autor: Szymon Liebert
Odwrót z rynku gier pudełkowych - raport grupy EM&F
Z raportu finansowego Grupy EM&F, dotyczącego między innymi sieci sklepów Empik i firmy LEM, wynika, że wycofuje się ona z klasycznej dystrybucji pudełkowej. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że gry z Empików nie znikną, ale będzie ich mniej. Firma LEM kontynuuje swoją działalność, lecz jej aktywa zostały wystawione na sprzedaż.
Aktualizacja: Zostaliśmy poproszeni przez przedstawicieli Grupy EM&F o usunięcie komentarzy dotyczących raportu finansowego, gdyż wymagają one jeszcze doprecyzowania.
Niedawno Grupa EM&F, składająca się między innymi z sieci sklepów Empik i firmy LEM, opublikowała raport finansowy, z którego wynika, że w planach jest wycofanie gier z salonów Empik oraz zakończenie działalności dystrybucyjnej. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że gry z Empików nie znikną, ale będzie ich mniej. Firma LEM działalności nie kończy, lecz została wystawiona na sprzedaż.
Mniej gier w Empikach
W rozdziale raportu poświęconym przyszłości grupy Empik czytamy, że planem na 2013 roku jest:
Zastąpienie nisko marżowych kategorii o malejącej sprzedaży (prasa, muzyka, filmy, multimedia), asortymentem nie-wydawniczym (artykuły podarunkowe, papiernicze, wyposażenia wnętrz, akcesoria kuchenne, przybory szkolne, gadgety, itp.).
To nie pozostawia złudzeń: gry staną się mniej ważną częścią asortymentu dla Empików. Wynika to ze zmniejszenia zainteresowania tym segmentem. W IV kwartale 2012 roku firma odnotowała 14% spadek przychodów w kategorii multimedia, który wytłumaczono „brakiem premier popularnych gier”. Podobny regres widać w kategoriach muzyka, film i prasa (spadek przychodów o 13%). Raport zaznacza, że jest to skutek ograniczenia asortymentu oraz „spadkowego trendu rynkowego na rzecz sprzedaży wersji cyfrowych”.
Otrzymaliśmy nieoficjalny komentarz w sprawie i możemy potwierdzić, że gry z Empików nie znikną, ale będzie ich mniej. Miejsce gier, filmów, muzyki, prasy i multimediów częściowo zajmą inne produkty, które cieszą się większym zainteresowaniem odbiorców. Wynika to między innymi ze zmian na rynku, jak powiedział nam Maciej Turski, dyrektor wydawniczy firmy LEM:
Obserwujemy dynamiczny rozwój sieci handlowych takich jak Media Expert czy Avans. Komputronik ogłosił, iż zamierza otwierać duże salony komputerowe, które prawdopodobnie będą miały dużo większą ofertę grową, niż bieżące małe sklepy tej sieci. ToysRUs również planuje aktywną ekspansję. Dynamiczny rozwój tych sieci handlowych z pewnością zamortyzuje potencjalny spadek sprzedaży generowanej przez EMPIK i przejmie klientów.
Oczywiście informacja jest ważna, bo Empik stanowi podstawowe źródło gier dla wielu graczy z Polski. Mówimy przecież o sieci ponad 180 sklepów, mieszczących się w praktycznie każdym dużym mieście. Obraz Empiku jako miejsca, gdzie kupujemy nowe produkcje powoli przestaje być aktualny, ale na razie nie ma planów całkowitego wycofania gier z jego asortymentu.
LEM wystawiony na sprzedaż
Drugi ważny dla branży gier fragment raportu wiąże się z decyzją o zaprzestaniu działalności dystrybucyjnej, którą zajmuje się firma LEM. W tekście czytamy:
W trakcie 2012 r. zarząd Grupy EM&F podjął decyzję o wycofaniu się z działalności w zakresie hurtowej sprzedaży multimediów (gry komputerowe, konsole i akcesoria do gier). Przyczyną tej decyzji jest brak perspektyw rozwoju tego typu działalności i pogarszające się wyniki finansowe oraz spadek obrotów rynku gier w tradycyjnym kanale dystrybucyjnym na rzecz Internetu.
W prostszych słowach oznacza to, że LEM, wchodzący w skład EM&F, miałby zostać zamknięty. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się firma LEM nie zakończyła działalności, ale została wystawiona na sprzedaż.
Firma Licomp Empik Multimedia, znana jako LEM, powstała w 1997 roku i zajmuje się dystrybucją oraz lokalizacją gier. To za sprawą tego dystrybutora otrzymaliśmy między innymi kilka odsłon serii Quake, Soldier of Fortune, czy chociażby Knights of the Old Republic. LEM ma w swoim katalogu także jedną z najważniejszych marek w branży, czyli Call of Duty.
Podsumowanie
Raport Grupy EM&F zawiera dwie informacje sugerujące, że z Empików zostaną wycofane gry (i inne multimedia), a firma LEM zmieni właściciela lub zakończy działalność. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że:
- gry z Empików nie znikną, ale będzie ich mniej na rzecz innego asortymentu,
- LEM nie kończy działalności dystrybucyjnej w tym momencie, ale został wystawiony na sprzedaż. Jest więc możliwe, że zostanie wykupiony przez inny podmiot i będzie kontynuował swoją działalność lub po prostu zniknie z rynku.