autor: Aleksander Kaczmarek
Najważniejsze wydarzenia roku 2012 (I kwartał)
Koniec roku skłania do refleksji i podsumowań. Pora więc przypomnieć o tym, co ciekawego mogliście przeczytać i zobaczyć w serwisie gry-online.pl w ciągu minionych 12 miesięcy. Na początek najciekawsze wydarzenia, recenzje gier i materiały wideo zamieszczone od stycznia do marca na łamach naszego serwisu.
Styczeń
Kolejna odsłona cyklu God of War stała się niemal pewna, po tym jak kompozytor Timothy Williams pochwalił się swoim udziałem w pracach nad ścieżką dźwiękową gry. Na oficjalną zapowiedź God of War: Wstąpienie trzeba było jednak poczekać do kwietnia.
Studio Firaxis Games, znane w głównej mierze z serii Sid Meier's Civilization, ujawniło prace nad XCOM: Enemy Unknown, zapowiadając prawdziwy powrót do korzeni tego cyklu. Wkrótce też pojawiły się pierwsze szczegóły na temat rozgrywki oraz materiały graficzne z powstającej gry.
Dobiegł końca trwający ponad dwa lata spór o prawa do marki Fallout, których właścicielem ostatecznie została firma Bethesda. Ugoda zawarta z Interplay Entertainment równocześnie pogrzebała szanse na ukończenie produkcji gry Fallout Online, nad którą pracowało studio Masthead.
Firma Rockstar Games poinformowała o kolejnym przesunięciu terminu premiery gry Max Payne 3. Fanom nie pozostało nic innego jak obejrzeć nowy zwiastun produkcji, na którą trzeba było poczekać do maja.
Po przeszło dwóch latach przecieków i spekulacji firma Capcom oficjalnie zapowiedziała grę Resident Evil 6. Do prac nad nową odsłoną słynnego cyklu survival-horrorów zaangażowano ponad 300-osobowy zespół, a pierwsze efekty starań deweloperów pod wodzą Hiroyuki Kobayashiego i Yoshiaki Hirabayashiego zaprezentowano na efektownym zwiastunie.
Projekt amerykańskiej ustawy antypirackiej SOPA (Stop Online Piracy Act) trafił do kosza. Tymczasem przez Europę przetoczyła się fala protestów przeciw planom ratyfikacji umowy o zwalczaniu obrotu towarami podrabianymi - ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement). Mimo społecznych sprzeciwów, Polska była jednym z krajów, które 26 stycznia podpisały kontrowersyjne porozumienie. Internauci odetchnęli z ulgą dopiero w lipcu, gdy Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów odrzucił ACTA.
Firma Paradox Entertainment wypuściła kontynuację gry Król Artur. Nasz recenzent uznał, że dzieło studia Neocore Games zasługuje na ocenę 8.0. „Król Artur II łączy elementy strategiczne rodem z serii Total War z solidną dawką mrocznej opowieści, której nie powstydziłaby się porządna produkcja RPG” - napisał Ferrou w recenzji gry Król Artur II.
Podczas specjalnej konferencji Grupa CD Projekt RED ujawniła termin premiery gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów w wersji na konsolę Xbox 360. Miłą niespodzianką okazała się zwłaszcza cena (129,99 zł) skrojona na miarę portfeli polskich graczy.
Luty
Z początkiem lutego w sprzedaży pojawiła się pecetowa wersja Kinecta. Mimo licznych ulepszeń w porównaniu z xboksowym odpowiednikiem, urządzenie (nazwane po prostu Kinect for Windows), nie zyskało szczególnej sympatii wśród komputerowych graczy.
Firma Cenega obrała twardy kurs w kierunku pełnych polskich wersji językowych gier na wszystkich platformach. W nagraniach dubbingu do Risen 2: Mroczne wody udział wzięli m.in. Adam „Nergal” Darski oraz aktorzy doskonale znani fanom serii Gothic (Jacek Kopczyński, Jacek Mikołajczak, Robert Tondera i inni).
Ukazała się pierwsza... i jak się miało okazać ostatnia produkcja ekipy deweloperskiej 38 Studios. „Kingdoms of Amalur: Reckoning nie było może kreowane na wielki hit, ale od początku gra budziła spore zainteresowanie (…). Wydawało się, że tytuł, nad którym pracują tak uznane osobistości, po prostu nie może nie wypalić. I tak faktycznie się stało” - stwierdził Kwiść, przyznając w recenzji Kingdoms of Amalur ocenę 8.5.
