autor: Łukasz Szliselman
Popularność dystrybucji cyfrowej w Europie Wschodniej – Polska na trzecim miejscu
Według raportu Eastern Europe Digital Games Market 2014 Polska jest trzecim największym rynkiem dystrybucji cyfrowej gier w Europie Wschodniej. Jak się okazuje, Polacy najczęściej grają na PC oraz urządzeniach mobilnych.
Eastern Europe Digital Games Market 2014 wyjawia kilka ciekawostek na temat rynku wschodnioeuropejskiego
W sieci udostępniono bezpłatnie obszerny (60-stronicowy!) raport dotyczący stanu wschodnioeuropejskiego rynku gier dystrybuowanych cyfrowo w 2014 roku, sporządzony przez grupę SuperData. Postanowiliśmy podzielić się z Wami najciekawszymi faktami na ten temat. Pełną wersję raportu Eastern Europe Digital Games Market da się pobrać w tym miejscu.
Jak się okazuje, łączny przychód z dystrybucji cyfrowej gier wideo w Europie Wschodniej wyniósł w ostatnim roku (do kwietnia 2014 roku) około 2,2 miliardy dolarów (o 7% więcej niż przed rokiem), z czego ponad 1 miliard przypada na samą Rosję. Druga w kolejności jest Turcja, generująca 20% całej sumy, a zaraz za nią Polska z 14%, czyli kwotą wynoszącą 311 milionów dolarów.
Europa Wschodnia powoli odchodzi od produkcji MMO opartych na modelu abonamentowym, choć w Rosji i Polsce trzymają się one lepiej niż w innych krajach. Segment ten wygenerował w ciągu ostatniego roku jakieś 205 milionów dolarów, przy czym w przyszłym roku przewiduje się spadek o 7%. Najlepiej radzą sobie gry free-to-play, osiągające łączny przychód w wysokości 800 mln dolarów. Zaraz za nimi uplasowały się szybko zdobywające na popularności gry społecznościowe (451 mln dolarów). W naszym kraju są one szczególnie popularne wśród kobiet – płeć piękna stanowi aż 64% Polaków grających w produkcje społecznościowe. Trzecią najlepiej zarabiającą kategorią są gry mobilne na systemy z rodziny Android (19% całego przychodu). Co ciekawe, eksperci upatrują szczególny potencjał rozwojowy tego segmentu w Polsce i Czechach, ze względu na „wysoki rozporządzalny dochód osobisty”. Co ciekawe, to właśnie Polacy średnio na gry mobilne wydają najwięcej, bo około 7,05 dolarów.
Wzrost zaliczyła również dystrybucja cyfrowa gier na PC – zarówno jeśli chodzi o regularne płatności, jak i jednorazowy zakup poszczególnych tytułów – aczkolwiek Europę Wschodnią wciąż trapi problem piractwa. Najmniejszym, ale jednocześnie najszybciej rosnącym rynkiem (wzrost o 23% w ciągu roku) są gry konsolowe (tu również chodzi o sprzedaż cyfrową). Z reguły jednak Europejczycy skłaniają się bardziej ku komputerom osobistym oraz platformom mobilnym.