autor: Michał Kułakowski
Microsoft planuje nową ofensywę Xboksa w Azji?
Wszystko wskazuje na to, że Microsoft planuje wzmocnić obecność marki i konsoli Xbox na rynkach azjatyckich. Firma chce zatrudnić menadżera zespołu, który zajmie się poszukiwaniem i budowaniem relacji deweloperami z Japonii, Korei Południowej, Chin oraz innych krajów regionu.
Wygląda na to, że Microsoft będzie po raz kolejny próbował zdobyć serca azjatyckich graczy. Po wielu porażkach w tej dziedzinie amerykański koncern wydaje się zdeterminowany, by wzmocnić pozycję marki Xbox w tym regionie świata. Według opublikowanej oferty pracy, Microsoft poszukuje menadżera, który zajmie się koordynowaniem zespołu odpowiedzialnego za budowanie relacji z deweloperami pochodzącymi z Japonii, Korei Południowej, Chin oraz z innych sąsiadujących z nimi krajów. Osoba na wspomnianym stanowisku będzie decydowała również o technicznym i finansowym wsparciu dla twórców, które może prowadzić do zawarcia umów partnerskich z amerykańską spółką.
Oferta pracy jest pierwszym krokiem koncernu na drodze do otwarcia nowego azjatyckiego oddziału Xboksa. Decyzja ta może poskutkować w przyszłości kolejnymi zakupami studiów deweloperskich przez Microsoft oraz zróżnicowaniem oferty ekskluzywnych tytułów w katalogu konsol z rodziny Xbox. Realne efekty tych działań potencjalnie zobaczymy jednak dopiero po premierze następcy Xboksa One.
Pomimo kilkunastu lat wysiłków marketingowych, konsole Xbox pozostają niszowym produktem w Japonii i innych krajach regionu
Od czasu premiery oryginalnego Xboksa w 2001 roku, Microsoft wiele razy próbował sprawić, by jego konsole zdobyły znaczącą pozycję w Azji. Kluczowa była dla niego zwłaszcza Japonia, która w latach 90. i na początku 2000. była największym gamingowym rynkiem na świecie. Pierwsze marketingowe wysiłki koncernu spełzły jednak na niczym. Dopiero wraz z debiutem Xboksa 360 w 2006 roku, firma zainwestowała miliony dolarów w kampanię promocyjną nowego urządzenia, a także zawarła wiele umów z deweloperami i producentami z Kraju Kwitnącej Wiśni. Zaowocowały one ekskluzywnymi tytułami, takimi jak Tales of Vesperia, Blue Dragon, Lost Odyssey oraz The Idolm@ster, które miały pomóc zaistnieć koncernowi w świadomości konsumentów i przyciągnąć niezdecydowanych graczy.
Inwestycje Amerykanów nie przyniosły jednak oczekiwanych efektów i trzysta sześćdziesiątka pozostała kompletnie niszowym produktem. Doświadczenia te sprawiły, że w oczach spółki Japonia oraz cała wschodnia Azja stały się orzechem nie do zgryzienia. Dlatego też w przypadku premiery Xboksa One do promocji sprzętu w Azji Microsoft podszedł bardzo apatycznie, skupiając się na kliku największych rynkach w Europie i Ameryce Północnej. Przełożyło się to bezpośrednio na słabą sprzedaż i praktycznie zerowe zainteresowanie platformą u największych regionalnych deweloperów.