autor: Konrad Serafiński
Najgorzej oceniane gry 2019 roku - dominacja tytułów z PS4
Serwis Metacitic opublikował zestawienie najgorzej ocenianych gier w 2019 roku. Wbrew pozorom, wiele produkcji z pierwszej dziesiątki ukazało się pod szyldem dużych wydawców. Dziwi także dominacja tytułów z konsoli PlayStation 4.
Koniec roku to czas podsumowań. Im bliżej jesteśmy wcielania w życie planu pod tytułem „nowy rok, nowy ja”, tym częściej do sieci trafiają różnego rodzaju zestawienia najlepszych i najgorszych (tu wstaw rzeczownik) w 2019 roku. Jedno z takich podsumowań opublikował serwis Metacritic. I w przeciwieństwie do większości „topek”, znalezienie się na liście akurat tej nie powinno nikogo cieszyć, bowiem jest to lista najgorzej ocenianych gier roku.
Warto podkreślić, że pod uwagę brane były wyłącznie tytuły, które mają co najmniej siedem recenzji z zaufanych, profesjonalnych magazynów i serwisów. Dodatkowo jeśli pojedyncza gra miałaby się znaleźć na liście kilka razy (z powodu słabych not na wielu platformach), twórcy zestawienia umieszczali tylko wersję z najniższą punktacją.
Najgorsze gry 2019 roku wg Metacritic
1. Eternity: The Last Unicorn - średnia ocen: 36% (PS4)
2. Left Alive - średnia ocen: 37% (PS4)
3. Blades of Time - średnia ocen: 38% (Switch)
4. Contra: Rogue Corps - średnia ocen: 40% (Switch)
5. Dollhouse - średnia ocen: 41% (PS4)
6. WWE 2K20 - średnia ocen: 43% (PS4)
7. FIFA 20 - średnia ocen: 43% (Switch)
8. Submersed - średnia ocen: 44% (PS4)
9. Generation Zero - średnia ocen: 45% (PS4)
10. Narcos: Rise of the Cartels - średnia ocen: 46% (PC)
Wydawać by się mogło, że większość gier w takim zestawieniu to produkcje z małych wydawnictw. Okazuje się jednak, że kiedy prześledzimy wydawców, znajdziemy wśród nich takich gigantów jak Square-Enix (Left Alive), Konami (Blades of Time i Contra: Rogue Corps) czy oczywiście Electronic Arts (FIFA 20).
Obecność w tym rankingu FIF-y 20 może dziwić, ale edycja na konsolkę Nintendo (nazwana nawet Legacy Edition, co już może dawać pewną wskazówkę) nie jest tą samą produkcją co na innych konsolach. To bardziej FIFA 19 z aktualizacjami składów. A dla jasności: FIFA 19 na Switch też nie była za dobra...
Nie lepiej wygląda sytuacja WWE 2K20. Produkcja Visual Concepts wręcz odstrasza licznymi błędami i usterkami. Recenzenci zwracali uwagę, że to niedorzeczne, aby gra takiej wielkości została tak „zepsuta”. Dużo mówiło się także o opuszczających studio programistach, kiepskim zarządzaniu czy pośpiesznym cyklu rozwoju.
Ciekawe jest również, że w zestawieniu dominują produkcje (lub ich wersje) z konsoli PlayStation 4. Sześć na dziesięć tytułów w podsumowaniu to gry na PS4. Dla porównania: nie ma ani jednej produkcji na Xboksa One. Czy to oznacza, że Microsoft ma lepsze gry? Raczej nie, bo Sony znane jest z wydawania co roku kilku świetnych tytułów ekskluzywnych. A może po prostu Xbox jest „najlepszym miejscem do grania” i wersje na konsolę giganta z Redmond są zawsze o kilka oczek wyżej oceniane? Prawdopodobnie wynika to jednak z faktu, że wersje na Xboksa są rzadziej recenzowane.