Mad Max – kompendium wiedzy [Aktualizacja #5: popremierowa]
W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy nt. Mad Maxa, na bieżąco aktualizowane o kolejne nowinki o tej samochodowej grze akcji od studia Avalanche. W piątej aktualizacji, popremierowej, uzupełnliśmy wiadomości o produkcji oraz dodaliśmy m.in. informacje o jej ocenach i wstępnych wynikach sprzedaży.
- 1. Świat i fabuła
- 2. Rozgrywka (2.1. Informacje ogólne ; 2.2. Świat gry ; 2.3. Samochodem ; 2.4. Na piechotę ; 2.5. Inne elementy rozgrywki)
- 3. Technikalia (3.1. Informacje ogólne ; 3.2. Wersja PC ; 3.3. Wersje konsolowe)
- 4. Inne informacje (4.1. Multiplayer i funkcje sieciowe ; 4.2. Polskie wydanie ; 4.3. Pre-order ; 4.4. Ciekawostki i kulisy produkcji)
- 5. Informacje popremierowe (5.1. Odbiór)
- 6. Multimedia
Mad Max to trzecioosobowa gra akcji z silnym pierwiastkiem samochodowym w otwartym świecie. Tytuł nie jest przypadkowy – akcję osadzono w postapokaliptycznych realiach zaczerpniętych z kultowej serii filmów George’a Millera. Nie jest to jednak ekranizacja którejkolwiek filmowej odsłony, łącznie z najnowszym Mad Max: Na drodze gniewu (ang. Mad Max: Fury Road). Za produkcję odpowiada szwedzkie studio Avalanche, znane przede wszystkim z sandboksowego cyklu Just Cause. Mad Max powstawał pierwotnie z myślą o pecetach oraz konsolach Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360 i PlayStation 3, ale w końcu twórcy zrezygnowali z dwóch ostatnich. Oficjalny debiut gry nastąpił 1 września 2015 roku, a do Europy, w tym Polski, dotarła ona z trzydniowym opóźnieniem.
W tym tekście zbieramy najistotniejsze ujawnione do tej pory informacje na temat Mad Max, dzieląc je na kategorie tematyczne. Kompendium jest na bieżąco aktualizowane o kolejne wieści ze strony dewelopera. Nowości wyróżniamy pogrubieniem.
Aktualizacja #5 (15 września 2015): Popremierowe uzupełnienie informacji o grze (kosmetyczne zmiany sekcjach 1 i 2, sporo nowości w 3 i 4), na czele z wykazem ocen i wstępnymi wynikami sprzedaży [5.1]. Do tego garść nowych materiałów wideo, również od ekipy tvgry.pl [6].
Aktualizacja #4 (31 sierpnia 2015): Wymagania sprzętowe wersji PC, prawdziwe Magnum Opus od West Coast Customs oraz sporo nowych materiałów wideo (zwłaszcza gameplayów).
Aktualizacja #3 (23 czerwca 2015): Odrobina nowych informacji o mechanice rozgrywki oraz trzy materiały wideo z targów E3 2015: wrażenia Heda z ekipy tvgry.pl, efektowny trailer („Eye of the Storm”) i 15-minutowy gameplay od serwisu Gamespot.
Aktualizacja #2 (13 czerwca 2015): Garść informacji o systemie rozwoju postaci, czyli wykupowaniu perków i ulepszaniu ekwipunku, oraz mechanice rzemiosła. Dodaliśmy też wieści o polskim wydaniu i dwa ciekawe trailery z minionych tygodni.
Aktualizacja #1 (12 marca 2015): Dodaliśmy szereg informacji, które wypłynęły wraz z ekskluzywną zapowiedzą gry w magazynie Game Informer. Nowe wieści dotyczyłu m.in. fabuły, konstrukcji świata gry, roli towarzyszy (Chumbucketa i psa) w zabawie, systemie gromadzenia surowców w postaci pożywienia i paliwa, zarządzaniu własną twierdzą, możliwej implementacji funkcji sieciowych oraz udziału George’a Millera w produkcji gry.
