Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 3 czerwca 2013, 15:00

autor: Redakcja GRYOnline.pl

Małopolski gamedev podbija Chiny

Najliczniejszą reprezentacją zagraniczną na tegorocznym Game Connection Asia byli przedstawiciele małopolskiej branży gier video. To kolejna po Digital Dragons udana inicjatywa Krakowskiego Parku Technologicznego.

W dniach 28-29 maja w Szanghaju odbyła się II edycja Game Connection Asia. O tej, bądź co bądź, wyłącznie biznesowej konferencji warto wspomnieć przynajmniej z jednego powodu - w tym roku najliczniejszą zagraniczną grupą byli nasi rodacy, w większości zrzeszeni w Digital Entertainment Cluster – kolejnej po Digital Dragons inicjatywie Krakowskiego Parku Technologicznego bezpośrednio wspierającej branżę gier.

„Sam pomysł wsparcia tej branży pojawił się mniej więcej półtora roku temu, kiedy nowelizowany był program „Broker innowacji jako narządzie dla efektywnego rozwoju systemu nowoczesnej gospodarki Małopolski”. To wówczas, zamiast szukać modelu przepływu technologii pomiędzy nauką a biznesem w ujęciu ogólnym, postanowiliśmy skoncentrować się dodatkowo na jednej branży - co okazało się strzałem w dziesiątkę” – komentuje Jacek Krupa, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego

„KPT od lat aktywnie angażuje się w promocję i wsparcie branży gier. To właśnie Krakowski Park Technologiczny jest organizatorem Digital Dragons, najważniejszej imprezy biznesowej w sektorze cyfrowej rozrywki - nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Sukces pierwszych edycji Digital Dragons, szczególnie tej ostatniej, był dla nas impulsem do stworzenia Digital Entertainment Cluster, klastra zrzeszającego najważniejsze firmy growe w naszym regionie” – mówi Wiesława Kornaś-Kita, prezes zarządu KPT – „Zrozumieliśmy, że ten sektor rozrywki stał się naprawdę sztuką przez duże „S”. Gry stają dzisiaj w jednym szeregu z produkcjami filmowymi czy najlepszymi widowiskami multimedialnymi. Dodatkowo stały się one nieodłącznym elementem naszego codziennego życia.”

„Jestem przekonany, że na tego typu współpracy firmy związane z branżą gier mogą tylko skorzystać” - komentuje Michał Bobrowski, Dyrektor Zarządzający GRY-Online S.A. a jednocześnie Członek Rady DEC – „zakończona właśnie misja studyjna w Szanghaju jest tego dobitnym przykładem. Dzięki tej inicjatywie mogliśmy uczestniczyć nie tylko w Game Connection Asia, ale również odwiedzić i spotkać się z przedstawicielami najważniejszych na tym rynku producentów i dystrybutorów gier (Giant Interactive, Tencent, Shanda, The9). A właśnie spotkania twarzą w twarz, z uwagi na specyfikę kulturową, to praktycznie jedyna droga do nawiązania owocnej współpracy biznesowej.”

„Z naszej perspektywy, jako lidera klastra, wizyta w Szanghaju była bardzo owocna” – dodaje Wiesława Kornaś-Kita – „Firmy, które wspieramy nawiązały ważne kontakty biznesowe, a nam udało się odbyć kilka bardzo ważnych rozmów z potencjalnymi partnerami przyszłorocznego Digital Dragons. Mamy nadzieję, że kolejna edycja tej imprezy będzie jeszcze lepsza niż poprzednie. Chcemy dalej rozwijać się i oferować branży coraz lepszy produkt. Warto dodać, że coraz więcej instytucji rządowych dostrzega potencjał tego rynku. Szczególnie pomocny okazał się Wydział Promocji, Handlu i Inwestycji Ministerstwa Gospodarki, który zorganizował dla nas spotkania z najważniejszymi chińskimi wydawcami i producentami. Jednym słowem, wracamy z Chin z poczuciem bardzo dobrze wypełnionego zadania, z wieloma nowymi pomysłami i kontaktami.”

Chiński rynek gier to niezwykle łakomy kąsek dla polskich developerów. O ile zaakceptują oni fakt, że tutejsi gracze nastawieni są prawie wyłącznie na model Free2Play, a każdy z wprowadzanych na ten rynek tytułów przechodzi przez bardzo gęste sito weryfikacyjne (w którym np. utkną jakiekolwiek produkcje eksponujące krew czy kości, o czym m.in. na własnej skórze przekonał się Activision Blizzard, który, chcąc wydawać World of Warcraft musiał poświęcić sporo czasu i środków na spełnienie wymagań chińskich cenzorów).

Tego wyzwania nie boi się Piotr Żygadło, vice-prezes Artifex Mundi – „Chiny są największym obecnie rynkiem zbytu pod względem liczby konsumentów, a pod względem wielkości przychodów z gier już dzisiaj notowane są tutaj oszałamiające rekordy. Przypuszczalnie w ciągu kilku najbliższych lat w Chinach będzie można zarobić więcej niż w jakimkolwiek innym kraju. A dzięki takiemu wyjazdowi mamy niepowtarzalną okazję zapoznać się ze specyfiką tutejszego rynku - zarówno jeżeli chodzi o oczekiwania konsumentów jak i organizację. I zdobyć kontakty, które będzie można przekuć na konkretne kontrakty. Już teraz otrzymuję maile od potencjalnych parterów zainteresowanych wydawaniem naszych gier na rynku chińskim.”

Polskie firmy z branży gier szans na interes na rynku chińskim wypatrywać mogą nie tylko w próbie zaoferowania gotowych gier - równie dobrze ich wiedza i praktyczne doświadczenie mogą zostać wykorzystane przy modyfikacji i dostosowywaniu gier chińskich do gustów i oczekiwań graczy w Stanach Zjednoczonych i Europie. O zapotrzebowaniu na takie wsparcie osobiście przekonał się Daniel Miszkiel, założyciel Tap It Games – „nawiązany w trakcie Games Connection kontakt z jednym z chińskich developerów już wkrótce przełoży się na mój pierwszy zagraniczny kontrakt!”

„Misja w Szanghaju była dopiero pierwszą tego typu inicjatywą zorganizowaną w ramach Digital Entertainment Cluster. Zdobyte kontakty i wiedza pokazują, że warto inwestować w takie przedsięwzięcia. Już teraz planujemy kolejne misje i udziały w targach, które umożliwią firmom skuteczną promocję” - podsumowuje Wiesława Kornaś-Kita.

Polski gamedev już wkrótce może mieć dobrą okazję do ponownego odwiedzenia Szanghaju, wg naszych informacji Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w najbliższym czasie oficjalnie powinna zatwierdzić misję gospodarczą na ChinaJoy 2013.

Małopolski gamedev podbija Chiny - ilustracja #6

Digital Entertainment Cluster działa już od kilku miesięcy. W sumie zrzesza on dziewięć firm zaangażowanych w sektor gier. Obok Krakowskiego Parku Technologicznego, będącego jego koordynatorem, znajdują się w nim także: GRY-Online S.A., Artifex Mundi, Future Reality Games, Tap It Games, Nimbi Studios, Dardanele Studio, Alvernia Studios oraz Ganymede.

Na mocy porozumienia partnerzy klastra podjęli się m.in.: tworzenia warunków dla efektywnego wykorzystania potencjału wszystkich osób i instytucji działających na rzecz branży, tworzenia dogodnych warunków do ponadregionalnego rozwoju branży, budowy marki klastra jako narzędzia do promocji, a także wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstw związanych z branżą gier na globalnym rynku.