autor: Konrad Hazi
PlayStation Classic mogło mieć w bibliotece Silent Hill, Crash Bandicoot i Gran Turismo
Konsola PlayStation Classic trafiła do sprzedaży z biblioteką gier, która nie spotkała się z najlepszym odbiorem ze strony graczy. Okazuje się jednak, że w kodzie emulatora odpowiedzialnego za uruchamianie gier znalazło się sporo odniesień do popularnych tytułów, które nie trafiły na platformę. Ponadto hakerzy są już blisko rozpracowania konsoli, co być może pozwoli wgrywać dodatkowe gry.
Gdy Sony ujawniło ostateczną listę 20 gier dostępnych na PlayStation Classic, pojawiło się sporo głosów zawodu wywołanych brakiem wielu kultowych tytułów. Tymczasem bliższa analiza kodu źródłowego emulatora wykorzystywanego przez konsolę pozwoliła odkryć kilka ciekawych rzeczy. Jak się okazuje, w plikach źródłowych znalezione zostały tytuły wielu gier znanych z PlayStation. Może to sugerować, że były one brane pod uwagę przy wyborze produkcji, które trafią do biblioteki.
Emulator bazujący na wolnym oprogramowaniu
Sony opublikowało kod źródłowy wielu komponentów emulatora PlayStation Classic bazujących na wolnym oprogramowaniu, by spełnić wymagania licencji GNU GPL. Wśród udostępnionych materiałów znalazły się między innymi zmodyfikowane pliki źródłowe znanego emulatora PCSX ReARMed, również dostępnego na licencji open source. Ciekawskich odsyłamy w tym momencie na GitHuba, gdzie mogą zobaczyć, jakie zmiany w kodzie wprowadziło Sony i jak wygląda oprogramowanie od podszewki.
Dziesiątki gier?
Wśród dostępnych plików znajduje się między innymi swego rodzaju lista tytułów i numerów referencyjnych. Znajdziemy na niej tytuły wszystkich gier, które dostępne są na PlayStation Classic, zarówno na rynku zachodnim, jak i japońskim oraz wiele innych, które nie zostały udostępnione graczom. Odniesienia do danych z pliku, dotyczących zarówno gier dostępnych na konsoli, jak i tych niedostępnych, znaleźć można w różnych miejscach w kodzie. Wykorzystywane są one między innymi do modyfikacji ustawień emulatora w momencie, gdy dana gra jest uruchamiana.
Poniżej prezentujemy listę gier, których nazwy pojawiły się w pliku, lecz nie są dostępne w konsoli.
- Armored Core: Master of Arena ("ARMORED_CORE_MASTER_OF_ARENA")
- Chocobo's Dungeon ("CHOCOBOS_JP")
- Colin McRae Rally ("COLIN_MCRAE_RALLY_EU")
- Crash Bandicoot ("CRASH_BANDICOOT_EU/US")
- Crash Bandicoot 2 ("CRASH_BANDICOOT_2_EU/JPUS")
- Toy Story 2 ("DISNEY_TOY_STORY_2_EU")
- Devil Dice ("XI_EU") (Gra dostępna w japońskiej wersji konsoli)
- Driver ("DRIVER_EU/US")
- Ehrgeiz ("EHRGEIZ_JP")
- Fighting Force ("FIGHTING_FORCE_US")
- Gran Turismo ("GRAN_TURISMO_EU/JP/US")
- Grand Theft Auto 2 ("GRAND_THEFT_AUTO_2_EU/US")
- Harry Potter and the Philosopher's Stone ("HARRY_POTTER_AND_THE_PHILOSOPHERS_STONE_EU")
- Kagero ("KAGERO_JP")