1. Świat i fabuła
Jak wspomniano we wstępie, akcja toczy się w świecie po apokalipsie – na pustkowiach, które przed wieloma laty mogły być wybrzeżami Australii (wskazuje na to parę detali, por. 4.4), a dziś stanowią arenę starć zdegenerowanych gangów walczących o resztki zasobów. Bohaterem jest ten sam Szalony Max, co w filmach, lecz jego growa historia, jak wspomniano, nie jest adaptacją którejkolwiek spośród tych, które widzieliśmy na srebnym ekranie. Ukazane wydarzenia rozgrywają się przed tymi z filmu Mad Max: Fury Road, a w świecie przedstawionym gry można dopatrzeć się wielu cech wspólnych z realiami uwiecznionymi we wspomnianym obrazie (np. tu i tu funkcjonują nazwy Gastown i Warboys, podobna jest też estetyka obu uniwersów).
U progu przygody główna postać zostaje zaatakowana przez bandytów dowodzonych przez niejakiego Scrotusa – szalonego i okrutnego watażkę trzęsącego całą okolicą – w wyniku czego traci swój wóz (znany z filmów Interceptor) i zostaje porzucona na pustyni na śmierć. Rzecz jasna, bohater wychodzi z opresji obronną ręką i postanawia odegrać się na oprawcach. Szybko organizuje sobie nowy wóz – nazwany Magnum Opus – a następnie, stopniowo czyniąc z niego budzące postrach wśród bandytów narzędzie zniszczenia, rusza wymierzyć sprawiedliwość Scrotusowi i jego pomagierom. Jednak walka ze złoczyńcami nie jest sednem fabuły – nadrzędny (choć nakreślony nieszczególnie wyraźnie) cel Maksa stanowi odnalezienie miejsca znanego jako Plains of Silence (w wolnym tłumaczeniu Równiny Ciszy). Mowa tu o mlekiem i miodem płynącej krainie z legend, gdzie bohater ma nadzieję znaleźć dla siebie oazę spokoju.
Co istotne, protagonista nie jest osamotniony w swoich zmaganiach – wkrótce po rozpoczęciu przygody do Maksa dołącza pies oraz pomylony mechanik imieniem Chumbucket (właśnie temu drugiemu bohater zawdzięcza zdobycie Magnum Opus).
2. Rozgrywka
2.1. Informacje ogólne
Jak wspomniano we wstępie, Mad Max oferuje rozgrywkę na dwóch mniej więcej równoważnych płaszczyznach – na piechotę i zza kierownicy samochodu. W pierwszym przypadku chodzi przede wszystkim o walkę wręcz (lub, rzadziej, strzelecką) i drobiazgową eksplorację otoczenia [por. sekcja 2.4], natomiast w drugim o szybkie przemieszczanie się z miejsca na miejsce (a gra oferuje rozległe przestrzenie) oraz toczenie samochodowych pojedynków [2.3]. Bardzo istotne jest ulepszanie rozmaitych aspektów wozu głównego bohatera (Magnum Opus), odbywające się w dowolnej chwili bezpośrednio z poziomu menu gry. Otwarta struktura świata i rozgrywki sprawia, że praktycznie każdy problem można rozwiązać na więcej niż jeden sposób. W Mad Max pojawia się też delikatny pierwiastek survivalowy w postaci gromadzenia pożywienia i paliwa oraz mikrozarządzanie własnymi placówkami na mapie świata.
2.2. Świat gry
Świat gry został podzielony na cztery rozległe obszary, wśród których znajdują się m.in. pustkowia będące niegdyś morskim dnem oraz zniszczone miasto, z wydzieloną strefą przemysłową i mieszkalną, lotniskiem etc. Dostęp do nich odblokowujemy stopniowo. Ciekawie rozwiązano kwestię granic dostępnych terenów; świat został otoczony przez obszar o wymownej nazwie Wielkie Nic (ang. The Big Nothing) – morze piasków dewastowane przez potężne burze piaskowe. Jednak nie jest to tylko dekoracja zastępująca niewidzialną ścianę – mimo śmiertelnego niebezpieczeństwa, gracz może rozważyć kręcenie się w okolicy Wielkiego Niczego, jako że przetrwanie w tym rejonie paru sekund daje szansę na pozyskanie rzadkich części do samochodu, wyrzucanych z burzy.
W głównym obrębie pustkowii znajdujemy przede wszystkim posterunki Scrotusa do oswobadzania i punkty widokowe (w formie unoszących się nad powierzchnią balonów, z których możemy oglądać okolicę przy użyciu lornetki; ponadto służą one do szybkiej podróży). Nie brakuje też innego rodzaju atrakcji, jak np. totemów Scrotusa do niszczenia czy wrogich konwojów. Ponadto na mapie jest pełno znaczników opcjonalnych aktywności, np. wyścigów. Występuje tu współczynnik wpływów Scrotusa, redukowanych właśnie dzięki odbijaniu posterunków czy pozbywaniu się wspomnianych totemów. Do uwolnionych placówek napływa lokalna ludność, adaptując twierdze na osiedla mieszkalne (i oferując dodatkowe aktywności). Jednak świat nie jest zamieszkany tylko przez wymienione dwie grupy – występuje tu wiele frakcji, które zlecają Maksowi zadania poboczne, pomagają mu, świadczą usługi etc.
Co ciekawe, otoczenie podlega częściowemu przekształcaniu przez gracza. Dla przykładu, korzystając z linki wystrzeliwanej z harpuna w rękach Chumbucketa, możemy zwalać wątłe wieże snajperskie, ponadto nierzadko uzyskanie dostępu do punktu obserwacyjnego wymaga odrobiny zachodu (np. zerwania łańcuchów mocujących balon przy ziemi). Oprócz tego w trakcie eksploracji mamy okazję natknąć się na rozmaite „znajdźki” – dotyczy to przede wszystkim złomu (podstawowej waluty, za którą odblokowuje się ulepszenia), ale zdarzają się też przedmioty fabularne, w rodzaju listów i notek, które dostarczają informacji o świecie gry.
2.3. Samochodem
Fizyka. Twórcy postawili na model jazdy plasujący się pomiędzy beztroską zręcznościówką a czymś na kształt symulacji. Dużo uwagi poświęcono oddziaływaniom fizycznym, aby każde ulepszenie przekładało się na zachowanie pojazdu, a akcja (w szczególności kraksy) wyglądała efektownie. Co ciekawe, wóz można prowadzić z różnych kamer, wliczając w to widok z kokpitu.
Walka. Ponieważ pustkowiami trzęsą zmotoryzowane gangi, Maksowi bardzo często przychodzi walczyć o życie za kółkiem. Amunicja jest na wagę złota, zatem podstawową metodą radzenia sobie z wrogami jest taranowanie ich maszyn. Jeśli decydujemy się strzelać zza kierownicy, warto wykazać się precyzyjnym celowaniem (ułatwianym dzięki aktywowanemu podczas mierzenia spowolnieniu czasu), jako że pojazdy zostały podzielone na strefy trafień. Efektywne jest zwłaszcza mierzenie do kierowców i zbiorników paliwa. Oprócz tego nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować broń na samochodzie, np. miotacze ognia przy błotnikach.
Ulepszenia. Choć Max otrzymał możliwość przesiadania się do wozów innych niż Magnum Opus (w sumie natrafiamy na ok. 50 różnych wehikułów, możliwych do użytkowania do czasu, aż ulegną zniszczeniu), zasadniczo pozostaje wierny jednej maszynie. Z tego względu otrzymaliśmy bogate możliwości jej ulepszania, obejmujące modyfikowanie m.in. silnika, opon, zawieszenia, zderzaków, karoserii, uzbrojenia, ostrz na kołach, pancerza etc. Wóz został opisany kilkoma współczynnikami (takimi jak atak, obrona, masa, prowadzenie czy osiągi), których zmiany dają się wyraźnie odczuć podczas prowadzenia. Punktem wyjścia do ulepszania samochodu jest wybór jednego z kilku dostępnych modeli o różnych bazowych statystykach i z odmiennymi zestawami ulepszeń.
2.4. Na piechotę
Walka. Od czasu do czasu przychodzi nam wysiąść z samochodu, zatem z bandytami mierzymy się także na ubitej ziemi. Jak wspomniano, amunicja nie jest w tym świecie dobrem powszechnym, zatem strzelanie – np. z obrzyna czy karabinu snajperskiego – zostało sprowadzone raczej do ostateczności. Znacznie częściej musimy walczyć wręcz przy wykorzystaniu dość szerokiej palety broni białej – od pospolitych noży po mniej konwencjonalne narzędzia w rodzaju Thundersticka (kija z przymocowanym ładunkiem wybuchowym, który detonuje się po wbiciu w adwersarza). System walki został oparty na kontrowaniu ataków przeciwnika i przypomina trochę ten z serii Batman: Arkham. Rzecz jasna, całość epatuje całkiem sporą dawką przemocy.
Skradanie się. Max to nie Rambo, zatem otwarta walka nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Udostępniona została więc opcja cichego poruszania się i bezgłośnego eliminowania przeciwników.
