autor: Grzegorz Ferenc
PC Gaming Alliance opublikował raport „Horizons” o stanie rynku gier na PC w 2011 roku
Podczas targów Game Developers Conference odbywających się w San Francisco miała miejsce prezentacja raportu „Horizons” o stanie rynku gier na PC przygotowanego przez organizację PC Gaming Alliance.
Raport „Horizons”, dotyczący sytuacji rynku gier na PC, został opublikowany przez organizację PC Gaming Alliance, w skład której wchodzą przedstawiciele najważniejszych firm związanych z rynkiem gier na PC (od Intela, przez Epic, aż po Razer). Wprawdzie dostępny jest wyłącznie dla jej członków, jednak już sam skrót zawartych w nim informacji, zamieszczony na oficjalnej stronie PCGA, oferuje dużo ciekawych spostrzeżeń.
Nieustanny rozwój i coraz większe zyski
Rok 2011 był rekordowy pod względem rozwoju rynku gier komputerowych na PC. Pod koniec ubiegłego roku wartość tego sektora wyniosła 18,6 miliarda dolarów, o 15 procent więcej w stosunku do roku 2010.
Wzrost zanotowano we wszystkich strefach geograficznych. Był on największy w Chinach, gdzie rynek gier na zakończenie 2011 roku był o 27 procent większy niż w 2010, a przychody wyniosły 6 miliardów dolarów.
To właśnie w Kraju Środka miała także miejsce największa transakcja ekonomiczna na rynku gier na PC w ciągu minionych 12 miesięcy. Chodzi tutaj o wykupienie przez chińską firmę Tecent kalifornijskiego studia Riot Games, twórców gry League of Legends, za 400 milionów dolarów.
Free-to-Play na topie
Inwestycja firmy Tecent okazała się strzałem w dziesiątkę. Riot Games zadebiutował na chińskim rynku ze swoją sztandarową produkcją w lecie 2011 roku, a już w listopadzie mógł cieszyć się 11-milionową rzeszą oddanych chińskich graczy. Dzięki tak spektakularnym wynikom Tecent ma szansę zdetronizować spółkę Activision Blizzard jako najbardziej dochodowego twórcę gier (ostateczne wyniki finansowe chińskiej firmy za ubiegły rok wciąż nie są znane).
Wyniki League of Legends w Chinach świadczą także o rosnącym potencjale gier Free-to-Play (F2P). Firmy produkujące gry w tym formacie zanotowały wysokie przychody za rok 2011 (350 milionów dolarów w przypadku niemieckiego studia Bigpoint), nierzadko znacznie zwiększając swoją wartość. W grudniu łączna wartość oferowanych po raz pierwszy na giełdzie akcji firmy Zynga, twórcy wielu znanych gier przeglądarkowych, takich jak na przykład FarmVille, wyniosła 7 miliardów dolarów (później znacznie spadła, ale to już inna historia). Dla twórców gier format F2P jest także głównym źródłem dochodów w Azji.
Dobre tytuły, silna dystrybucja cyfrowa
W opisie raportu PC Gaming Alliance podreślono także znaczenie wysokobudżetowych produkcji. Dobre wyniki sprzedaży takich tytułów, jak Battlefield 3, Call of Duty: Modern Warfare 3, The Elder Scrolls V: Skyrim, a także gier MMO RIFT i Star Wars: The Old Republic, przypisano „wzrostowi zaufania do dystrybucji cyfrowej”. PCGA przewiduje, że tego rodzaju sposób rozprowadzania gier zanotuje jeszcze większy wzrost. Będzie to miało miejsce kosztem tradycyjnej dystrybucji pudełkowej.
Według raportu „Horizons” rynek gier na PC do roku 2015 wzrośnie o kolejne 37 procent i osiągnie wartość 25,5 miliarda dolarów.
PC Gaming Alliance – założona podczas Game Developers Conference w 2008 roku organizacja zrzeszająca autorów i wydawców gier na PC oraz twórców sprzętu komputerowego. Jej celem jest promowanie i rozwój rynku gier na PC, zwalczanie piractwa oraz reprezentowanie branży gier na PC. PCGA nie działa w celach zarobkowych. Jest podzielona na pięć komitetów, które zajmują się kwestiami związanymi z rozwojem rynku, stworzeniem systemu norm przy tworzeniu gier na PC, ujednoliceniem wymagań oprogramowania na PC, opracowywaniem antypirackich norm bezpieczeństwa, a także zagadnieniami marketingowymi. Obecnym prezydentem organizacji jest Matt Ployhar z firmy Intel. Jak dotychczas, do organizacji przystapiły takie firmy, jak Intel, AMD, Epic, Capcom, Razer, GameStop, Logitech i inne.