- Klonoa: Door to Phantomile ("KLONOA_DOOR_TO_PHANTAMILE_JP/US")
- Kula World ("KULA_WORLD_EU")
- Legacy of Kain: Soul Reaver ("LEGACY_OF_KAIN_SOUL_REAVER_EU/US")
- Medal of Honor ("MEDAL_OF_HONOR_EU/US")
- Medievil ("MEDIEVIL_EU/US")
- Mega Man Legends ("MEGA_MAN_LEGENDS_EU/JP/US")
- Mr. Driller G ("MR_DRILLER_G_JP")
- Paca Paca Passion ("PACAPACA_PASSION_JP")
- Parappa the Rapper ("PARAPPA_THE_RAPPER_US")
- Parasite Eve ("PARASITE_EVE_DISC_1_US" and "PARASITE_EVE_DISC_2_US") (Gra dostępna w japońskiej wersji konsoli)
- RayStorm ("RAY_STORM_JP")
- Ridge Racer ("RIDGE_RACER_EU/JP/US")
- Silent Hill ("SILENT_HILL_EU/JP/US")
- Spec Ops: Stealth Patrol ("SPEC_OPS_STEALTH_PATROL_US")
- Street Fighter Alpha 3 ("STREET_FIGHTER_ALPHA_3_US")
- Street Fighter Ex Plus Alpha ("STREET_FIGHTER_EX_PLUS_EU/JP/US")
- Suikoden ("SUIKODEN_EU/JP/US")
- Tomb Raider ("TOMB_RAIDER_EU/JP/US")
- Tomb Raider 2 ("TOMB_RAIDER_2_EU/JP/US")
- Tomba ("TOMBA_JP/US")
- Tony Hawk's Pro Skater ("TONY_HAWK_SKATE_BOARDING_EU")
- Tony Hawk's Pro Skater 2 ("TONY_HAWKS_PRO_SKATER_2_EU/US)
- Vagrant Story (VAGRANT_STORY_EU/US)
- Wild Arms 2 ("WILD_ARMS_2_DISC_1_JP" and "WILD_ARMS_2_DISC_2_JP")
- Xevious 3D/G+ ("XEVIOUS_3D_G_JP")
Duchy pradawnych gier
Na ten moment nie wiadomo, czy pliki wymienionych gier znajdują się w ogóle w pamięci PlayStation Classic. Referencje w kodzie sugerują jednak, że wszystkie te tytuły były w jakiś sposób testowane na etapie projektowania urządzenia. Być może poszczególne gry zostały wykorzystane po to, by sprawdzić działanie systemu emulacji lub, co wydaje się bardziej prawdopodobne, były po prostu brane pod uwagę przy ostatecznym wyborze gier, które pojawiły się w bibliotece.
Trudno stwierdzić, dlaczego poszczególne gry nie znalazły się ostatecznie wśród dostępnych tytułów. Być może było to spowodowane kwestiami licencyjnymi, problemami z emulacją lub potencjalnie zbyt małym zainteresowaniem ze strony graczy. W każdym bądź razie ślady pozostawione w kodzie dają ciekawy pogląd na to, jak Sony pracowało przy tworzeniu PlayStation Classic.
Gramy, w co chcemy
Pomimo że konsola wywołała mieszane odczucia wśród graczy, mówi się o niej sporo. Zwłaszcza za sprawą użytkowników, którzy szukają dziur w jej oprogramowaniu. Dzięki nim mogliśmy zobaczyć, jak dostać się do menu konsoli podłączając do niej klawiaturę, zaś dziś nad ranem do Internetu trafił film pokazujący działanie gry Crash Bandicoot, która nie znajdowała się w domyślnym zestawie gier.
Trudno stwierdzić, na ile wiarygodne jest nagranie, jednak patrząc na tempo prac można spodziewać się, że już niedługo pojawią się instrukcje pokazujące jak dodawać lub podmieniać tytuły w bibliotece gier. Pamiętajcie jednak, że wszelkie modyfikacje niosą za sobą ryzyko uszkodzenia konsoli, a wszelkie próby wprowadzania zmian podejmujecie na własną odpowiedzialność.