Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 października 2016, 11:15

Mafia III z pierwszymi recenzjami - jest dość słabo

W sieci zaczęły pojawiać się recenzje gry Mafia III. Według krytyków oczekiwana odsłona gangsterskiej serii to produkcja klimatyczna, jednak uroki fabuły i świata gry przesłaniane są przez nijaką rozgrywkę oraz tragiczne niedopracowanie techniczne produkcji.

Gdy w zeszłym tygodniu zadebiutowała Mafia III – długo wyczekiwana trzecia odsłona kultowej gangsterskiej serii – w sieci zrobiło się głośno o problemach pecetowego wydania gry. Jednak w międzyczasie zaczęły się pojawiać coraz liczniejsze recenzje produkcji studia Hangar 13 (przypomnijmy – wydawca nie udostępnił przedpremierowych kopii recenzenckich) i okazuje się, że choć pecetowcy mogą czuć się najbardziej poszkodowani, twórcy wykazali się demokratycznym podejściem w kwestii błędów. Innymi słowy, również posiadacze konsolowych wersji trzeciej Mafii mogą zmagać się z niedopracowaniem technicznej strony gry. Serwis Kotaku zebrał kilka z wielu filmików zamieszczonych w sieci, prezentujących ciekawsze bolączki produkcji.

Wybrane recenzje:

Scena niczym z horroru? Nie ma strachu – tylko glicze w Mafii III. - Mafia III z pierwszymi recenzjami - jest dość słabo - wiadomość - 2016-10-12
Scena niczym z horroru? Nie ma strachu – tylko glicze w Mafii III.

PC:

PS4/XONE:

Jak widać, wydania konsolowe doczekały się też całkiem pozytywnych recenzji, ale ogólny obraz wypada zdecydowanie na niekorzyść Mafii III. Znalazły się nawet narzekania na fabułę, chwaloną przez większość recenzentów, ale przez niektórych uznaną za prostą – jeśli nie wręcz prostacką – historię o zemście. Niemniej w większości tekstów to właśnie fabuła i świat przedstawiony opisywane są jako najjaśniejsze punkty nowej Mafii. Na plus oceniono grę aktorów głosowych i mimikę postaci, jak również atmosferę Ameryki lat 60., odmienną od poprzednich odsłon, oraz sprawne wplecenie w fabułę wątku nietolerancji rasowej. Wielu krytyków polubiło też głównego bohatera gry, Lincolna Claya, a tu i ówdzie pojawiły się głosy twierdzące, że to najlepszy scenariusz i protagonista z produkcji wydanych dotychczas w bieżącym roku. Chwalono też ścieżkę dźwiękową gry – przypadła ona do gustu m.in. naszemu recenzentowi, który Mafii III przyznał ocenę 6/10.

Latający samochód, czyli o elementach science fiction (tudzież technicznej stronie gry) obrazek jeden. - Mafia III z pierwszymi recenzjami - jest dość słabo - wiadomość - 2016-10-12
Latający samochód, czyli o elementach science fiction (tudzież technicznej stronie gry) obrazek jeden.

Niestety, recenzenci niemal jednogłośnie wyrażają rozczarowanie zmarnowaniem potencjału powyższych elementów przez niedopracowanie rozgrywki i aspektów technicznych. Ta pierwsza często jest określana jako „biedne GTA”, z niewiarygodną wręcz powtarzalnością misji. Nawet krytycy wypowiadający się bardziej przychylnie o systemie walki przyznają, że po obiecującym wstępie ciągłe oczyszczanie kryjówek (zwykle dwukrotnie) szybko przestaje bawić. Ponadto zabija to klimat gry, jako że sztucznie wydłuża odstępy pomiędzy scenkami posuwającymi fabułę naprzód. Nie pomaga tragiczna sztuczna inteligencja przeciwników, przy której bledną najemnicy dający się zmylić przez słynny karton w serii Metal Gear, oraz niedoróbki techniczne. Pojawiające się znikąd obiekty, zawodny system (nie)wiarygodnej fizyki, tragiczny zasięg rysowania obiektów rodem z produkcji sprzed co najmniej 5 lat, wreszcie obowiązkowe zapadanie się pod ziemię do szarej strefy za teksturami – to tylko niektóre z baboli, na które natrafili gracze.

Wspominaliśmy, że grający w pecetowe wydanie Mafii III mogą czuć się najbardziej poszkodowani. Brzydkie tekstury i dodatkowe problemy (z instalacją, z przymusowym zamykaniem się gry etc.) uzupełniane są przez tragiczną optymalizację. Co prawda, weekendowa aktualizacja usunęła blokadę 30 klatek na sekundę, lecz recenzentowi serwisu PC Gamer nie udało się osiągnąć 60 fps-ów na karcie grafiki GeForce GTX 970, nawet na średnich ustawieniach. Widać więc, że żartobliwe opinie poniektórych o wydaniu przez 2K Games gry w wersji z wczesnego dostępu są, niestety, nad wyraz trafne.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej