Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 września 2024, 10:32

Microsoft już przegrał wojnę konsol? Rynek mobilny to wciąż żyła złota dla wydawców

Rynek pecetowy miał zostać nieco w tyle za konsolami, ale ma się to zmienić w kolejnych latach. Za to nie ma chyba szans na zrzucenie z tronu gier mobilnych oraz PS5.

Źródło fot. Sony / Microsoft
i

Xbox Series X/S pozostaje daleko w tyle za PlayStation 5, a PC i konsole za „mobilkami”. Tak wynika z danych zebranych przez grupę Aldora Intelligence, które przedstawiła gazeta The Wall Street Journal w materiale poświęconym Xboxowi, a dokładniej „przegranej Xboxa w wojnie konsol”, trwającej od 1970 roku. Filmik możecie obejrzeć poniżej.

Xbox Series X/S nie dogania PS5

Część faktów przytoczonych przez WSJ jest raczej znana – od sprzedawania konsol ze stratą (co zawsze starano się nadrobić sprzedażą gier i akcesoriów), przez stałą przewagę PlayStation nad Xboxem (konsole Microsoftu nawiązały realną walkę z platformami Sony jedynie za czasów X360), nową strategię Microsoftu i debiut Xbox Game Passa (co zainspirowało innych wydawców) aż po masowe przejęcia studiów przez giganta z Redmond.

Jak podaje WSJ, sprzedaż Xboxa Series X/S nie przekroczyła 29 mln egzemplarzy (na podstawie danych grupy Aldora Intelligence). Tymczasem do sklepów trafiło już 60 milionów PlayStation 5, a więc ponad dwukrotnie więcej.

Mobilne gry wciąż na topie

Jednakże mimochodem dziennik ujawnił też inną ciekawostkę. Na początku materiału pokazano tabelę obrazującą wydatki konsumentów na „interaktywną rozgrywkę” od lat 70. XX wieku aż po czasy współczesne. Jak się okazuje, gry mobilne nadal dominują nad PC i konsolami, mimo drobnego spadku w ostatnich latach. Bardziej (procentowo) spadły wydatki na PC, podczas gdy konsole zyskały.

Źródło: Aldora Intelligence via WSJ. - Microsoft już przegrał wojnę konsol? Rynek mobilny to wciąż żyła złota dla wydawców - wiadomość - 2024-09-18
Źródło: Aldora Intelligence via WSJ.

Jeśli wierzyć najnowszemu raportowi Aldora Intelligence, rynek mobilny pozostanie tym najbardziej zyskownym dla wydawców gier. Co jednak ciekawe, zdaniem analityków to PC zanotuje największy wzrost (poza rynkiem VR). W latach 2024-2025 wydatki konsumentów na „blaszakach” mają wzrosnąć odpowiednio o 4,2% oraz 8,1%.

Łącznie wydatki graczy mają przekroczyć granicę 250 miliardów dolarów w 2025 roku. Dotychczasowy trend spadkowy po pandemii ma się w końcu odwrócić, aczkolwiek z prognozy wynika, że sprzedaż sprzętu konsolowego zaliczy spadek w związku ze zmierzchem obecnej generacji tych platform (co może dziwić, bo od premiery XSX/S i PS5 nie minęły jeszcze 3 lata). Niemniej nadrobią to rosnące wydatki konsolowców na „oprogramowanie”.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej