Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 23 maja 2015, 12:02

autor: Łukasz Szliselman

Najpopularniejsze platformy i gatunki gier w Polsce według badań na Digital Dragons 2015

Jakie platformy do grania i gatunki gier są najchętniej wybierane przez Polaków? Przedstawiamy wyniki badań polskiej sceny gamingowej przeprowadzonych z okazji Digital Dragons 2015.

Gry w Polsce to stale rosnący rynek - Najpopularniejsze platformy i gatunki gier w Polsce według badań na Digital Dragons 2015 - wiadomość - 2015-05-23
Gry w Polsce to stale rosnący rynek

Zasady badania

Badanie przeprowadziła agencja IQS w dniach od 21 kwietnia do 4 maja 2015 roku. Główne dane pochodzą z anonimowych ankiet, wyświetlanych w serwisach Grupy Onet i na gry-online.pl, w których udział wzięło 3750 internautów w wieku 15-55 lat. Dziękujemy uczestnikom za czas poświęcony na wypełnienie formularza!

Przedstawiamy kolejną porcję wyników badań polskiej sceny gamingowej, przeprowadzonych z okazji krakowskiego festiwalu Digital Dragons 2015. Wczoraj mogliśmy przyjrzeć się przekrojowi polskich graczy. Okazało się, że obecnie po szeroko pojęte gry wideo sięga więcej kobiet niż mężczyzn, a ponad połowa grających to ludzie dorośli. Dziś zajmiemy się urządzeniami do grania i gatunkami gier wideo najchętniej wybieranymi przez polskich graczy. Przypominamy, że na potrzeby badania wyróżniono następujące kategorie według platformy sprzętowej: gry PC (instalowane na komputerze stacjonarnym lub laptopie), konsolowe (np. na PlayStation 4 czy Xboksie One), mobilne (smartfony, tablety), przeglądarkowe, społecznościowe (dostępne w portalach typu Facebook) oraz na tradycyjne telefony komórkowe.

Na czym gramy?

Tę grafikę widzieliśmy już wczoraj, ale tym razem skupmy się na platformach sprzętowych

PC to nadal najpopularniejsza platforma sprzętowa do grania w naszym kraju. W produkcje zainstalowane na komputerze osobistym zagrało 42% respondentów, przeglądarkowe 38%, a społecznościowe 36%. Na szczególną uwagę zasługuje jednak najszybciej rosnąca grupa graczy mobilnych – tych znalazło się aż 40% w porównaniu z 28% w 2014 roku. Na smartfonach i tabletach grają głównie młodzi, najłatwiej zaprzyjaźniający się z tego typu urządzeniami – połowa graczy mobilnych należy do kategorii wiekowej 15-24.

Na szarym końcu ponwnie znaleźli się konsolowcy z reprezentacją na poziomie zaledwie 15% (10% w zeszłym roku). Choć o PlayStation 4 i Xboksie One (oraz kilku innych maszynkach do gier) mówi się i pisze bardzo często, zwłaszcza w poważnych serwisach branżowych, w Polsce posiada je stosunkowo niewielki odsetek graczy. Tego typu urządzenia są często wybierane przez niezależnych finansowo graczy po 25 roku życia – prawie połowa grających na konsolach ma stałe zatrudnienie. Ważną przyczyną takiego stanu rzeczy wydaje się być wysoka cena gier konsolowych (średnio powyżej 200 zł za nowy tytuł).

W co gramy?

Trzy najpopularniejsze gatunki na komputerach osobistych nie powinny być dla nikogo szokiem: strategie i RPG-i (ex aequo po 43%) oraz strzelanki (40%) – to gry typowe dla platformy od zawsze kojarzonej z klawiaturą i myszą. Z kolei konsolowcy najczęściej wybierają zręcznościowe gry akcji (55%), sportowe i wyścigi (po 54%) – a więc to, w co najprzyjemniej się gra na padzie, czyli również bez niespodzianek. Natomiast w przypadku produkcji mobilnych, przeglądarkowych i społecznościowych na prowadzenie wybijają się gry logiczne. Poniżej znajdziecie wykresy popularności różnych gatunków gier na poszczególnych platformach:

Najpopularniejsze gatunki gier na PC i konsolach

Najpopularniejsze gatunki gier przeglądarkowych i społecznościowych

Najpopularniejsze gatunki gier mobilnych

Free-to-play

Sporą popularnością w Polsce bez względu na platformę cieszą się tzw. gry free-to-play, czyli takie, z których można korzystać za darmo, a jedyne koszta wiążą się z opcjonalnymi mikropłatnościami lub popremierowymi dodatkami. Zazwyczaj są to gry sieciowe, umożliwiające wspólną rozgrywkę z innymi graczami. Przykładem może być popularne w naszym kraju League of Legends czy World of Tanks. Doświadczenie z tego typu produkcjami ma 2/3 wszystkich badanych graczy, a spośród osób, którym zdarzyło się kiedyś grać w „darmówki” 2/3 robiło to w ciągu ostatniego miesiąca.

To tyle na dzisiaj. Jutro skupimy się na „odwiecznym” pytaniu: Dlaczego gramy?

  1. Oficjalna strona Digital Dragons