autor: Łukasz Szliselman
Najpopularniejsze platformy i gatunki gier w Polsce według badań na Digital Dragons 2015
Jakie platformy do grania i gatunki gier są najchętniej wybierane przez Polaków? Przedstawiamy wyniki badań polskiej sceny gamingowej przeprowadzonych z okazji Digital Dragons 2015.
Zasady badania
Badanie przeprowadziła agencja IQS w dniach od 21 kwietnia do 4 maja 2015 roku. Główne dane pochodzą z anonimowych ankiet, wyświetlanych w serwisach Grupy Onet i na gry-online.pl, w których udział wzięło 3750 internautów w wieku 15-55 lat. Dziękujemy uczestnikom za czas poświęcony na wypełnienie formularza!
Przedstawiamy kolejną porcję wyników badań polskiej sceny gamingowej, przeprowadzonych z okazji krakowskiego festiwalu Digital Dragons 2015. Wczoraj mogliśmy przyjrzeć się przekrojowi polskich graczy. Okazało się, że obecnie po szeroko pojęte gry wideo sięga więcej kobiet niż mężczyzn, a ponad połowa grających to ludzie dorośli. Dziś zajmiemy się urządzeniami do grania i gatunkami gier wideo najchętniej wybieranymi przez polskich graczy. Przypominamy, że na potrzeby badania wyróżniono następujące kategorie według platformy sprzętowej: gry PC (instalowane na komputerze stacjonarnym lub laptopie), konsolowe (np. na PlayStation 4 czy Xboksie One), mobilne (smartfony, tablety), przeglądarkowe, społecznościowe (dostępne w portalach typu Facebook) oraz na tradycyjne telefony komórkowe.
Na czym gramy?
PC to nadal najpopularniejsza platforma sprzętowa do grania w naszym kraju. W produkcje zainstalowane na komputerze osobistym zagrało 42% respondentów, przeglądarkowe 38%, a społecznościowe 36%. Na szczególną uwagę zasługuje jednak najszybciej rosnąca grupa graczy mobilnych – tych znalazło się aż 40% w porównaniu z 28% w 2014 roku. Na smartfonach i tabletach grają głównie młodzi, najłatwiej zaprzyjaźniający się z tego typu urządzeniami – połowa graczy mobilnych należy do kategorii wiekowej 15-24.
Na szarym końcu ponwnie znaleźli się konsolowcy z reprezentacją na poziomie zaledwie 15% (10% w zeszłym roku). Choć o PlayStation 4 i Xboksie One (oraz kilku innych maszynkach do gier) mówi się i pisze bardzo często, zwłaszcza w poważnych serwisach branżowych, w Polsce posiada je stosunkowo niewielki odsetek graczy. Tego typu urządzenia są często wybierane przez niezależnych finansowo graczy po 25 roku życia – prawie połowa grających na konsolach ma stałe zatrudnienie. Ważną przyczyną takiego stanu rzeczy wydaje się być wysoka cena gier konsolowych (średnio powyżej 200 zł za nowy tytuł).
W co gramy?
Trzy najpopularniejsze gatunki na komputerach osobistych nie powinny być dla nikogo szokiem: strategie i RPG-i (ex aequo po 43%) oraz strzelanki (40%) – to gry typowe dla platformy od zawsze kojarzonej z klawiaturą i myszą. Z kolei konsolowcy najczęściej wybierają zręcznościowe gry akcji (55%), sportowe i wyścigi (po 54%) – a więc to, w co najprzyjemniej się gra na padzie, czyli również bez niespodzianek. Natomiast w przypadku produkcji mobilnych, przeglądarkowych i społecznościowych na prowadzenie wybijają się gry logiczne. Poniżej znajdziecie wykresy popularności różnych gatunków gier na poszczególnych platformach:
Free-to-play
Sporą popularnością w Polsce bez względu na platformę cieszą się tzw. gry free-to-play, czyli takie, z których można korzystać za darmo, a jedyne koszta wiążą się z opcjonalnymi mikropłatnościami lub popremierowymi dodatkami. Zazwyczaj są to gry sieciowe, umożliwiające wspólną rozgrywkę z innymi graczami. Przykładem może być popularne w naszym kraju League of Legends czy World of Tanks. Doświadczenie z tego typu produkcjami ma 2/3 wszystkich badanych graczy, a spośród osób, którym zdarzyło się kiedyś grać w „darmówki” 2/3 robiło to w ciągu ostatniego miesiąca.
To tyle na dzisiaj. Jutro skupimy się na „odwiecznym” pytaniu: Dlaczego gramy?