Mod Lost Alpha przywróci wszystkie poziomy wycięte z pierwszego S.T.A.L.K.E.R.A.
W sieci pojawił się nowy zwiastun modyfikacji S.T.A.L.K.E.R. - Lost Alpha. Projekt ten ma odtworzyć wszystkie lokacje wycięte w trakcie cyklu produkcyjnego z pierwszej odsłony serii .
Jednym z najciekawszych znajdujących się w produkcji modów do gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla jest Lost Alpha. Celem tego projektu jest przywrócenie wszystkiego co zostało wycięte w trakcie procesu produkcyjnego. Prace nad modyfikacją dobiegają już powoli końca i z tej okazji jej autorzy wypuścili nowy zwiastun.
Każdy, kto śledził proces powstawania pierwszego S.T.A.L.K.E.R.A. wie, że gra przeszła sporą metamorfozę. Pierwotnie miała koncentrować się na podróżach w czasie i mechaniką zabawy przypominać czysto zręcznościowe FPS-y. Pomysł ten jednak został porzucony na rzecz bardziej realistycznej opowieści osadzonej na terenach otaczających elektrownię atomową w Czarnobylu. W 2002 roku studio GSC Game World rozpoczęło ofensywę medialną i zaprezentowało masę nowych materiałów graficznych. Trzy lata później projekt został jednak raz jeszcze gruntownie przebudowany. Przerobiono prawie całą mapę świata - niektóre lokacje stały się mniejsze lub uległy znacznemu uproszczeniu, a inne kompletnie usunięto. Fani zgromadzeni w grupie dez0wave postanowili podjąć się ambitnego zadania przywrócenia gry do kształtu sprzed 2005 roku.
Moderzy dokładnie przeanalizowali wszystkie wypuszczone screeny oraz filmiki i na tej podstawie zabrali się za rekonstrukcję usuniętych elementów. Wielce pomocne w tym przedsięwzięciu okazało się wypuszczenie w 2009 roku przez GSC Game World wczesnej wersji gry pochodzącej z 2004 r. Oczywiście niemożliwe jest stuprocentowe odtworzenie wszystkich lokacji, ale zespół dez0wave ma zamiar zbliżyć się do tego poziomy tak bardzo, jak jest to możliwe.
Choć największą atrakcją Lost Alpha będzie praktycznie całkiem nowa mapa świata, to zrekonstruowane poziomy nie będą jedynymi zmianami. Ulepszony zostanie też silnik fizyczny, pojawią się nowe bronie i jedna dodatkowa frakcja Sin zrzeszająca Mrocznych Stalkerów. Po rozległych terenach poruszać się będziemy samochodami, które zakupimy u lokalnych handlarzy. Każdy pojazd będzie posiadał pojemny bagażnik i wymagał regularnego uzupełniania paliwa.
Niestety wciąż nie znamy dokładnej daty premiery moda. Zainteresowanych dowiedzeniem się więcej na temat tego projektu odsyłamy na poświęcone mu strony: