PlayStation efektem ignorancji szefów Sega of Japan?
Sega Saturn efektem wspólnych prac firm Sega i Sony? Nie, oczywiście, że nie. Musicie jednak wiedzieć, że było bardzo blisko. Tę i wiele innych tajemnic wyjawił wczoraj były prezes Sega of America, Tom Kalinske, w wywiadzie udzielonym fanowskiemu serwisowi Sega-16.
Sega Saturn efektem wspólnych prac firm Sega i Sony? Nie, oczywiście, że nie. Musicie jednak wiedzieć, że było bardzo blisko. Tę i wiele innych tajemnic wyjawił wczoraj były prezes Sega of America, Tom Kalinske, w wywiadzie udzielonym fanowskiemu serwisowi Sega-16.
Faktem jest, że Sony współpracowało z Sega przy tworzeniu konsoli Sega CD (znanej również pod nazwą Mega-CD). Zaprojektowało m.in. napęd CD, co próbowało również uczynić wspólnie z Nintendo w przypadku SNESa, a co nie do końca się udało (efektem było rozpoczęcie prac nad PlayStation). Wracając jednak do Sega – w późniejszym okresie drogi Sony i wymienionej już firmy zeszły się ponownie. Wspomniany w pierwszym akapicie Tom Kalinske skontaktował się z prezesem Sony of America, Mickey’em Shulhoffem, w celu opracowania porozumienia w sprawie rozpoczęcia produkcji kolejnego, potężnego sprzętu służącego do grania. Sony of America uzyskało zgodę na włączenie się do projektu. W tym samym czasie Kalinske dostarczył wstępne plany generalnemu szefostwu Sega of Japan. Odpowiedź była dla niego zaskakująca: Nie ma na to żadnych szans. Dla Sega dużo lepszym rozwiązaniem będzie samodzielne opracowanie nowej konsoli i wykorzystanie własnych pomysłów związanych z tą platformą. To wydarzenie zakończyło współprace obu firm i przyspieszyło prace nad konsolą Sega Saturn.
Jak wspomina Kalinske, doświadczenie zdobyte przez Sony w trakcie wspólnych prac z Sega przyczyniło się w największej mierze do powstania PlayStation. Musicie bowiem wiedzieć, że wcześniej Sony nie posiadało oddziału zajmującego się sprawami hardware’u. Produkowało jedynie gry, które ukazywały się głównie na konsolach Sega. Dzięki pracom nad Sega CD Sony poznało technologię, a w przypadku wstępnych badań nad kolejną platformą, wykorzystującą dyski optyczne do nagrywania gier, uzyskało wiele ważnych informacji, które zostały następnie wykorzystane przy produkcji PSXa.
Cały wywiad znajdziecie pod nastepującym adresem - http://www.sega-16.com/Interview-%20Tom%20Kalinske.htm. Poruszono w nim dodatkowo m.in. kwestię powstania firmy i pierwszych lat działalności, temat bardzo dobrej pozycji Sega of America na początku lat ’90, a także okoliczności odejścia Kalinskego ze stanowiska. Miłej lektury.