Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 kwietnia 2014, 13:18

NevenTale – ruszyła zbiórka pieniędzy na polskie MMORPG za 2 miliony dolarów

Na Kickstarterze ruszyła zbiórka pieniędzy na polską grę NevenTale. Będzie to osadzone w realiach fantasy MMORPG, które zostanie oparte na modelu płatności free-to-play i skupione na fabule oraz tworzeniu zawartości przez samych graczy. Produkcją zajmuje się liczny zespół doświadczonych deweloperów z całego świata, toteż studiu Vavel Game potrzeba aż 2 milionów dolarów, by opłacić ich pracę.

Polskie MMORPG na Kickstarterze za 2 miliony dolarów. Czy to ma szansę się powieść? - NevenTale – ruszyła zbiórka pieniędzy na polskie MMORPG za 2 miliony dolarów - wiadomość - 2014-04-03
Polskie MMORPG na Kickstarterze za 2 miliony dolarów. Czy to ma szansę się powieść?

Choć finansowanie społecznościowe powoli zyskuje w Polsce coraz większą popularność, rzadko zdarza nam się ogłaszać, by na Kickstarterze umieszczono projekt autorstwa rodzimych deweloperów. Dziś mamy po temu kolejną okazję – mowa o grze NevenTale, ambitnym i kreatywnym MMORPG opartym na modelu darmowym z mikropłatnościami, którego pomysłodawcą jest krakowianin Mikołaj Marcisz. Produkcja powstaje w zarejestrowanym w Chicago zespole Vavel Game Studio, składającym się obecnie z około stu pracowników, mających mniejsze lub większe doświadczenie w branży (więcej na ten temat znajdziecie na końcu wiadomości). Dlatego minimalny cel zbiórki ustalono na wysokim poziomie dwóch milionów dolarów (jakkolwiek akcja służy albo częściowemu sfinansowaniu produkcji, albo przynajmniej wskazaniu inwestorom zainteresowania grą ze strony odbiorców). Tytuł powstaje wyłącznie z myślą o pecetach (Windows), a jego premiera przypuszczalnie mogłaby nastąpić we wrześniu 2015 roku.

Rasy zamieszkujące Neven:
  • Ludzie – opiekunowie równin; utalentowani magowie
  • Elfy – opiekunowie lasów; zręczni mistrzowie łuku i miecza, blisko związani z naturą
  • Eolates – opiekunowie przestworzy; słabo zbudowani, ale zdolni do latania dzięki posiadanym skrzydłom
  • Bergs – opiekunowie gór, odpowiednik krasnoludów; krzepcy i brodaci specjaliści od górnictwa, kowalstwa i inżynierii
  • Aquanites – opiekunowie mórz; humanoidalne istoty zdolne do życia i pod wodą, i na powierzchni

Akcja gry zostanie osadzona w stosunkowo klasycznych realiach fantasy. Wydarzenia toczą się w tytułowym świecie Neven, który ma swoje odbicie w Nether, stworzonym przy użyciu przeciwstawnej energii. Jest to przyczyną niemal nieustających wojen między mieszkańcami pierwszej z tych krain – podzielonymi na pięć inteligentnych ras – a wynaturzonymi potwornościami napływającymi do Neven przez szczeliny w osnowie rzeczywistości. Nazwę tego świata tłumaczy się jako „nie kończący się”, toteż widniejące w tytule gry NevenTale przekłada się zgrabnie na „nie kończąca się opowieść”.

Choć ową krainę zamieszkuje pięć ras, gracze nie wcielą się w przedstawiciela żadnej z nich. Przyjdzie im bowiem reprezentować lud nazwany The Seam („połączeni”) – nieśmiertelne istoty, nie pochodzące ani z Neven, ani z Nether, które zostały stworzone po to, by zaprowadzić równowagę w uniwersum. Twórcy stawiają sobie za cel skupienie rozgrywki na fabule i uniknięcie tak zwanego „grindu”, czyli rozwijania bohatera poprzez nieustanne zabijanie potworów. Innymi słowy, deweloper chce odciąć się od większości współczesnych gier MMORPG.

