autor: Ignacy Kruk
Netflix w tarapatach, gigant planuje rozprawić się z milionami współdzielonych kont
Według ostatnich doniesień Netflix stracił w tym roku tysiące subskrypcji, a przyszłość platformy wcale nie wygląda lepiej. W związku z negatywnymi wynikami, streamingowy gigant zapowiedział zdecydowane działania w sprawie współdzielonych kont.
Źródło: Netflix.com
Współdzielenie konta na Netflixie stało się bardzo popularną praktyką, która dotychczas pozwalała zaoszczędzić co nieco na kosztach usługi. Włodarze platformy zadowoleni z gwałtownie rosnącej popularności platformy, przez dłuższy czas przymykali oko na współdzielone subskrypcje.
Z czasem jednak pojawiła się coraz większa konkurencja w postaci chociażby Disney Plus czy HBO Max i wszystko wskazuje na to, że czeka nas koniec ery pożyczania sobie danych logowania. Cytując kwartalny list do udziałowców firmy (via CNBC):
Nasza ekspansja wśród gospodarstw domowych – biorąc pod uwagę dużą liczbę współdzielonych kont – połączona z konkurencją, tworzy problemy w generowaniu przychodu. Procent współdzielonych kont nie zmienił się mocno na przestrzeni ostatnich lat, lecz gdy dodamy do równania pierwszy czynnik, coraz trudniej o wzrost liczby użytkowników na niektórych rynkach. Jest to problem, który został przysłonięty przez nasz rozwój związany z pandemią COVID-19.
Liczba współdzielonych kont szacowana jest na ok. 100 mln, co robi wrażenie, szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że Netflixa subskrybuje obecnie 221 mln użytkowników.
Jeśli zaś chodzi o zapobiegawcze działania platformy, mimo, że nie przedstawiono szczegółowej strategii radzenia sobie z problemem, zaproponowano rozszerzenie na inne państwa modelu naliczania dodatkowych opłat za współdzielenie kont, dotychczas testowanego m.in. w Peru i Chile. Pierwsze zdecydowane zmiany mogą pojawić się już 2023 roku.
Netflix traci 200 tys. użytkowników
Dotychczas Netflix pozostawał raczej bierny w sprawie współdzielenia kont. Ostatnie decyzje o rozprawieniu się z popularną praktyką są najpewniej motywowane wynikami giganta, które zamiast rosnąć, pierwszy raz od 10 lat odnotowały negatywny trend. W pierwszym kwartale tego roku Netflix stracił 200 tys. subskrybentów, a przewidywania wskazują na utratę kolejnych 2 mln w najbliższej przyszłości.
Oprócz przytemperowania liczby współdzielonych kont, Netflix może zdecydować się również na inne rozwiązanie, a mianowicie na tańszą wersję subskrypcji z reklamami. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj.
Ciężko powiedzieć, jak będzie wyglądała przyszłość Netflixa i innych platform streamingowych. Miejmy nadzieję, że wzmożona konkurencja wyjdzie nam wszystkim na dobre.
A co Wy sądzicie o posunięciach Netflixa? Czy skorzystalibyście z tańszego planu z reklamami?