Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 21 stycznia 2016, 15:48

autor: Adrian Werner

Najlepsze gry mobilne bez mikropłatności (#1 – strategie ekonomiczne)

W naszym nowym minicyklu omawiać będziemy najlepsze mobilne produkcje pozbawione mikropłatności, należące do gatunków, które tradycyjnie są na tym rynku kompletnie zdominowane przez model free-to-play. Zaczynamy od strategii ekonomicznych.

Rynek mobilny to ciekawy i stale rozwijający się sektor branży gier wideo. Nie da się jednak ukryć, że jest on zdominowany przez model free-to-play. Taki stan rzeczy powoduje, że wielu tradycyjnych graczy pecetowych i konsolowych ma problemy ze znalezieniem na smartfonach i tabletach czegoś dla siebie. Uznaliśmy więc, że warto rozpocząć cykl artykułów, które będą polecały produkcje premium, a więc pozbawione mikropłatności, należące do gatunków najczęściej kompletnie zdominowanych przez f2p.

Zaczynamy od strategii ekonomicznych. Na pecetach jest to kategoria ciesząca się sporą popularnością, a to dzięki najczęściej wysokiemu poziomowi trudności i skomplikowanym mechanizmom rządzącym wirtualną gospodarką. Dlatego wielu fanów gatunku z niesmakiem patrzy na większość mobilnych produkcji tego typu, które cechuje prostactwo rozgrywki i nastawianie całych gier wyłącznie na wyciąganie od graczy prawdziwych pieniędzy. Od tej zasady są jednak wyjątki, a trzy nasze ulubione prezentujemy poniżej:

Transport Tycoon

Zaczynamy od Transport Tycoon, czyli mobilnej odsłony legendarnej pecetowej marki z lat 90. ubiegłego wieku. Szefem projektu był twórca pierwowzoru, czyli Chris Sawyer. Zamiast próbować konwertować oryginalną komputerową wersję, zdecydował się na opracowanie zupełnie nowej gry, zbudowanej na tych samych fundamentach, ale od podstaw zaprojektowanej z myślą o ekranach dotykowych. Okazało się to strzałem w dziesiątkę, gdyż rezultat końcowy jest wyśmienity.

Gracze wcielają się prezesa przedsiębiorstwa specjalizującego się w organizowaniu transportu towarów. Gra pozwala rozegrać okres stu lat – od roku 1930 aż po 2030. Podczas zabawy zajmujemy się inwestowaniem w transport drogowy, kolejowy, morski i lotniczy. Każda z tych branży posiada zalety oraz wady, które trzeba odpowiednio wykorzystać, tak aby zmaksymalizować zyski. Całą rozgrywką rządzi skomplikowany system ekonomiczny, który sprawia, że na każdy sukces trzeba solidnie zapracować.

World Cruise Story

Ludzie ze studia Kairosoft wyrobili sobie renomę królów mobilnych strategii ekonomicznych. Zespół próbował kilka razy modelu free-to-play, ale z małymi sukcesemi, więc w rezultacie wszystkie nowe tytuły tej firmy są już produkcjami premium. Praktycznie każda jest godna uwagi, więc ciężko zarekomendować jedną tylko pozycję. Ostatecznie spośród obszernego katalogu wybraliśmy World Cruise Story.

W grze wcielamy się we właściciela luksusowego, morskiego statku wycieczkowego. Naszym zadaniem jest oczywiście zarabianie pieniędzy. To oznacza konieczność pozyskiwania klientów, a potem wyciskania z ich ostatnich groszy. Aby to osiągnąć musimy zadbać o budowę nowych pomieszczeń z atrakcjami oraz zapewnienie odpowiedniego noclegu i wyżywienia. Wymagane jest także stałe ulepszanie standardu jednostki.

World Cruise Story bierze ciekawą tematykę i przerabia ją na wyśmienitą strategię ekonomiczną. Mechanizmy ekonomiczne są całkiem rozbudowane i oferują dużą swobodę działania, a uzyskanie odpowiedniego zbilansowania wydatków i przychodów nie jest łatwe. Ponadto całość ukazana jest ze sporą dozą dobrego humoru, co w połączeniu z uroczą retro-stylistyką sprawia, że na rozwój wirtualnego biznesu patrzy się z dużą przyjemnością.

Rebuild 3: Gangs of Deadsville

Ostatnią produkcją, którą chcemy Wam polecić jest Rebuild 3: Gangs of Deadsville. Akcja tej produkcji toczy się w świecie zniszczonym przez epidemię zombie, ale gra zaczyna się w momencie, gdy wirus zaczyna powoli zanikać. Świat wciąż jest pełen żywych trupów, ale sytuacja poprawiła się na tyle, że ocaleli postanawiają spróbować odbudować dawną cywilizację. My wcielamy się w wodza grupy ludzi, która ma za zadanie odbić jedno z miasteczek i przywrócić je do dawnego stanu.

Tę fabułę zrealizowano w formie klasycznej strategii ekonomicznej o zarządzaniu miastem i wzbogacono elementami survivalowymi. Podczas zabawy musimy odzyskiwać tereny dzielnica po dzielnicy i budynek po budynku, czyszcząc je z zombiaków i fortyfikując, a następnie przywracając strukturom pełną funkcjonalność. Konieczne jest zarządzanie surowcami i dbanie o zdrowie podwładnych, jak również obrona przed gangami. Zabawę wzbogacają elementy przygodowe. Co pewien czas musimy podejmować ciężkie decyzje moralne, a wybory te ostatecznie doprowadzają kampanię do jednego z kilku alternatywnych finałów.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej