autor: Maciej Myrcha
Nowe szczegóły o Gran Turismo 4
Dwa tygodnie temu mogliście przeczytać na łamach naszego serwisu informację dotyczącą przełożenia daty wydania wielce oczekiwanej gry Gran Turismo 4. Wygląda na to, iż firma Sony chce w pewien sposób zadośćuczynić graczom tę, jakby nie było, smutną widomość, gdyż najpierw pokazano samochody, którymi pojeździmy w tej grze, a dzisiaj dostajemy kolejne szczegóły tej produkcji.
Dwa tygodnie temu mogliście przeczytać na łamach naszego serwisu informację dotyczącą przełożenia daty wydania wielce oczekiwanej gry Gran Turismo 4. Wygląda na to, iż firma Sony chce w pewien sposób zadośćuczynić graczom tę, jakby nie było, smutną widomość, gdyż najpierw pokazano samochody, którymi pojeździmy w tej grze, a dzisiaj dostajemy kolejne szczegóły tej produkcji.
Zapewne nowością dla graczy będzie wprowadzenie nowego trybu rozgrywki, zwanego Direstor Mode lub B-Spec. W trybie tym nie będziemy sami prowadzić pojazdów ale zostaniemy kimś w rodzaju osoby nadzorującej wyścigi. Do naszych zadań należeć będzie dawanie wskazówek kierowcom prowadzonym przez A.I. komputera czy przygotowywanie samochodów do wyścigów. Cały rajd oglądać więc będziemy „okiem” menadżera. Do pomocy twórcy gry oddają nam w tym trybie 3 rodzaje widoków : Broadcast, On-board oraz Race Monitor. Ostatni z nich zapewnia informacje o każdym z wozów, takie jak czas ostatniego okrążenia, różnice czasowe pomiędzy zawodnikami czy ile okrążeń zostało do zjazdu. Dodatkowo przed wyścigami będziemy mieli możliwość przetestowania ustawień samochodu i ewentualnej ich zmiany a także wybór opon. Ważnym elementem tego trybu jest z pewnością wydawanie poleceń kierowcom, a tutaj możemy skorzystać z komend Pace (utrzymanie stylu jazdy w 5cio stopniowej skali od Easy do Hard), Overtake (próba wyprzedzenia samochodu przed nami) czy Pit In (zjazd po tankowanie lub wymianę opon).
W Gran Turismo 4 znacząco rozrósł się tryb symulacji ogólnie pojętego „samochodziarstwa”. I tak gracz będzie mógł odwiedzić dilerów samochodów z całego świata, wstąpić do sprzedawców samochodów używanych czy sklepów z elementami do tuningu. Wyścigi organizowane będą na specjalnych torach rozmieszczonych na przedmieściach. Powróci również License Test Centre, ale teraz znacznie zmodernizowany i powiększony. O rozmachu gry świadczą liczby - Gran Turismo 4 oferować będzie ponad 650 samochodów i 80 producentów z całego świata!
Skupiając się na „sercu” Gran Turismo 4, którym niewątpliwie są samochody, nie zapomniano również o otoczce, w której przyjdzie nam się ścigać, czyli o lokacjach. Oprócz zapierających dech w piersiach otoczeniach GT4 zawiera także słynne tory wyścigowe:
- Japonia - Fuji Speedway '80, Fuji Speedway '90, Tsukuba Circuit 2000, Twin Ring Motegi, Twin Ring Motegi, Suzuka Circuit
- USA - Laguna Seca Raceway, Sears Point Raceway
- Europa - Nurburgring Nordschleife
- Miejskie - Tokyo R246, Seattle, Nowy Jork, Hong Kong, Las Vegas Drag Strip, George V Paris, Opera Paris, Cote D'Azur, Special Stage Route 5, Citta di Aria
- “Przyrodnicze” - Grand Canyon, Swiss Alps, Ice Arena, Grand Valley, Trial Mountain, Midfield Raceway, Snow Lake, High Speed Ring, Amalfee Circuit, Motorsports Land, Tahiti Maze, Autumn Ring
Z ciekawostek, które znajdziemy w GT4 można wymienić również obecność trybu Photo, dzięki któremu będziemy mogli robić zdjęcia naszego samochodu w dowolnym momencie. Dla tego trybu przygotowano specjalne lokacje dostępne w Photo Travel:
- Photo Travel (15 stages in all)
- Gion District, Kyoto Japan
- Nanzenji Temple, Kyoto Japan
- Sagano, Kyoto Japan
- Tsumago, Nagano, Japan
- Piazza San Marco, Venice Italy
- Realto Bridge, Venice Italy
- Shibuya, Tokyo Japan
- Tokyo International Forum, Tokyo Japan
- Shiga Kogen, Nagano Japan
- Brooklyn, New York NY USA
- Times Square, New York NY USA
- Asian Fish Market
- Freemont Street, Las Vegas NV USA
- Louisberg Square, Boston MA USA
Na koniec warto wspomnieć o tak zwanym aspekcie ludzkim - w GT4 odwzorowano niezwykle realistycznie zachowania kierowców, załogi teamu a nawet publiczności. Zwiększono także realizm jazdy jednocześnie wprowadzając ułatwienia dla początkujących kierowców w postaci całej gamy urządzeń wspomagających. Nie zapomniano także o dodaniu „dopalaczy” - skorzystamy więc z dobrodziejstw Supercharges czy Nitrogen. Nowością w serii jest zróżnicowanie ustawień rajdu dla kierowców - przykładowo, z drugiego miejsca startować będziemy sekundę później lub też jedno okrążenie później. W GT4 zniesiono sporo ograniczeń typu limitowana ilość opon, maksymalna moc silnika itp. W związku z tym zmieniono również system punktacji, który teraz opierać będzie się na konfiguracji samochodu - czyli „potwory” wygrywające z łatwością każdy wyścig otrzymywać będą mniej punktów - więcej dostaną posiadacze słabszych wozów za lepsze rozegranie wyścigu.