autor: Bartosz Świątek
Patent sugeruje, że pad do PS5 może sprawdzać tętno gracza
Patent zarejestrowany w amerykańskim urzędzie patentowym przedstawia technologię, która może pojawić się w padzie DualShock 5. Mowa o funkcji pozwalającej na mierzenie tętna i tempa wydzielania potu gracza, w celu lepszego dostosowania rozgrywki.
W SKRÓCIE:
- patent sugeruje, że DualShock 5 będzie mierzył nasze tętno i tempo wydzielania potu;
- informacje miałyby być wykorzystywane do tworzenia bardziej wciągających doświadczeń w czasie gry.
Patent zarejestrowany przez firmę Sony Interactive Entertainment w amerykańskim urzędzie patentowym sugeruje, że DualShock 5 – pad do konsoli PlayStation 5 – będzie sprawdzać niektóre dane biometryczne gracza, takie jak tętno czy wydzielanie potu. W oparciu o te informacje konsola będzie na bieżąco modyfikować doświadczenia użytkownika.
Przystawka do kontrolera zawierająca sensor biometryczny. Składa się z jednego lub więcej czujników, które mają na celu pozyskiwanie informacji biometrycznych w sytuacji, kiedy co najmniej jeden z nich styka się z ręką użytkownika podczas normalnego użytkowania kontrolera, a także jednostki wyjściowej, której zadaniem jest przekazywanie informacji biometrycznych uzyskanych dzięki pomiarom wykonanym przez jeden lub więcej czujników – czytamy w patencie.
Nie wiadomo, w jaki dokładnie sposób gry miałyby wykorzystywać tego typu gadżet, ale można sobie wyobrazić przeróżne możliwości i ciekawe zastosowania. Przykładowo jedną z opcji jest dostosowywanie nagłych zwrotów akcji (lub przerażających momentów w survival horrorach) w taki sposób, by pojawiały się w chwilach, w których gracz czuje się nadmiernie zrelaksowany. Dane biometryczne mogłyby też pozwolić na sprawdzanie poziomu zaangażowania i emocji gracza w poszczególnych sekcjach gry.
Warto odnotować, że omawiany patent wspomina też o technologii wirtualnej rzeczywistości, podkreślając, że gracze pragną coraz bardziej immersyjnych i interaktywnych doświadczeń.
W gamingu istnieje chęć zapewniania graczom wciągających i wysoce interaktywnych doświadczeń, tak aby zwiększyć przyjemność korzystania z gier. Stało się to szczególnie ważne wraz z poprawiającą się dostępnością wyświetlaczy montowanych na głowach (ang. head-mounted display, mowa o goglach VR - przyp. red.) - czytamy.
Należy zaznaczyć, że patenty nie zawsze są wykorzystywane przez rejestrujące je koncerny, dlatego też trudno powiedzieć, czy omawiana technologia faktycznie trafi do pada do PS5. Nie ma też pewności, czy wszyscy gracze przyjęliby tego typu gadżet z aprobatą. Dla niektórych osób odczytywanie informacji biometrycznych może być działaniem przekraczającym granicę komfortu i stanowiącym naruszenie ich prywatności – szczególnie, że grając na konsoli logujemy się na konto, które często jest powiązane z naszym imieniem i nazwiskiem (czy to wprost, czy poprzez podpiętą do niego kartę płatniczą / kredytową).
Przypominamy, że konsola PlayStation 5 trafi na rynek w okresie świątecznym bieżącego roku, podobnie jak konkurencyjny Xbox Series X. Zgodnie z potwierdzonymi informacjami, omawiany pad Dualshock 5 będzie posiadał szereg innych interesujących technologii, takich jak adaptacyjne spusty i nowy system haptyczny (wibracyjny).