futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 7 sierpnia 2024, 10:45

Nowa technologia upscalingu Microsoftu sprawdzona przez ekspertów Digital Foundry. Auto SR to nie DLSS lub FSR, ale spełnia swoje zadanie

Digital Foundry przetestowało technologię upscalingu Microsoftu – Auto SR. Pod względem działania różni się ona od DLSS lub FSR. Idą za tym pewne korzyści, ale i wady, które widać w trakcie rozgrywki.

Źródło fot. Cyberpunk 2077; CD Projekt RED; 2020
i

Na początku czerwca Microsoft zaprezentował nową technologię upscalingu – Auto SR. Przetwarza ona obraz o rozdzielczości od 700 do 900 linii i wyświetla go w lepszej jakości na odpowiednich monitorach. Na ten moment Auto SR jest jednak obsługiwany wyłącznie przez nowe laptopy Microsoftu z procesorami Qualcomma. Digital Foundry sprawdziło, czy Auto SR przynosi zadowalające wyniki.

Auto SR może znaleźć swoje miejsce w gamingu

Gdy Microsoft ogłosił Auto SR, możliwości technologii zaprezentował w grze Borderlands 3. Digital Foundry postanowiło odtworzyć test, żeby zobaczyć, czy wyliczenia firmy znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Okazało się, że Auto SR faktycznie w widoczny sposób poprawia jakość obrazu. Kolejna gra, Control, uwydatniła jednak wady tej technologii.

Auto SR działa wyłącznie na gotowym obrazie. Przykładowo nie dokonuje analizy wyświetlonych wcześniej klatek, jak DLSS. Z tego powodu wszelkie drgania obrazu i jego niedoskonałości nie są likwidowane. Poza tym technologia wspiera jedynie gry wyświetlane w trybie pełnoekranowym. W przypadku okna bezramkowego trzeba najpierw zmniejszyć rozdzielczość ekranu w ustawieniach systemu.

Ciekawą funkcją Auto SR jest możliwość dodania dodatkowych aplikacji, których teoretycznie technologia nie wspiera. Digital Foundry zrobiło tak w przypadku Cyberpunka 2077 i Auto SR faktycznie poprawił jakość wyświetlanego obrazu, który jednak i tak przycinał ze względu na słabą wydajność procesora Qualcomma. Auto SR, jako że jest uruchamiany z poziomu ustawień systemu operacyjnego, ma jednak jeszcze jednego asa w rękawie.

W trakcie rozgrywki w God of War Digital Foundry najpierw włączyło systemowo Auto SR, a potem w samej grze FSR2 od AMD. Różnica przy dwóch równolegle działających technologiach upscalingu jest widoczna i pokazuje elastyczność Auto SR-a.

Podsumowując, Auto SR działa lepiej im lepszy jest obraz źródłowy. Technologia przynosi dobre efekty, ale należy pamiętać, że za każdym razem wiąże się z nią opóźnienie wynoszące około 12 ms. Digital Foundry zakłada, że w przyszłości wsparcie dla Auto SR może pojawić się także przy innych chipach, w tym w nowej generacji procesorów AI od AMD, które także będą obsługiwać Copilota+.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej