autor: Szymon Liebert
Obowiązkowa obsługa Trofeów od stycznia 2009 roku
Serwis Videogamer poinformował, że implementacja systemu Trofeów w grach wydawanych od stycznia przyszłego roku na PlayStation 3 będzie absolutnie obowiązkowa. Każdy nowy tytuł, wydany już w 2009 roku, będzie więc musiał posiadać własny zestaw trofeów. Sprawa została oficjalnie potwierdzona przez firmę Sony. Czy zmuszenie producentów do korzystania z tego pomysłu wyjdzie nam na dobre?
Serwis Videogamer poinformował, że implementacja systemu Trofeów w grach wydawanych od stycznia przyszłego roku na PlayStation 3 będzie absolutnie obowiązkowa. Każdy nowy tytuł, wydany już w 2009 roku, będzie więc musiał posiadać własny zestaw trofeów. Sprawa została oficjalnie potwierdzona przez firmę Sony. Czy zmuszenie producentów do korzystania z tego pomysłu wyjdzie nam na dobre?
Pogłoski o tym rozwiązaniu dotarły do redaktorów wspomnianego wyżej serwisu podobno już wcześniej w tym tygodniu, jednak dopiero dziś przedstawiciel Sony Computer Entertainment Europe odniósł się do tej informacji, potwierdzając jej prawdziwość. Dla graczy oznacza to więc absolutne wsparcie dla tego systemu nagradzania i sprawdzania własnych umiejętności, który oczywiście w większości przypadków urozmaica i wzbogaca zabawę.
Sam system Trofeów wystartował w wakacje tego roku, a stworzony został na fali popularności podobnych rozwiązań stosowanych już przez konkurencję, chociażby w postaci osiągnięć (achievements), które wykreowała firma Microsoft. Oba systemy w zarysie działają na podobnej zasadzie – oferują możliwość nabijania punktów i poziomów poprzez zaliczanie poszczególnych celów w wybranych grach. Standardowym przykładem punktowanego osiągnięcia może tu być ukończenie danego tytułu.
Systemy tego typu przyjęły się na dobre i stosowane są zarówno w małych i prostych grach logicznych, jak i dużych tytułach, chociażby w grze Fallout 3, w której wszystkie główne zadania stanowiły osiągnięcia. Podobne rozwiązania stosowane są także między innymi na platformie elektronicznej dystrybucji Steam firmy Valve. Także Blizzard, znany z wielu ponadczasowych tytułów (World of Warcraft), zapowiedział rozbudowany system osiągnięć.
Wszystko wskazuje więc na to, że w przyszłym roku osiągniemy znacznie więcej, a nasze wirtualne półki zapełnią się nowymi brązowymi, srebrnymi, złotymi i platynowi trofeami. Polityka Sony zapewne podniesie atrakcyjność poszczególnych gier, bo miłośników osiągnięć na pewno nie brakuje.