autor: Michał Kułakowski
Nowa gra Double Fine największym projektem w serwisie Kickstarter
Kickstarter opublikował ciekawe dane, wskazujące na to jak duży wpływ na wzrost jego popularności miał projekt nowej gry studia Double Fine, o którym głośno było w ostatnich tygodniach. Pokazują one także jak odbiło się to na innych propozycjach tytułów, które pojawiły się w serwisie.
O serwisie Kickstarter i projektach finansowania za jego pomocą produkcji gier bez udziału wydawców, powiedziano w ostatnich tygodniach wiele. Obecnie obserwowany szał na wskrzeszanie dawno zapomnianych marek, gatunków oraz tworzenie oryginalnych tytułów dzięki dofinansowaniu ze strony graczy, na początku lutego zapoczątkowało studio Duble Fine. W przeciągu miesiąca, deweloperowi udało się zebrać 3,3 miliona dolarów, które zostaną przeznaczone na stworzenie klasycznej przygodówki point & click.
Okazuje się, że projekt pobił historyczny rekord Kickstartera i to nie tylko pod względem zebranej sumy pieniędzy i liczby donatorów, których było przeszło 80 tysięcy. Wśród osób łożących na przygodówkę, około 70% stanowiły te, które nigdy wcześniej nie korzystały z takiej formy pomocy innym. To ogromny potencjał przyszłych użytkowników serwisu, wzmocniony jeszcze darmową promocją zapewnioną przez serwisy informacyjne. Poniższy wykres ukazuje nam jak duży wpływ na ilość donatorów miało studio Tima Schafera, ilustrując ilość wpłat na tydzień dla projektów gier (nie uwzględniono produkcji Duble Fine). Dzień, w którym Schafer wraz ze swym zespołem poprosił o pomoc w przygotowaniu nowej produkcji, został zaznaczony zieloną linią.
Według zarządców strony, przez pierwsze dwa lata funkcjonowania w niej kategorii „gry wideo” udało się zebrać w sumie 1,7 miliona dolarów na wszystkie wyszczególnione w niej produkcje. Po sześciu tygodniach od przełomowej propozycji, wynik ten powiększył się do ponad 2,8 miliona dolarów. Jeżeli wliczymy w to grę Double Fine, to aż do 6,2 milionów.
Kluczowe dla Kickstartera będą najbliższe miesiące. Przekonamy się wtedy czy finansowanie gier z pominięciem wydawców to przejściowa moda czy stały trend, zmieniający branżę i pozwalający na spełnienie wielu marzeń, zarówno deweloperów jak i graczy. Równie ciekawe będą też pierwsze reakcje na stworzone w ten sposób głośne gry, takie jak Wasteland 2.
Kickstarter nie jest oczywiście witryną pomagającą jedynie producentom gier. Jego podstawowym celem jest wspieranie twórców z wielu dziedzin życia. Proponowane projekty to nie tylko niezależne dokumenty i filmy fabularne oraz różnego rodzaju inicjatywy badawcze i społeczne, ale także wszelkiej maści wynalazki.