PlayStation 4 – szczegółowa specyfikacja
Na dzisiejszej imprezie PlayStation Meeting zaprezentowano nową konsolę Sony. Poznaliśmy również szczegóły dotyczące jej specyfikacji technicznej. Sercem PlayStation 4 będą podzespoły produkowane przez firmę AMD.
Nasza relacja tekstowa z nowojorskiego PlayStation Meeting obrodziła w dużą ilość ciekawych informacji. Dowiedzieliśmy się między innymi, że sercem konsoli będzie procesor oparty na architekturze x86, któremu towarzyszyło będzie 8 GB pamięci RAM DDR5. Na szczegóły związane z technikaliami nowego dziecka Sony musieliśmy jednak poczekać chwilę dłużej. Na szczęście już je znamy!
Procesorem będzie ośmiordzeniowy, 64-bitowy „Jaguar”, stworzony od podstaw przez AMD. Domyślacie się już zapewne, że skoro ten istotny element pochodzi z obozu „czerwonych”, to nie inaczej będzie z układem graficznym. Za wyświetlanie grafiki odpowiadał będzie układ AMD Radeon o mocy obliczeniowej sięgającej 1.84 TFLOPS (liczba oznaczająca ilość operacji zmiennoprzecinkowych mających miejsce w jednej sekundzie - FLOPS, poprzedzona rzędem wielkości T - Tera, a więc 10^12).
Oczywistym dodatkiem będzie napęd Blu-ray, odtwarzający płyty wykonane w tej technologii z prędkością 6X oraz płyty DVD z prędkością 8X. Jeśli chodzi o resztę kwestii związanych z szeroko pojętą łącznością, ujrzymy kilka portów USB 3.0, Bluetooth 2.1, kartę sieciową w standardzie 802.11n, wyjścia audio oraz złącze HDMI. Informacje dotyczące parametrów konsoli wieńczy krótka notka o wewnętrznym dysku twardym. Wiem tyle, że takowy będzie umieszczony w konsoli. Jego pojemność pozostaje wielką niewiadomą.
Sony potwierdziło także rewelacje dotyczące nowego kontrolera DualShock 4. Odświeżona wersja oldschoolowego pada posiadała będzie nie tylko ekran dotykowy, ale także specjalny przycisk "share", który pozwoli na udostępnianie materiałów, uprzednio zarejestrowanych przez konsolę. To oznacza, że konsola PlayStation 4 będzie posiadała wbudowaną funkcję nagrywania filmów z rozgrywki. Koniec z dodatkowymi, drogimi kartami.
Jeśli chodzi o inne peryferia, Sony zaprezentowało także nową kamerkę PlayStation 4 Eye. Z wyglądu przypomina nieco kontroler Microsoft Kinect. Eye spoglądać będzie na grających za pomocą dwóch szerokokątnych kamer (85-stopniowych), które umożliwią wykorzystanie funkcji rozpoznawania twarzy. Dźwięk rejestrowany ma być za pośrednictwem czterech mikrofonów.
Sony w kilku słowach odniosło się do problemu związanego z rzekomym brakiem wstecznej kompatybilności PlayStation 4 z tytułami z wcześniejszych generacji konsoli, wydanymi na płytach. Otóż zostaną one rozwiązane za pomocą wszechobecnej ostatnio technologii „chmury”. Sony wspólnie z Gaikai udostępniać będzie hity sprzed lat (z PS1, PS2 i PS3) w serwisie PlayStation Cloud, który wystartuje w momencie, gdy PlayStation 4 trafi do sprzedaży. Kiedy to nastąpi? Podobno już pod koniec tego roku. Dokładnej daty na chwilę obecną nie znamy.
Owocem współpracy z Gaikai jest także system Remote Play, który dzięki streamingowi pozwoli na granie w tytuły z PlayStation 4 na konsoli przenośnej PS Vita. Wszystko to oczywiście kosztem jakości obrazu.