Pracownik AMD: 4 GB na karcie grafiki to za mało
Specjalista od marketingu informuje na blogu AMD, jak ilość pamięci na karcie graficznej wpływa na działanie gier. Twierdzi, że 4 GB może już nie wystarczyć do uruchomienia niektórych tytułów w maksymalnych detalach.
Niektóre karty graficzne występują w wariantach różniących się między sobą ilością pamięci. Tak jest w przypadku Radeona RX 5500 XT, który może posiadać 4 GB lub 8 GB VRAM. Na jego przykładzie Adit Bhutani, specjalista od marketingu w firmie AMD, wyjaśnia, w jaki sposób te wartości wpływają na rozgrywkę.
- na blogu AMD znajdziemy wpis o zyskach FPS w popularnych grach AAA, gdy posiadamy kartę grafiki z 8 GB pamięci;
- większa ilość pamięci graficznej może być niezbędna, gdy zechcemy uruchomić niektóre gry z maksymalnymi ustawieniami obrazu w dużych rozdzielczościach.
RX 5500 XT był testowany w kilku grach klasy AAA, takich jak Borderlands 3, Doom Eternal, Call of Duty Modern Warfare, Forza Horizon 4, uruchomionych z ustawionymi wysokimi detalami. Wyniki w postaci procentowych różnic liczby FPS (Frames Per Second – klatki na sekundę) można zobaczyć na poniższej grafice. Obrazuje ona zmiany w szybkości działania gier na tej samej karcie, ale z 4 GB lub 8 GB pamięci graficznej.
W swoim wpisie Adit twierdzi, że gry uruchomione na RX 5500 XT w wersji z 8 GB VRAM osiągają średnio o 19% większą ilość klatek na sekundę. Choć moim zdaniem różnice wielkości słupków na podanym obrazku są nieco przesadzone (biorąc pod uwagę obecność poziomu „0”). Lepiej skupić się na wartościach procentowych. Zyskać można od 12% do nawet 24% szybkości działania gry.
Adit napisał też o problemach, które mogą wystąpić, gdy spróbujemy uruchomić niektóre najnowsze tytuły, mając kartę graficzną z 4 GB pamięci. Poczynając od chwilowych spadków FPS, po komunikat o niemożności uruchomienia Doom Eternal, gdy ustawimy poziom graficzny „Ultra Nightmare” w 1080p. Jak widać, technika idzie cały czas do przodu, gry z czasem będą wymagać coraz więcej od sprzętu. Pamiętajmy jednak, że podane tutaj przykłady dotyczą maksymalnych ustawień obrazu. W wymaganiach minimalnych gier nie spotyka się na razie 8 GB VRAM, więc bez problemu można pograć na słabszych konfiguracjach.