Z podobnych powodów zrezygnowano z systemu klas postaci. O sukcesach herosa będą świadczyły „Punkty Opowieści” przyznawane między innymi za wypełnianie zadań, branie udziału w społecznych aktywnościach, eskplorację świata, zdobywanie osiągnięć czy branie udziału w rozmaitych minigrach. Niemniej, nie zabraknie tu klasycznych dla tego gatunku elementów, takich jak wierzchowce, zwierzątka, różnego rodzaju rajdy (np. obrona przyczółka) czy formowanie gildii.

Świat gry – tytułowe Neven – ma być duży, zróżnicowany i podatny na przerabianie przez moderów.

Jednak bodaj czy nie najważniejszą cechą gry będzie zakrojone na szeroką skalę uczynienie graczy jej współtwórcami. Gdy tylko produkcja zadebiutuje, użytkownicy otrzymają dostęp do prostych w obsłudze narzędzi, które pozwolą im kreować własne zadania, lokacje, przedmioty i inne elementy. Niemniej, aby uniknąć wolnoamerykanki i radosnego zalewania Neven wszelkimi wytworami chorej wyobraźni, będą obowiązywały określone reguły, począwszy od zgłoszenia koncepcji moda na forum, poprzez uzyskanie zgody na jego wykreowanie od samych graczy, a skończywszy na stworzeniu dzieła i wysłaniu go deweloperowi celem dokonania ostatecznego szlifu i implementacji w grze (ponadto scenarzyści będą dbali, aby modyfikacje pasowały do uniwersum i jego kanonu). Dodatkowo swój wkład w rozwój tytułu będzie można włożyć, na przykład nagrywając kwestie dialogowe bohaterom niezależnym. Co najważniejsze, twórcy deklarują, że 10 procent przychodu z NevenTale zostanie rozdzielone między najbardziej aktywnych członków społeczności skupionej wokół gry.

Choć twórcy koncentrują się na fabule, nierzadko przyjdzie nam również wziąć udział w walce.

Jak wspomniano, będziemy mieli do czynienia z produkcją opartą na modelu darmowym z mikropłatnościami, lecz deweloper zarzeka się, że dokonane wpłaty w żaden sposób nie przyczynią się do uzyskania przez kogoś przewagi nad innymi graczami – innymi słowy, nie uświadczymy zjawiska „pay-to-win”. Mikrotransakcje obejmą takie elementy jak nowe skórki, wierzchowce, zwierzątka, przedmioty, elementy wyposażenia domu należącego do bohatera czy dostęp do ekskluzywnych światów.

Oprócz garści rysunków koncepcyjnych, twórcy zaprezentowali także kilkanaście screenshotów wygenerowanych na silniku gry; kilka z nich znajdziecie przy tej wiadomości, lecz po cały komplet będziecie musieli udać się do galerii na oficjalnej stronie. Wiadomo, że tytuł powstaje przy użyciu technologii HeroEngine – tej samej, która napędza na przykład Star Wars: The Old Republic. Choć twórcy przewidzieli rozmaite nagrody dla darczyńców – uzależnione od ich hojności – aby zagwarantować sobie udział w przyszłych beta testach, wystarczy wesprzeć zbiórkę kwotą 10 dolarów (ok. 30 zł).

NevenTale – ruszyła zbiórka pieniędzy na polskie MMORPG za 2 miliony dolarów - ilustracja #4W produkcji NevenTale obecnie bierze udział kilkudziesięciu deweloperów, a zainteresowanie projektem przejawia podobno jeszcze wielu innych. Wśród osób, które pracują z Vavel Game Studio, są takie osobistości jak Brett Norton (lead designer przy F.E.A.R.: Extraction Point i Section 8), Elic Agler (współtwórca Halo 4 i Need for Speed: Most Wanted) czy Bob Risollo (maczał palce przy Uncharted 2). W ekipie znajdują się również ludzie, którzy pracowali niegdyś nad tytułami pokroju Thief, Star Wars 1313 czy Star Wars: The Old Republic.

Niemniej, to właśnie liczba osób zaangażowanych w produkcję NevenTale sprawia, że kwota minimalna zbiórki jest tak wysoka – są to bowiem dorośli ludzie, którzy nierzadko mają na głowie rodzinę do utrzymania, toteż jedyna forma pracy, jaką są w stanie zaakceptować, to pełnoetatowe zatrudnienie za poważną pensję. Na koniec jeszcze ciekawostka – nazwa Vavel Game Studio pochodzi nie od przekręconego Valve Software, jak sądzą zagraniczni fani, lecz od naszego krakowskiego Wawelu.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej