autor: Konrad Serafiński
Nowa polityka PlayStation Store umożliwi zwroty, ale jest haczyk
Sony opublikowało zasady nowej, doprecyzowanej polityki zwrotów w PlayStation Store. Zmiany dotyczą gier, zamówień przedpremierowych, dodatków oraz subskrypcji (np. PS Plus). Istnieje w tym wszystkim pewien istotny haczyk.
1 kwietnia, oprócz największego święta dla żartownisiów, jest także datą rozpoczęcia nowego roku fiskalnego dla Sony. W związku z tym firma zdecydowała się zmienić (a właściwie doprecyzować) politykę dotyczącą zwrotów produktów zakupionych w PlayStation Store. Do tej pory ten temat był powodem wielu kontrowersji wokół japońskiego giganta, bowiem bardzo trudno było uzyskać precyzyjne informacje, co i na jakich warunkach można zwrócić. Wszystkie zmiany zostały opisane na oficjalnej stronie PlayStation. Sony postanowiło podzielić cyfrowe zakupy na kilka kategorii. Poniżej możecie zapoznać się z zasadami dotyczącymi poszczególnych rodzajów zwrotów.
Gry, dodatki, przepustki sezonowe, filmy
Jeżeli zakupicie grę w PlayStation Store, macie 14 dni na jej zwrot - pod warunkiem, że nie rozpoczęliście jej pobierania lub korzystania z niej za pomocą streamingu. Po anulowanej transakcji środki finansowe trafiają do Waszego portfela w PlayStation Network. Wszystkie treści (gry, dodatki, filmy), których pobieranie się rozpoczęło, nie podlegają zwrotom. Dlatego jeśli wahacie się co do zakupu, warto zachować czujność podczas dokonywania transakcji, bowiem system proponuje automatyczne pobieranie treści. Podobnie jest w przypadku przepustek sezonowych. Na ich zwrot również mamy teraz 14 dni, pod warunkiem, że nie ściągnęliśmy w tym czasie żadnej związanej z nimi zawartości.
Warto także podkreślić, że Sony wyraźnie deklaruje brak możliwości zwrotu przedmiotów zakupionych wewnątrz gry (to znaczy w menu, a nie poprzez PlayStation Store). Przykładem takich zasobów mogą być paczki do FUT-a czy pakiety do GTA Online.
Zamówienia przedpremierowe
Zamówienia przedpremierowe można anulować w dowolnym momencie przed premierą gry. Jeśli jednak okazałoby się, że chcemy zwrócić produkt już po debiucie produkcji, wtedy obowiązują dokładnie te same zasady, które opisaliśmy wyżej. Tutaj również warto zwrócić uwagę na opcję automatycznego pobierania (w dniu premiery), którą oferuje system. Co więcej, jeśli zamówienie przedpremierowe nie będzie zawierać żadnych bonusów (np. Edycje Specjalne, skórki, DLC), zwrot środków otrzymacie bezpośrednio na kartę, a nie do portfela PSN.
Subskrypcje PS Plus, PS Now, Spotify Premium
Zwroty wyglądają nieco inaczej w przypadku subskrypcji. Użytkownicy mogą anulować abonament w czasie 14 dni od jego wykupienia, nawet jeśli zaczęli już z niego korzystać. W takiej sytuacji zwrot zostanie pomniejszony o liczbę „aktywnych” dni. Wtedy w historii zamówień pojawią się dwie transakcje: zwrot środków (pełna kwota) oraz debet zależny od liczby dni. Sony doprecyzowało także przedłużanie abonamentu po wersji próbnej. Przykładowo: po zakończeniu 7-dniowego triala portfel użytkownika zostaje obciążony opłatą za miesięczną subskrypcję (której ten nie chce) - wtedy mamy 7 dni na anulowanie zakupu, co spowoduje zwrot środków.
Sony zastrzega także, że zwrotom nie podlegają doładowania portfela PSN oraz kody, które nie zostały nabyte za pośrednictwem PlayStation Store (np. zdrapki ze sklepów stacjonarnych). Aby zgłosić zwrot należy skontaktować się z działem wsparcia. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące nowej polityki refundacji znajdziecie tutaj.