autor: Bartosz Świątek
Gracze narzekają, EA wciąż zarabia - oto wyniki finansowe firmy w ostatnim kwartale
Amerykańska korporacja wydawnicza Electronic Arts przedstawiła raport finansowy z pierwszego kwartału roku fiskalnego 2019. Wyniki są słabsze niż w zeszłym roku, ale powyżej oczekiwań.
Firma Electronic Arts przedstawiła raport finansowy z pierwszego kwartału roku fiskalnego 2019 (czyli od początku kwietnia do końca czerwca). Wynika z niego, że ostatnie miesiące były dla korporacji dość cichym okresem, choć nie brakło kilku spektakularnych sukcesów, takich jak przygodowa gra akcji A Way Out, a także darmowy dodatek FIFA World Cup do zeszłorocznej odsłony symulatora piłki nożnej FIFA 18.
Dzięki nowym grom, nowym platformom i nowym lokalizacjom, połączyliśmy więcej graczy z całego świata, by zapewnić lepszą rozrywkę w pierwszym kwartale roku fiskalnego 2019. Dążymy do tego, aby stać się pionierem i liderem dla naszych graczy, z nowymi grami z serii EA Sports i treściami na każdej platformie, pierwszymi subskrypcjami w Origin Access Premier i turniejami dla graczy FIFA i Madden NFL, które odbędą się w ciągu kilku miesięcy. Z każdą grą, każdą usługą i każdym doświadczeniem, podchodzimy do naszej wizji, aby połączyć w grze miliard ludzi – zauważył prezes firmy, Andrew Wilson.
Q1 FY19 – EA powyżej oczekiwań
Firma odnotowała przychód netto na poziomie 1,137 mld dolarów. To mniej niż w analogicznym okresie w zeszłym roku (1,449 mld), jednak mimo wszystko więcej niż spodziewali się włodarze amerykańskiego wydawcy. Lwia część pieniędzy pochodzi ze sprzedaży cyfrowej (957 mln dolarów). Obrót dobrami fizycznymi (mowa oczywiście przede wszystkim o pudełkowych grach) przyniósł zaledwie 180 mln zielonych (w zeszłym roku było to 570 mln). Amerykański gigant wydawniczy wygenerował od kwietnia do czerwca dochód netto w wysokości 293 mln dolarów (w zeszłym roku liczba ta była znacznie wyższa – 644 mln zielonych).
Warto w tym miejscu odnotować, że jedyną faktyczną premierą EA w pierwszym kwartale roku fiskalnego 2019 było wydane wyłącznie w wersji cyfrowej Unravel Two – jeśli wziąć pod uwagę ten fakt, wielkim zaskoczeniem nie są ani słaba sprzedaż gier fizycznych, ani generalnie nieco mniejsza ilość pieniędzy zarobionych w ostatnim kwartale.
A Way Out i FIFA World Cup sukcesami
Przy okazji powiązanej z raportem konferencji firma pochwaliła się też kilkoma sukcesami. Do tej kategorii niewątpliwie należy A Way Out, któremu pomiędzy kwietniem a czerwcem udało się trafić do 2,6 mln graczy (gra technicznie rzecz biorąc zadebiutowała jeszcze w poprzednim kwartale, jednak pod sam jego koniec). Dużym sukcesem okazał się też przygotowany z okazji Mundialu, darmowy dodatek do FIFA 18 – FIFA World Cup – w który zagrało w omawianym okresie przeszło 15 mln unikalnych użytkowników. Wreszcie, na pochwałę zasługują także wciąż niezwykle popularne „Simsy” – póki co ostatnia odsłona serii, czyli The Sims 4, w ciągu roku zanotowała 35% wzrost bazy graczy.
Z wiarą w przyszłość
Firma spodziewa się, że zakończy rok fiskalny 2019 z przychodem netto na poziomie 5,6 mld dolarów i zyskiem netto w wysokości przeszło 1,1 mld zielonych. Wpływ na te wyniki mają mieć premiery gier z serii EA Sports (FIFA 19, Madden NFL 19, NHL 19 i NBA Live 19), a także takich tytułów jak Battlefield V, Anthem czy Sea of Solitude. EA planuje także zupełnie nową markę. Zadebiutuje ona na „wszystkich platformach” i zostanie stworzona przez deweloperów z prowadzonego przez Jade Raymond Motive Studios. Po zakończeniu prac nad Star Wars Jedi: Fallen Order, kolejny, niezapowiedziany na razie tytuł stworzy też studio Respawn Entertainment.