autor: Katarzyna Pochowska
Pierwsze szczegóły na temat MechScape, nowego MMO twórców RuneScape
Studio Jagex właśnie ujawniło pierwsze szczegóły na temat nowego ambitnego, wartego kilka miliony funtów projektu MMO - MechScape. Gra ma skończyć z dotychczasowym wizerunkiem MMO - ma być zupełnie inna niż wszystkie gry tego typu dostępne na rynku. Firma ma już na swoim koncie RuneScape, niezwykle popularne MMORPG, w które w tej chwili bawi się już ponad 10 milionów graczy.
Studio Jagex właśnie ujawniło pierwsze szczegóły na temat nowego ambitnego, wartego kilka miliony funtów projektu MMO - MechScape. Gra ma skończyć z dotychczasowym wizerunkiem MMO - ma być zupełnie inna niż wszystkie gry tego typu dostępne na rynku. Firma ma już na swoim koncie RuneScape, niezwykle popularne MMORPG, w które w tej chwili bawi się już ponad 10 milionów graczy. Opórcz tego zajmuje się także tworzeniem gier w języku Java oraz jest właścicielem serwisu FunOrb z darmowymi grami online.
„Projekt MechScape rozpoczął się trzy i pół roku temu, w styczniu 2006 roku, w czasie gdy firma zapewniła sobie już byt za pomocą sukcesu, jaki odniósł RuneScape. Powiedzieliśmy ‘OK, teraz nadszedł czas, by spróbować czegoś innego już od samego początku i stworzyć to, w taki sposób, w jaki zawsze chcieliśmy - wyciągając wnioski z wszystkich lekcji i mając na uwadze doświadczenia z pracy nad RuneScape’” - powiedział serwisowi Eurogamer szef projektu, Henrique Olifiers.
„Od początku nie chcieliśmy robić kolejnego RuneScape: to nie będzie kolejna gra osadzona w świecie fantasy, więc nie będzie żadnych elfów, orków, czy też smoków.”
Olifiers spostrzegł lukę w dziedzinie science-fiction MMO i zaczął poszukiwać powodów, dla których tak się dzieje, dlaczego ten gatunek jest tak postrzegany lub co w tym gatunku nie zadziałało wcześniej.
„Znaleźliśmy kilka odpowiedzi na te pytania i rezultatem tego jest MechScape, który jest grą sci-fi, z mechaniką gry całkowicie inną od wszystkich innych gier MMO. Przykładowo: nie mamy tam żadnego doświadczenia, ani żadnych umiejętności - wszystko jest kompletnie inne.”
Olifiers szukał inspiracji wśród starych, dobrych tytułów sci-fi, takich jak Masters of Orion czy też Ascendancy i stwierdził, że najważniejszą ideą jest poszukiwanie, podbijanie i odkrywanie „To wszystko, co robimy w MechScape.”
Jagex zapowiada zarówno eksplorację lądów, jak i bitwy statków w przestrzeni kosmicznej, a Olifiers znalazł podobno bardzo sprytny sposób na to, by skończyć z męczącymi aspektami nękającymi gatunek, takimi jak np. grinding (monotonność i powtarzalność), ponieważ uważa że gracze mają już tego dość.
Nie ważne jak dziwnie to zabrzmi, Olifiers w wywiadzie stwierdził również, że RuneScape pokazało, że nie wszyscy gracze MMO chcą grać z innymi ludźmi.
„Dlaczego tak jest? Dlaczego tak się dzieje? I jak możemy w tym przypadku graczy zadowolić? Wszystko to odkryliśmy i zastosowaliśmy w MechScape”.
„Jednym z sukcesów RuneScape były domy tworzone przez graczy. To była wielka zaleta tej gry. Teraz było to sprawą od której wyszliśmy i wszyscy gracze MechScape zaczną rozgrywkę w swoich własnych bazach.”
MechScape jest grą przeznaczoną dla starszych graczy, łączy w sobie absorbującą i bardziej dojrzałą fabułę, a także bardzo złożoną, chociaż od początku przystępną mechanikę gry. Taka strategia może być opłacona ryzykiem, jednak uparty Jagex jest gotowy na wyzwania.
„Oczekujemy, że gra odniesie sukces, ponieważ sami jesteśmy graczami i to jest typ gry, w którą chcemy grać” - powiedział dyrektor generalny, Mark Gerhard. „Nawet jeśli tak się nie stanie, to nie powstrzyma nas to przed pracą nad kolejnymi świetnymi projektami, ponieważ to jest to czym się zajmujemy i to, co wyciąga nas rano z łóżek”.
„Mamy ten komfort pracy w wyznaczanym przez siebie czasie. Gra nie jest jeszcze gotowa, więc nie wydajemy jej jeszcze - projekt wraca do fazy produkcji, dopóki nie stwierdzimy “OK - teraz jest dobrze, wydajmy to”. Nikt i nic nas nie ponagla, nie musimy się trzymać żadnych terminów czy deadline'ów. Mamy tą dogodność by zrobić to dobrze.”
MechScape nie ma ustalonej daty wydania. Olifiers zamiast tego jest gotów nagle ogłosić wydanie gry, gdy tylko odczuje, że dalsze testy nie są już potrzebne. Poprzez dyskrecję i swego rodzaju tajemniczość, Jagex chce „uniknąć niebezpieczeństwa”, jakie twórcy widzą wśród innych MMO poprzez rozdawanie kluczy do produktu, który swój właściwy kształt osiąga dopiero kilka lat później, po wprowadzeniu na rynek.
Na pytanie o wskazówkę, na temat tego kiedy możemy spodziewać się premiery MechScape, Henrique odpowiedział: „Jesteśmy w trakcie nadawania błysku grze”.
Póki co, nie ma jeszcze opublikowanych żadnych screenów czy filmów, gra nie ma też swojej oficjalnej strony. Jedynym źródłem zawierającym informacje o grze jest strona fanowska świata MechScape.