filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Wiadomość filmy i seriale 9 września 2020, 13:52

autor: Karol Laska

Oscary z nowymi zasadami. Przy filmie muszą pracować mniejszości

Na stronie Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej opublikowano szereg zasad, które już za kilka lat będą obowiązywać twórców, aby ich dzieła mogły zostać nominowane do Oscara. Wiąże się to z angażem większej liczby reprezentantów wszelkich mniejszości.

Od 96. gali rozdania Oscarów Akademia będzie rozpatrywała kandydatury filmów w zupełnie innych kategoriach. Już teraz na swojej stronie internetowej opublikowała obszerny komunikat, zawierający masę nowych warunków, które będzie trzeba spełnić, aby móc w ogóle myśleć o nominacji do najbardziej prestiżowej statuetki w świecie kinematografii. Najważniejsze zmiany udało się zamknąć w czterech punktach zwanych standardami. Oto i one.

Należy podkreślić, że wszystkie poniższe reguły dotyczą jedynie kategorii „najlepszy film”. Każda produkcja musi spełnić chociażby dwa z czterech standardów.

Nowe zasady rozdawania Oscarów. Przy filmie muszą pracować kobiety, mniejszości seksualne oraz rasowe - ilustracja #1
Poważne zmiany w kontekście wolności twórczej.

Standard A: reprezentacja na ekranie

Aby standard A mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować przynajmniej jedno z poniższych kryteriów.

Role główne lub ważne role drugoplanowe

Co najmniej jeden z aktorów pierwszoplanowych lub znaczących drugoplanowych musi reprezentować wybraną poniższą grupę rasową lub etniczną:

  1. Azjaci
  2. Hiszpanie/Latynosi
  3. Afroamerykanie
  4. Indianie
  5. mieszkańcy Środkowego Wschodu/Afryki Północnej
  6. Hawajczycy
  7. pozostałe mniejszości rasowe bądź etniczne

Mniej ważne role drugoplanowe lub role epizodyczne

Przynajmniej 30% obsady drugoplanowej oraz epizodycznej to reprezentanci wybranych dwóch grup społecznych z poniższej listy:

  1. kobiety
  2. mniejszości rasowe bądź etniczne
  3. LGBTQ+
  4. osoby z zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (na przykład głuchoniemi)

Główny wątek fabularny/tematyka

Główny wątek fabularny, tematyka bądź narracja filmu skupione (w jakimś stopniu) na poniższych grupach:

  1. kobiety
  2. mniejszości rasowe bądź etniczne
  3. LGBTQ+
  4. osoby z zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (na przykład głuchoniemi)

Standard B: ekipy projektowe oraz twórcze

Aby standard B mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować przynajmniej jedno z poniższych kryteriów.

Stanowiska dowodzące/kierownicze

Co najmniej dwa z podanych działów – casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz – muszą być prowadzone przez reprezentanta jednej z poniższych grup:

  1. kobiety
  2. mniejszości rasowe bądź etniczne
  3. LGBTQ+
  4. osoby z zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (na przykład głuchoniemi)

Przynajmniej jeden z tych reprezentantów musi także przynależeć do wybranej mniejszości etnicznej lub rasowej:

  1. Azjaci
  2. Hiszpanie/Latynosi
  3. Afroamerykanie
  4. Indianie
  5. mieszkańcy Środkowego Wschodu/Afryki Północnej
  6. Hawajczycy
  7. pozostałe mniejszości rasowe bądź etniczne

Pozostałe kluczowe pozycje

Co najmniej sześciu pozostałych członków ekipy/zespołu musi przynależeć do powyższych grup rasowych lub etnicznych.

Ogólna kompozycja ekipy

Przynajmniej 30% ekipy filmowej musi być reprezentowana przez poniższe grupy:

  1. kobiety
  2. mniejszości rasowe bądź etniczne
  3. LGBTQ+
  4. osoby z zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (na przykład głuchoniemi)

Standard C: dostęp do branży

Aby standard C mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować obydwa poniższe kryteria.

Płatne praktyki i staże

Producenci muszą zadbać o spełnienie wszystkich finansowych zobowiązań (związanych z płatnymi praktyki oraz stażem) wobec reprezentantów poniższych grup społecznych:

  1. kobiety
  2. mniejszości rasowe bądź etniczne
  3. LGBTQ+
  4. osoby z zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (na przykład głuchoniemi)

Możliwości szlifowania swoich umiejętności w gronie ekipy filmowej

Producenci filmu muszą zapewnić reprezentantom poniższych grup społecznych warunki do rozwijania swoich umiejętności zawodowych (ćwiczenia/asystentura):

  1. kobiety
  2. mniejszości rasowe bądź etniczne
  3. LGBTQ+
  4. osoby z zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (na przykład głuchoniemi)

Standard D: relacja z widownią

Aby standard D mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować poniższe kryterium.

Reprezentacja marketingowa, reklamowa i dystrybucyjna

Działy dotyczące marketingu, reklamy oraz dystrybucji muszą mieć liczną grupę reprezentantów środowisk społecznych z poniższej listy:

  1. kobiety
  2. mniejszości rasowe bądź etniczne
  3. LGBTQ+
  4. osoby z zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (na przykład głuchoniemi)

Powyższe zmiany będą wprowadzane stopniowo od 2022 roku. Dopiero w 2024 roku dojdzie do całkowitej implementacji podanych standardów i jak to sami akademicy nazywają: „nowego rozdziału w historii Akademii”.

Karol Laska

Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

więcej