RTX 2080 vs. GTX 1080 - pierwsze porównanie wydajności
Podczas trwających targów gamescom przedstawiciele firmy Nvidia podzielili się nowymi danymi dotyczącymi wydajności kart graficznych z rodziny GeForce RTX. Dokonano także porównania RTX 2080 i GTX 1080.
Dzień przed rozpoczęciem targów gamescom firma Nvidia zorganizowała własny event nazwany GeForce Gaming Celebration. Podczas jego trwania ujawniono karty graficzne GeForce RTX 2070, RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti. Zastosowane w nich zupełnie nowe technologie, takie jak ray tracing czy Deep Learning Super-Sampling (DLSS), pozwalają na wygenerowanie spektakularnych obrazów.
Jednak nie wszystkie gry będą w stanie skorzystać z dodatkowych efektów, jakie oferują karty z rodziny RTX. Wielu graczy zastanawiała się zatem, czy nowe GeForce’y zaoferują zauważalny wzrost wydajności w tytułach starszych i nie obsługujących technologii ray tracingu. Przedstawiciele Nvidii zaprezentowali garść danych sugerujących duży skok jakościowy między RTX 2080 i 1080.
Z tego co widzimy, w niektórych grach nowa generacja GeForce’ów oferuje niemalże 1,5 raza większą wydajność i umożliwia swobodną rozgrywkę (ponad 60 klatek na sekundę) w rozdzielczości 4K i z włączonym HDR. Należy zwrócić też uwagę na fakt, że tytuły wykorzystujące technologię związaną z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją (Deep Learning Super-Sampling) „przyspieszyły” jeszcze bardziej.
Zdaniem obecnych na gamescomie dziennikarzy, skok jakościowy między grami uruchomionymi na RTX 2080 Ti a GTX 1080 Ti jest bardzo wyraźny. Jednak część tych nowych technologii nie jest jeszcze w pełni dopracowana, o czym świadczy chociażby niespełniająca oczekiwań wydajność w Shadow of the Tomb Raider.
Przypomnijmy, że ray tracing umożliwia wiarygodną symulację rozchodzenia się i odbijania promieni świetlnych oraz rozpraszania cieni w czasie rzeczywistym. Technologię zademonstrowano w grach, w których pojawi się ona po premierze. Wśród nich znalazły się między innymi Metro Exodus, Control, Shadow of the Tomb Raider czy Battlefield V. Natomiast Deep Learning Super-Sampling (DLSS), pozwala wykorzystać sztuczną inteligencję do renderowania grafiki, by zapewnić jeszcze lepsze wygładzanie krawędzi w grach. Skorzystają z niego choćby Final Fantasy XV, PUGB, Hitman 2 czy ARK: Survival Evolved. Lista tytułów wykorzystujących DLSS powinna regularnie się zwiększać.
Pozostaje nam jeszcze czekać na niezależne testy, gdyż dane opublikowane przez Nvidię mają charakter promocyjny.