autor: Michał Kułakowski
PlayStation 4 Pro – kolejne informacje
Zebraliśmy kolejną porcję faktów związanych z konsolą PlayStation 4 Pro, która oficjalnie została zapowiedziana podczas wczorajszej konferencji firmy Sony. Znalazły się wśród nich informacje m.in. o braku napędu UHD Blu-ray, równości między posiadaczami starego i nowego systemu w tytułach sieciowych oraz o nowych oznaczeniach pudełek z grami.
Zgodnie z przewidywaniami, na wczorajszej nowojorskiej konferencji Sony zaprezentowało po raz pierwszy ulepszony model PlayStation 4. Poznaliśmy już wiele szczegółów dotyczących nowego systemu, ale kolejne informacje wciąż pojawiają się w sieci. Poniżej zebraliśmy najciekawsze z nich, które związane są z samym systemem jak i z konkretnymi grami.
PlayStation 4 Pro zadebiutuje na całym świecie 10 listopada tego roku. W Europie sugerowana cena konsoli wynosi 399 euro (ok. 1740 zł).
Brak wsparcia dla dysków UHD Blu-ray
Standard UHD Blu-ray pozwala na zapisywanie na nośnikach fizycznych filmów w rozdzielczości 4K. Płyty UHD są nadal rzadkością (w zwykłej sprzedaży pojawiły się dopiero w tym roku), podobnie jak urządzenia zdolne do ich odtwarzania. Wielu entuzjastów nowych technologii miało nadzieję, że PlayStation 4 Pro będzie współpracowało z tym standardem i podobnie jak kiedyś w przypadku DVD i Blu-ray przyczyni się do jego popularyzacji, oferując względnie tanią alternatywę dla wyjątkowo drogich odtwarzaczy. Byłoby to również o tyle zrozumiałe, że spółka Sony jest współwłaścicielem patentów Blu-ray i pokłada duże nadzieje w rozwoju formatu 4K. W rozmowie z gazetą The Guardian, przedstawiciel firmy, Andrew House, bagatelizuje sprawę twierdząc, że większość użytkowników PlayStation nie dba obecnie o klasyczne dyski i stawia na streaming treści wideo, które w serwisach, takich jak Netflix są już dostępne w wersjach 4K. Bez wątpienia jednak podstawową przesłanką dla Japończyków, skłaniającą ich do nie wykorzystania napędu UHD Blu-ray, była chęć dalszego obniżenia ceny konsoli.
Dyski UHD Blu-ray trafiły do sprzedaży w tym roku i biblioteka dostępnych na nich filmów jest na razie niewielka
Gry wieloosobowe nie będą działały szybciej na PlayStation 4
Jak wiemy, PlayStation 4 Pro oferować ma zauważalny skok jakościowy w oprawie audiowizualnej gier. Christian Gyrling, główny programista w studiu Naughty Dog, zapewnił jednak, że jeżeli chodzi o zabawę multiplayer, posiadacze nowej konsoli nie będą traktowani lepiej niż inni gracze. Krótko mówiąc, gry wieloosobowe w na PlayStation 4 Pro nie zaoferują obrazu wyświetlanego z większą liczbą klatek na sekundę. Wyrównać ma to szanse pomiędzy grającymi i zapobiegnie sztucznemu dzieleniu społeczności. Osoby, które marzyły o zabawie z Destiny w 60 fps-ach mogą zapomnieć na razie o takiej możliwości. Nie oznacza to jednak, ze nie odczujemy zmian. Niektóre bardziej wymagające produkcje mogą bowiem działać stabilniej.
Gracze mogą przenieść dane z PlayStation 4 na PlayStation 4 Pro przy pomocy kabla Ethernet
Sony zapewniło, że posiadacze oryginalnych PlayStation 4, którzy zdecydują się na zakup wersji Pro, będą mogli przenieść wszystkie dane pomiędzy oboma systemami, korzystając ze zwykłego kabla Ethernet oraz dołączonego oprogramowania. Możliwość ta zostanie jednak udostępniona dopiero po aktualizacji firmware'u konsoli do wersji 4.0. PlayStation 4 Pro opuszczają bowiem taśmy produkcyjne z systemem w wersji 3.70. Podobnie jak w przypadku innych modeli PlayStation, gracze będą mogli na własną rękę wymienić dysk twardy w PlayStation 4 Pro. Producenci nie potwierdzili jednak, czy jego wielkość nadal ograniczona jest do 2TB, jak było to w przypadku oryginalnego PlayStation 4.
Nowe oznaczenia na pudełkach z grami
Pudełka tytułów, oferujących dodatkowe opcje stworzone z myślą o PlayStation 4 Pro, posiadać mają nowe oznaczenia, które będą wyraźnie widoczne na okładce. Znaczkowi PS4 Pro Enhanced towarzyszyć ma również dokładny opis zalet ulepszonej wersji gry. Informacje te pojawią się także na stronach poszczególnych produktów w PlayStation Store.
Pro łatki dla już wydanych gier
Z PlayStation 4 Pro będą współpracować nie tylko nadchodzące hity, ale także wydane już jakiś czas temu gry. Na razie wiemy, że w przygotowaniu znajdują się łatki dla produkcji takich jak: Deux Ex: Rozłam Ludzkości, The Last of Us Remastered, Middle-earth: Shadow of Mordor, Tomb Raider i InFamous: First Light.
The Elder Scrolls Online będzie działać w natywnej rozdzielczości 4K
MMORPG The Elder Scrolls Online jest już od roku obecne na PlayStation 4. W najbliższym czasie tytuł otrzyma łatkę przygotowaną z myślą o PlayStation 4 Pro. Umożliwi ona działanie gry w natywnej rozdzielczości 4K. Posiadacze ekranów 1080p będą mogli z kolei liczyć na znacząco poprawioną oprawę graficzną i wydajność.
Codemasters rozważa nowe opcje graficzne dla F1 2016
F1 2016 trafiło do sklepów w połowie ubiegłego miesiąca. Jego producenci przyznali, że rozważają wydanie nowej łatki dla produkcji, wykorzystującej dodatkową moc obliczeniową oferowaną przez PlayStation 4 Pro. O planach wyrażają się jednak bardzo ostrożnie.