autor: Bartosz Świątek
Polski rynek gier w 2019 roku w liczbach
Dzięki statystykom zbieranym przez Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPiDOR) poznaliśmy obraz polskiego rynku gier w 2019 roku.
Dzięki statystykom zebranym przez Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPiDOR) poznaliśmy szereg ciekawych danych na temat polskiego rynku gier w 2019 roku.
Sprzedaż gier w Polsce – 2019 rok
W SKRÓCIE:
- w Polsce sprzedano w zeszłym roku 5,3 mln gier;
- dystrybucja fizyczna nadal przeważa u nas nad cyfrową;
- Polacy uwielbiają cykle FIFA, GTA i Assassin’s Creed;
- pięć najlepiej sprzedających się gier 2019 roku w naszym kraju: FIFA 20, GTA V, FIFA 19, Farming Simulator 19, The Sims 4;
- gry z top 20 stanowiły 33,6% całego rynku;
- najbardziej lubimy gry akcji, strzelanki i strategie;
- najczęściej sięgamy po produkcje dla dorosłych.
W minionym roku w Polsce sprzedano 5,3 mln egzemplarzy gier. 61,6% (3,2 mln) z nich to gry konsolowe, zaś pozostałe 38,4% (2,1 mln) to wydania dedykowane pecetom – wbrew pozorom pokazuje to, że „blaszaki” nadal trzymają się u nas bardzo mocno (warto pamiętać, że pod słowem „konsole” na poniższym slajdzie tak naprawdę kryje się kilka platform).
Nad Wisłą dystrybucja cyfrowa nadal przegrywa z grami na fizycznych nośnikach, jednak różnica nie jest duża (stosunek 51,8% do 48,2%).
Polacy kochają cykle FIFA, GTA i Assassin’s Creed
Trzy najlepiej sprzedające się gry zeszłego roku to FIFA 20, Grand Theft Auto V oraz… FIFA 19. Pośród wydawców największe powody do zadowolenia ma Electronic Arts – aż 8 z 20 największych hitów 2019 r. w naszym kraju pochodzi z katalogu tej firmy. Polacy cenią sobie również produkcje Ubisoftu (cztery tytuły w top 20). Co ciekawe, 20 najpopularniejszych produkcji odpowiada za 33,6% całego rynku sprzedaży gier w naszym kraju.
Z punktu widzenia serii, największą popularnością cieszą się u nas takie cykle, jak FIFA (co trudno uznać za zaskoczenie, biorąc pod uwagę podium), GTA czy Assassin’s Creed. Mocna pozycja ostatniej z wymienionych marek jest o tyle ciekawa, że najlepiej sprzedająca się gra AC w zestawieniu top 20 – Assassin’s Creed: Odyssey – znajduje się dopiero na 11. lokacie.
Gramy w gry akcji, strzelanki i strategie
Najpopularniejszymi gatunkami w Polsce są gry akcji (28,6%), strzelanki (16%) oraz strategie (12,6%). Sporym zainteresowaniem cieszą się także gry sportowe (10,8%). Najrzadziej sięgamy po produkcje familijne (2,6%) oraz bijatyki (4,2%) – warto jednak pamiętać, że w pewnej mierze może to być związane z relatywnie niewielką liczbą tego typu produkcji na rynku.
Polacy zdecydowanie cenią sobie tytuły tworzone z myślą o dorosłym odbiorcy – aż 39,9% spośród wszystkich gier sprzedanych w naszym kraju w zeszłym roku posiada kategorię PEGI 18. Dużą popularnością cieszyły się także produkcje dedykowane najmłodszym graczom (20%) oraz osobom powyżej szesnastego roku życia (17,9%).
Dane pochodzą bezpośrednio od największych branżowych wydawców i sieci sprzedaży detalicznej, jednak niektóre podmioty nie raportują tego typu informacji (w tej grupie znajduje się większość producentów niezależnych oraz część dużych graczy – np. Bethesda Softworks). Dlatego też miejcie na uwadze, że obraz, który wyłania się z tych statystyk, nie jest kompletny.