autor: Mariusz Klamra
Pierwsze wrażenia po E3 część I - akcja, sport, cRPG
Zakończył się właśnie najgorętszy w branży tydzień w roku. Targi E3 znane są z tego, że w czasie kilku dni ich trwania ilość nowych informacji o grach jest większa niż w ciągu kilku „normalnych” miesięcy. Dlatego spróbowałem pokusić się o próbę podsumowania „na gorąco” najciekawszych moim zdaniem faktów i plotek pod kątem tytułów, na które moim subiektywnym zdaniem warto zwrócić szczególną uwagę. W pierwszej części: wstęp, gry akcji, cRPG i przygodówki oraz gry sportowe.
Zakończył się właśnie najgorętszy w branży tydzień w roku. Targi E3 znane są z tego, że w czasie kilku dni ich trwania ilość nowych informacji o grach jest większa niż w ciągu kilku „normalnych” miesięcy. Dlatego spróbowałem pokusić się o próbę podsumowania „na gorąco” najciekawszych moim zdaniem faktów i plotek pod kątem tytułów, na które moim subiektywnym zdaniem warto zwrócić szczególną uwagę. W pierwszej części: wstęp, gry akcji, cRPG i przygodówki oraz gry sportowe.
Na wstępie dwie nasuwające mi się uwagi generalne – po pierwsze z roku na rok widać postępujący brak nowych pomysłów wśród twórców, co owocuje „numerologią”, czyli powielaniem sprawdzonych wzorów z kolejnym numerkiem. Po drugie, PC praktycznie przestał być interesującą platformą dla gier dla dzieci – poza Rayman 3 Hoodlum Havoc wszystkie nowe tytuły dla dzieci są tworzone wyłącznie na konsole. A teraz garść moich wrażeń po E3.
GRY AKCJI
Tutaj widać szczególnie wyraźnie „numerologię”, i choć dzięki temu masa tytułów zapowiada się na wielki hity, to oryginalności niewiele. W zasadzie z kilkunastu gier które zwróciły moja uwagę tylko jedna, bardzo ciekawie zapowiadająca się Tom Clancy's Splinter Cell z ideami zapożyczonymi z Thiefa, nie jest kontynuacją poprzedniczek. Oczywiście DOOM III królował na pokazie, ale konkurencję miał bardzo mocną. Wśród plejady znanych tytułów szczególną uwagę zwróciłem na Postal 2 – ci którzy pamiętają jedynkę i kontrowersje jakie wywołała będą wiedzieli dlaczego. Zapowiedź Metal Gear Solid II na PC to naprawdę dobra nowina, natomiast Halo na PC oddala się coraz bardziej, może nawet poza rok 2003. Co poza tym? Wymienię tytuły jednym cięgiem, bo w zasadzie trudno jest wyróżnić któryś z nich, a wszystkie zasługują na uwagę:
IGI2: Covert Strike, Operation Flashpoint: Resistance, Unreal II: The Awakening, Unreal Tournament 2003, Hitman 2: Silent Assassin, Counter-Strike: Condition Zero, SWAT: Urban Justice, No One Lives Forever 2, Delta Force Black Hawk Down, Max Payne 2 oraz dodatki: AvP2: Primal Hunt i RTCW.
GRY SPORTOWE
Kolejny przykład numerologii – tym razem zgodnie z modą raczej związanej z rokiem niż numerem kolejnej wersji. Oczywiście EA bezkonkurencyjna z wersjami 2003 NBA, NHL, NFL, F1 etc. Poza tym Links 2003 Microsoftu i THPS 4 (jedyny wyjątek od 2003). Wszystko znane, solidne ale ze zmianami raczej ewolucyjnymi niż rewolucyjnymi. W wyścigach widać dominację CodeMasters: Pro Race Driver i Colin McRae Rally 3 to pewne hity nadciągającego sezonu, reszta producentów zaprezentowała niewiele.
CRPG i PRZYGODÓWKI
Tutaj przyznam że sytuacja zaczyna wyglądać niewesoło – czyżby po latach tłustych miały znowu nadciągnąć lata chude? O ile bowiem Bioware błyszczy jak zawsze z Neverwinter Nights i Star Wars: Knights of the Old Republic (niezwykle smakowicie wyglądająca krzyżówka Jedi Knight z Deus Ex z zaawansowanymi mechanizmami rozwoju postaci), to poza tym raczej posucha. Icewind Dale II budzi moje poważne obawy o wtórność, a Deus Ex 2 mam wrażenie że steruje raczej w kierunku gier akcji, co nie znaczy że będzie zły, ale mało RPG-owy – obym się mylił. W przygodówkach jak zwykle sporo średnio zapowiadających się tytułów i jedna perełka: Full Throttle II – trzymajmy kciuki żeby LucasArts tego nie zawalił. Mam cichą nadzieję że ktoś rozsądny (np. Bioware) odkupi od padającego Interplayu prawa do tytułu Fallout i w końcu doczekamy się trójki – jeśli nie to pewnie spotka nas jakiś koszmarek w stylu Fallout Action na konsole.
Ciąg dalszy: Strategie, Symulatory i gry Massive Multiplayer oraz podsumowanie.