autor: Bartosz Świątek
Messenger dla iOS stał się cztery razy mniejszy i dwukrotnie szybszy
Firma Facebook poinformowała, że urządzenia z systemem iOS otrzymały nową aplikację Messenger. Program został opracowany w ramach tzw. Projektu LightSpeed i jest czterokrotnie mniejszy oraz dwa razy szybszy od poprzedniej wersji.
W SKRÓCIE:
- Aplikacja Messenger dla urządzeń z iOS stała się czterokrotnie lżejsza i dwa razy szybsza;
- Programiści zredukowali liczbę linii kodu z 1,7 mln do 360 tys., nie usuwając przy tym niczego ważnego.
Firma Facebook napisała na nowo aplikację Messenger dla urządzeń z systemem iOS. Inicjatywa nosząca nazwę Project LightSpeed sprawiła, że program stał się cztery razy mniejszy (obecna wersja zajmuje zaledwie 30 MB, w porównaniu do 130 MB w przeszłości) i dwukrotnie szybszy. Ta druga kwestia jest szczególnie ważna, biorąc pod uwagę, jak często większość z nas codziennie otwiera tego typu aplikacje.
Co ciekawe, programistom Facebooka udało się zmniejszyć liczbę linii kodu z 1,7 mln do zaledwie 360 tys, co oznacza redukcję o 84%. Aplikacja została przy tym nieco uproszczona, ale podobno nie wiązało się to z utratą żadnych ważnych funkcji. Warto przy tym odnotować, że niektóre z nich mogą być tymczasowo niedostępne (nie ujawniono jakie). Koncern pracuje już nad ich przywróceniem.
Mniej linii kodu sprawia, że aplikacja jest lżejsza i lepiej reaguje, a usprawniona baza oznacza, że inżynierowie mogą szybciej wprowadzać innowacje. W ramach przebudowy kilka funkcji będzie tymczasowo niedostępnych, ale pracujemy nad ich przywróceniem. (…)
Usprawniliśmy aplikację, zachowując bogactwo funkcji i ułatwiając naszym inżynierom budowanie lepszych doświadczeń. Przykładowo zredukowaliśmy listę kontaktów z 40 wersji do jednej, która działa konsekwentnie w całym programie. Pomaga to zmniejszyć obciążenie poznawcze (ang. cognitive load) u ludzi, a dodatkowo powoduje, że inżynierowie nie muszą budować nowych doświadczeń od podstaw – czytamy w notce.
Projekt ma również stanowić podstawę dla nowego pomysłu Facebooka – integracji jego trzech portali społecznościowych (Facebook, WhatsApp i Instagram). Choć dalej będą one dostępne jako samodzielne aplikacje, to firma chce, by w przyszłości użytkownicy mieli możliwość wysyłania wiadomości pomiędzy nimi.