Po wielu miesiącach przygotowań, 8 lutego wystartowała nowa wersja serwisu gry-online.pl. Chociaż staraliśmy się uprzedzić Was o nadchodzących zmianach, wiele osób nie kryło swego niezadowolenia. Na szczęście, z czasem chyba wszyscy przywykliśmy do „nowego GOL-a” i coraz mniej tęsknimy za starym.
Miało być True Crime: Hong Kong, a będzie Sleeping Dogs. Pół roku po tym jak firma Square Enix przejęła projekt gry zarzuconej przez koncern Activision-Blizzard, ujawniono nowy tytuł produkcji, która w założeniach ekipy studia United Front Games miała być „azjatyckim GTA”. Przy okazji zobaczyliśmy także nowy zwiastun oraz poznaliśmy garść szczegółów na temat rozgrywki.
Czarne chmury zaczęły zbierać się nad katowicką spółką Nicolas Games. Sprzedaż wydanej w listopadzie 2011 roku gry Afterfall: InSanity nie przyniosła zakładanych zysków. Tymczasem bydgoska firma Nawar zdecydowała się wyegzekwować 200 tys. zł należności z tytułu sprzedaży studia Frontline.
W dokumentach przeznaczonych dla inwestorów i udziałowców koncern Ubisoft ujawnił termin premiery Assassin's Creed III. Na oficjalną zapowiedź gry trzeba było poczekać do marca, choć niemal z miejsca ruszyła lawina przecieków, plotek i spekulacji.
Fani serii Far Cry doczekali się wreszcie wysypu informacji związanych z powstającą trzecią częścią cyklu. W ślad za kilkunastostronicową zapowiedzią na łamach magazynu Edge poszła solidna porcja materiałów wideo, w tym zwiastun z adnotacją o terminie premiery Far Cry 3.
Zbliżająca się premiera Mass Effect 3 zmotywowała do pracy marketingowców z BioWare, którzy w kilkudniowych odstępach serwowali nowe informacje i materiały związane z finalną częścią przygód komandora Sheparda. W połowie lutego gracze uzyskali dostęp do demonstracyjnej wersji gry.
Koncern Activision zapowiedział na jesień kolejną grę z serii Call of Duty (o tym, że będzie to Black Ops II dowiedzieliśmy się w maju) i pochwalił się statystykami popularności usługi Call of Duty Elite. W odpowiedzi, jeszcze w tym samym miesiącu największy rywal - Electronic Arts zaanonsował Medal of Honor: Warfighter.
Po blisko dwóch latach od wydania wersji na konsolę Xbox 360, gra Alan Wake zawitała na komputery PC. Redakcyjny recenzent nie krył zachwytu nad dziełem studia Remedy Entertainment, któremu przyznał bardzo wysoką notę – 9.0. „Gracze nie posiadający konsoli Microsoftu powinni się cieszyć, bowiem gra prezentuje się znakomicie” - stwierdził fsm. Warto dodać, że koszty produkcji pecetowego portu zwróciły się w ciągu 48 godzin od premiery na tej platformie sprzętowej.
Konsola PlayStation Vita zadebiutowała na półkach europejskich, w tym także polskich sklepów. Niestety, przekraczająca tysiąc złotych cena urządzenia skutecznie zniechęciła wielu graczy znad Wisły i nie tylko. Pod koniec lutego koncern Sony pochwalił się sprzedażą ponad 1,2 mln egzemplarzy na całym świecie, jednak wkrótce potem popyt na kosztowny handheld wyraźnie zmalał.
Na tę grę fani czekali z niepokojem. Ostatecznie po trwających kilka lat podchodach, koncern Electronic Arts wydał nową wersję Syndicate. Remake daleki był od pierwowzoru z lat 90. ubiegłego wieku, ale zdaniem Mruqe'a, ekipa szwedzkiego studia Starbreeze AG spisała się nadspodziewanie dobrze. „Gra dostarcza nam naprawdę solidnego wyzwania – wysoko postawiona poprzeczka nieraz wręcz frustruje - ale i sprawia ogromną satysfakcję” - stwierdził nasz recenzent, przyznając ocenę 8.0.
Premiera realistycznej strategii czasu rzeczywistego Wargame: Zimna Wojna. Deweloperzy z Eugene Systems spisali się znakomicie, co znalazło odzwierciedlenie w wysokiej – 8.5 ocenie recenzenta gry-online.pl. „Gra, która zaskakująco sprawnie balansuje na granicy pomiędzy poważną militarną strategią a wciągającym nowoczesnym RTS-em. Twórcy R.U.S.E. nie zawiedli” - argumentował T_Bone.
