futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 16 maja 2012, 11:28

autor: Adrian Werner

Nvidia zapowiedziała przeznaczoną do obsługi grania w chmurze kartę GeForce Grid

Firma Nvidia ujawniła kartę GeForce Grid, która ma znacząco ulepszyć granie w chmurze. Technologia ta wykorzystana zostanie m.in. przez usługę Gaikai.

Nvidia zapowiedziała przeznaczoną do obsługi grania w chmurze kartę GeForce Grid - ilustracja #1
Źródło: The Verge

Na rozpoczętej właśnie konferencji GTC 2012 prezes firmy Nvidia ujawnił plany firmy związane ze zdobywającym coraz większą popularność graniem w chmurze. Kluczem dla rozwoju tego sektora ma się okazać układ GeForce Grid, powstający we współpracy z firmą Gaikai. Obecnie największym problemem tego typu technologii są opóźnienia w przesyłaniu danych. Nowa karta Nvidii ma temu zaradzić i sprawić, że obraz trafi na ekran użytkownika dziesięć milisekund po jego wygenerowaniu.

Osiągnięcie takich wyników stanie się możliwie dzięki zmianie zasad funkcjonowania tego typu technologii. Tradycyjne rozwiązania wymagają, aby wygenerowane przez kartę graficzną dane zostały wpierw przekazane procesorowi, który je następnie skompresuje i wyśle w formie materiału video do użytkownika. Natomiast przy korzystaniu z GeForce Grid dane są wysyłane do gracza od razu z poziomu karty, co pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Ulepszona w ten sposób wersja Gaikai ma trafić na pecety, tablety, smartfony i telewizory. W praktyce wystarczy każde urządzenie potrafiące odtwarzać filmiki np. z serwisu Youtube.

Aby pokazać możliwości tej technologii urządzono krótką demonstrację. Dwóch graczy – jeden na tablecie ASUS Transformer Prime, a drugi na telewizorze LG Cinema, zmierzyło się w sieciowej strzelance Hawken.

Wszystkie aspekty gry generowane były na zlokalizowanym kilkanaście kilometrów dalej serwerze, a mimo to nie pojawiały się żadne lagi. Oczywiście, trzeba brać poprawkę na to, że był to jedynie kontrolowany pokaz. Korzystające z podobnych rozwiązań OnLive również prezentowało się doskonale na targach, ale w domach graczy rezultaty często były znacząco odmienne. Mimo to, nowy układ Nvidii bez wątpienia zwiększy jakość oferowaną przez granie w chmurze.

Wybór gry Hawken nie był przypadkowy. Ujawniono bowiem, że tytuł ten dostępny będzie na usłudze Gaikai przed 12 grudnia 2012, czyli zanim odbędzie się premiera tradycyjnej wersji pecetowej.. Nie podano jednak o ile wcześniej miłośnicy grania w chmurze zasiądą w kokpitach wirtualnych mechów.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej