producent zapewnia, że TXAA w najnowszych grach zaimplementują najważniejsi deweloperzy, tacy jak Epic Games i Crytek. Tryb ten powinien pojawić się też w tytułach, takich jak Borderlands 2 czy The Secret World. Pochwalono się również możliwościami PhysX działającego z 680-tką, ale ich próbkę mieliśmy okazję już oglądać prawie dwa tygodnie temu.
GTX 680 był wielokrotnie określany przez producenta jako rewolucyjny, najszybszy i najwydajniejszy układ graficzny jaki kiedykolwiek opuścił jego fabryki. Czy tak jest rzeczywiście zdążyły sprawdzić już najważniejsze wortale technologiczne. Wraz z premierą pojawiły się bowiem na ich łamach pierwsze recenzje testowych wersji układu. Potwierdzają one wyniki z nieoficjalnie opublikowanych benchmarków, o jakich informowaliśmy wczoraj i w dużej części przychylają się do entuzjastyczne zapewnień przedstawicieli NVIDII.
Jednoukładowa karta nie wygrywa zdecydowanie z najsilniejszymi wieloprocesowymi kombajnami, ale ma ona przewagę jeżeli chodzi o zużycie mocy przy największych obciążeniach i w stanie spoczynku, a także gdy weźmiemy pod uwagę głośność pracy. Udaje się jej również nawiązać bezpośrednią walkę ze swoim konkurentem - Radeonem HD 7970, korzystającym z technologii 28nm. W zależności od gry przy rozdzielczościach rzędu 1920x1080 punktów lub wyższych, 680-tka pokonuje bardziej znacząco lub prawie niezauważalnie propozycję AMD,. Czyni ją to bardzo dobrą alternatywą i jedną z najlepszych propozycji dla osób, chcących bez problemów grać na dużych monitorach i cieszyć się najmniejszymi detalami grafiki, a nie liczących się z kosztami, które mogą jeszcze wzrosnąć jeżeli decydujemy się na tryb SLI.
Karta teoretycznie dostępna jest już w Polsce. Niestety, jak można było się tego spodziewać, cena nowego układu w naszym kraju jest wyższa niż wynikałoby to z prostego przelicznika walut. W USA 680-tka kosztuje bowiem 499 dolarów (ok.1500 złotych), ale pierwsi rodzimi sprzedawcy oferujący ją w sklepach żądają około 2100 złotych.
Warto dodać na koniec, że na premierowej konferencji NVIDIA zapowiedziała także nową linię ultrabooków wyposażonych w układy z czipem Kepler. W czasie pokazu zaprezentowano komputer Acer TimelineU M3 z kartą GeForce GT 640M, który otwiera linię tych hi-endowych urządzeń. Mają one zapewnić swobodną rozgrywkę w najnowszych produkcjach. Dzięki niskiemu zapotrzebowaniu na energię, nie będą błyskawicznie zużywać baterii komputera, nawet podczas zabawy w najbardziej wymagających produkacjach, takich jak Battlefield 3.
- Test karty w serwisie Benchmark.pl
- Test karty w serwisie PClab.pl
- Test karty w serwisie Tomshardware
- Recenzja karty w serwisie Anandtech
- Więcej o możliwościach GeForce GTX 680