Deweloperzy z Gearbox Software podali datę premiery gry Borderlands 2. Wyczekiwana kontynuacja hitu z 2009 roku miała ukazać się 18 września i tak też się stało. Wypada tylko pogratulować precyzji harmonogramu wydawniczego.
Ostatnie tygodnie zimy nie są najlepszą porą na wydawanie gier dla fanów białego szaleństwa, ale koncern Electronic Arts podjął ryzyko. Opłaciło się. „Niewielu stawiało na nowe SSX przed premierą, tymczasem mamy do czynienia, o czym jestem święcie przekonany, z jednym z faworytów do miana gry sportowej roku” - przekonywał ElMundo, który wystawił bardzo wysoką notę 9.0.
Marzec
Marzec rozpoczął się mocnym akcentem, czyli oficjalną zapowiedzią nowej odsłony cyklu SimCity. Dewelopingu gry podjęła się ekipa studia Maxis, co po średnio udanych eksperymentach w stylu SimCity Społeczności fani serii przyjęli z ogromną ulgą.
Ubisoft ujawnił całą masę szczegółów dotyczących Assassin's Creed III. Gracze poznali nowego bohatera – Connora i dowiedzieli się o nowych realiach historycznych, w jakich przyjdzie im zabijać przeciwników. Zaprezentowano także pierwsze ilustracje i zwiastun superprodukcji studia Ubisoft Montreal.
Na sklepowe półki trafiła wyczekiwana trzecia część kosmicznej sagi o komandorze Shepardzie. Fani cyklu Mass Effect szturmem pognali do sklepów i niemal natychmiast rozgorzała dyskusja na temat zakończenia gry, które zdaniem wielu osób pozostawiało spory niedosyt. Naszemu recenzentowi podobało się jednak na tyle, by uznać grę za bliską ideału – ocena 9.5. „Przed nami jedno z najlepszych RPG akcji ostatnich lat” - przekonywał Stranger.
Twórcy Heavy Rain zaprezentowali niezwykłe demo technologiczne Kara, ukazujące możliwości generowania niezwykle realistycznych obrazów w czasie rzeczywistym na konsoli PlayStation 3. Był to przedsmak tego, co ekipa Quantic Dream szykowała na targi E3, czyli zapowiedzi gry Beyond: Two Souls.
Na platformie finansowania społecznościowego Kickstarter ruszyła zbiórka pieniędzy potrzebnych do stworzenia gry Wasteland 2. Brian Fargo, twórca pierwowzoru z 1988 roku, prosił o 900 tys. dolarów. Kwotę tę udało się zebrać w ciągu kilkudziesięciu godzin, ale gracze wcale nie mieli zamiaru na tym poprzestać.
„Strzelanie bramek z przewrotki czy po serii kilku kapitalnych trików dawno nie sprawiało aż tak wielkiej radości” - tak grę FIFA Street ocenił ElMundo, przyznając w swojej recenzji ocenę 8.5. Gracze byli zgodni co do tego, że poboczna odsłona cyklu FIFA jest ciekawa, ale daleko jej do rozmachu głównej serii.
Ekipa Blizzarda zaskoczyła wszystkich i bez zbędnych zapowiedzi ujawniła datę premiery Diablo III. Większość fanów przecierała oczy ze zdumienia (co prawda wcześniej pojawiały się pogłoski o II kwartale roku, ale jak to w przypadku Blizzarda - nic pewnego) i czym prędzej pognała składać zamówienia. Zaczęło się odliczanie do 15 maja.
Studio Overhaul Games oznajmiło, że przymierza się do Baldur's Gate III, czyli wyczekiwanej przez wielu kontynuacji kultowej sagi cRPG. Póki co, gracze będą jednak musieli zadowolić się rozszerzoną edycją klasycznych Wrót Baldura, która ostatecznie ukazała się w listopadzie.
Miłośnicy klasycznych przygodówek doczekali się premiery Yesterday. Zdaniem Kayleigh, najmroczniejsza gra w dorobku studia Pendulo zasłużyła na ocenę 8.5. „Opowiadana historia stanowi majstersztyk pomysłowości, intrygi i oryginalności” - stwierdziła w swojeje recenzji.
Wściekłe ptaki opanowały Kosmos. Wszystko za sprawą premiery gry Angry Birds Space, do której zwiastun nakręcono we współpracy z astronautami z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Nasz niezmordowany recenzent ElMundo przyznał, że to najlepsza z dotychczasowych odsłon serii i w pełni zasługuje na „dziewiątkę”. „Twórcom udało się niemal perfekcyjnie dobrać odpowiednie ptaszyska do konkretnego wyzwania, przez co w razie ewentualnego niepowodzenia pretensje możemy kierować tylko do siebie”.