autor: Patrycja Rodzińska
Poznań Game Arena 2008 – show jak nigdy przedtem
Niemcy mają swoje Games Convention, Amerykanie E3, Rosjanie Igromira. My, poznańskie PGA. Tegoroczna, piata już edycja największych polskich targów poświęconych grom i w postaci elektronicznej i klasycznej, zapowiadają się na nie lada show.
Niemcy mają swoje Games Convention, Amerykanie E3, Rosjanie Igromira. My, poznańskie PGA. Tegoroczna, piąta już edycja największych polskich targów poświęconych grom i w postaci elektronicznej i klasycznej, zapowiadają się na nie lada show. Co różni tę edycję od poprzednich? Rozmach i grupa docelowa: 15 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni na Międzynarodowych Targach Poznańskich plus potężna kampania reklamowa, zarówno w mediach branżowych jak i mainstreamowych, skierowana do graczy i nie - graczy.
Rozmach tegorocznych targów, Poznań Game Arena, nie byłby możliwy gdyby nie słuszny zastrzyk środków finansowych. Głównym sponsorem tegorocznego Poznań Game Arena jest bowiem Xbox 360. Będzie zatem mocno konsolowo, choć i gracze pecetowi mogą być spokojni, bo oprócz Xbox 360 imprezę wspiera Intel, Hewlett-Packard i Creative, ktorej przedstawiciel zaskoczył na konferencji prasowej dziennikarzy rozmachem nagrody, którą będzie można wygrać na jego stoisku – Citroena C1.
Organizatorzy przyznają jednak, że chcieliby, aby następne PGA było imprezą konsolową: „X360, PS3, Nintendo obok siebie. Jak na GC.”
Zwiedzający PGA będą mogli zagrać na 50 konsolach Microsoftu m.in. w Gears of War 2, Fable 2, Guitar Hero:World Tour, Pro Evolutio Soccer 2009, muzyczne karaoke Lips czy Viva Pinata: Trouble In Paradise. W strefie Xboxa, która liczyć będzie sobie nota bene 500 metrów, wystąpi Wojtek Łozowski - wokalista olsztyńskiego zespołu Afromental. Gracze będą mieli też okazję poznać Jacka Piekarę - autora publikowanego na łamach GRY-OnLine interaktywnego opowiadania http://fable.gry-online.pl/ inspirowanego światem gry Fable 2,a przede wszystkim cenionego pisarz fantasy i dziennikarza (Gambler, Click!, GRY-OnLine.pl, redaktor naczelny czasopisma Fantasy).
„Chcemy zmienić stereotyp gamingu. Stereotyp 15-latków, którzy zamiast chodzić na dziewczyny psują oczy”, dodaje Jakub Mirski. Organizatorzy życzyliby sobie, aby gaming był postrzegany jako „fajna rozrywka”. Co więcej rozrywka, która przyciągnie starszych jak i wciągnie całe rodziny.
W podobnym tonie wypowiada się Radek Walczyk, PR Manager Central and Eastern Europe z firmy Intel, która wraz z Hewlett-Packard konkuruje atrakcjami z X360 w strefie Digital Arena. Walczyk przekonuje, że „Tegoroczne PGA będzie przełomowe. Będzie to show jak nigdy dotąd, na który chcemy przyciągnąć rodziny”. Intel i Hewlett-Packard na 900 metrowej powierzchni wystawowej przygotowują m.in. polską konwersję niemieckiego show telewizyjnego Intel Friday Night Game, które pomimo nazwy zostanie rozegrane w sobotni wieczór. To czym Intel zamierza podbić serca zwiedzających to mieszcząca 750 osób INTEL ARENA.
Stoisko zostanie przygotowane w stylu sportowego widowiska, podczas którego zawodnicy, niczym gwiazdy sportu, mieliby być zapowiadani i wyprowadzani na „ring”. Rozgrywki graczy komputerowych będą komentowane przez profesjonalistów, a publiczność będzie mogła obejrzeć je na dużych telebimach.
Podobnie jak w roku ubiegłym, oprócz Digital Arena, którą tworzy strefa gier i nowinek technicznych, atrakcje na PGA to jeszcze dwie inne platformy rozrywki: Fantasy Arena i Paintball Arena. Fantasy Arena to strefa miłośników gier karcianych, figurowych, planszowych, pasjonatów szachów i brydża. Na niej zwiedzający będą mieli okazję zapoznać się z nowościami wydawniczymi, malować figurki, a także obejrzeć m.in. zmagania fanów figurkowych Warhammerów, którzy rozegrają turnieje w klasie master. Barbara Vogt, Fantasy Arena Manager, zapowiedziała m.in. karcianego World of Warcraft, Duel Masters, Lord of the Rings, War Machine. W strefie FA odbędą się również Międzynarodowe Mistrzostwa w Piłce Stołowej.
Na Paintball Arena uczestnicy PGA będą mogli obserwować finały krajowe w paintballa, a co najważniejsze samemu założyć moro, wziąć do ręki karabinek i przekonać się, czy łatwiej strzelać przy pomocy myszki lub pada czy markera na kulki z farbą.
Profil demograficzny gracza ulega zmianie i te zmiany przekładają się na starania organizatorów PGA związane z próbą zmiany postrzegania gamingu przez opinię publiczną. Na zeszłorocznych Targach 48 proc. uczestników stanowiły osoby w wieku od 19 do 25 lat. ”Pracujemy nad tym, aby co czwarta osoba na PGA miała więcej niż 25 lat" – wyjaśnia Jakub Mirski z Microsoft. Jak dotąd osoby powyżej 25 lat stanowiły tylko 12, 5 proc. odwiedzających Poznań Game Arena.
Tegoroczna edycja PGA dzięki dużemu zainteresowaniu mediów branżowych i ogólnopolskich może mieć szansę, by stać się tym, czym dla Niemców stały się targi GC – rozrywką adesowaną i do rodzice i do ich dziećmi. Rozrywką, która w niczym nie jest gorsza od wspólnego wypadu do kina.
Kiedy: 22-23 listopada 2008, w Poznaniu, pawilon 5, Międzynarodowe Targi Poznańskie, wejście północne od ul. Grunwaldzkiej
Godziny otwarcia: 10.00-20.00 (sobota), 10.00-18.00 (niedziela)
Kasy czynne: 9:30-19:30 (sobota), 9:30-17:30 (niedziela)
Ceny biletów wstępu: 15 zł (jednorazowy), 23zł (dwudniowy)