Rozwój postaci: Ulepszaniu podlegają możliwości nie tylko Magnum Opus, ale również samego Maksa. Od czasu do czasu możemy wykupować perki, które np. zwiększają trwałość broni białej w rękach bohatera lub pozwalają pozyskiwać więcej amunicji podczas przeszukiwania otoczenia. Ponadto za złom da się np. odblokowywać dodatkowe ruchy w walce wręcz.
Ekwipunek: Innym sposobem na rozwijanie bohatera jest ulepszanie za złom jego ekwipunku, czyli elementów w rodzaju kurtki, karwaszy czy kastetu. Wpływa to na różne statystyki, takie jak ochrona przed obrażeniami, siła ataku w walce na pięści czy ilość amunicji, którą możemy przenosić.
2.5. Inne elementy rozgrywki
Rzemiosło. W toku przygody możemy konstruować różne bronie oraz ulepszenia samochodu i ekwipunku Maksa. Potrzeba do tego złomu, który pozyskujemy np. z wraków pojazdów i innych obiektów (zwłaszcza metalowych) rozrzuconych po pustkowiach.
Survival. Mad Max jest grą nastawioną na akcję, więc elementy survivalowe występują tu w śladowej ilości. Chodzi przede wszystkim o gromadzenie wody i jedzenia, służących nam za środki regeneracji zdrowia. Jak przystało na świat po apokalipsie, są to rzadkie i cenne zapasy, zatem graczowi przychodzi nieco natrudzić się, by je pozyskać. Dla przykładu, trzeba wypatrywać na niebie ptaków, zwiastujących obecność padliny gdzieś pod nimi – robaki obłażące martwe stworzenia są dla Maksa dobrym źródłem protein.
Innym surowcem, który gromadzimy, jest paliwo. W tym przypadku nie trzeba jednak martwić się o deficyty – aby nie ograniczać samochodowej akcji, twórcy postanowili, że konieczność odnawiania zapasów benzyny nie będzie zachodziła zbyt często.
Chumbucket. Wyjątkowo istotny „mechanizm rozgrywki”. Druh Maksa ze smykałką do motoryzacji odpowiada przede wszystkim za naprawy Magnum Opus. Ponadto pomaga nam podczas samochodowych potyczek, operując harpunem, którym można chociażby wyrywać pojedyncze elementy z pojazdów kierowanych przez wrogów (np. koła, drzwi, pasażerów). Oprócz tego służy nam za swego rodzaju nawigację, wskazując ciekawe miejsca podczas przemierzania pustkowi. Przydaje się też, kiedy chcemy pojeździć innym wozem – po zakończeniu przejazdki wzywamy go, by szybko przyprowadził nam Magnum Opus. Co ciekawe, jego umiejętności podlegają rozwojowi, a wyposażenie (harpun, narzędzia, gogle czy lampę czołową) zmieniamy i ulepszamy dzięki przedmiotom znajdowanym w trakcie gry.
Pies. Może zastępować Chumbucketa na miejscu pasażera. Potrafi m.in. wykrywać wodę i pola minowe oraz skakać do gardeł przeciwnikom w walce wręcz.
Własne twierdze. W grze znajdują się twierdze, które bohater może ulepszać, by czerpać z nich rozmaite korzyści. Dla przykładu, możemy gromadzić dzięki nim złom nawet wtedy, gdy wyłączymy grę (o ile jesteśmy podłączeni do Internetu) albo odkrywać dodatkowe ciekawostki na mapie dzięki wysyłanym na patrole grupom zwiadowczym.
Śmierć. Poniósłszy śmierć, odradzamy się przy najbliższym balonie. System zapisu jest o tyle „łagodny”, że zgon nie pozbawia nas przedmiotów, które znaleźliśmy tuż przed padnięciem w boju.
3. Technikalia
3.1. Informacje ogólne
Mad Max powstał na bazie usprawnionej wersji autorskiego silnika studia Avalanche, znanego jako Avalanche Engine – napędzał on wcześniej m.in. dwie pierwsze odsłony serii Just Cause. Pod względem jakości oprawy omawiana produkcja nie należy do ścisłej czołówki najpiękniejszych gier, ale potrafi przykuć wzrok dzięki niebywale sugestywnej i klimatycznej stylistyce, nawiązującej nieco do tej z filmu Mad Max: Fury Road.
3.2. Wersja PC
Mad Max ma opinię bardzo dobrze zoptymalizowanej gry. Oficjalne wymagania sprzętowe pecetowej wersji (podane na karcie gry na Steamie) są następujące:
Minimalna konfiguracja sprzętowa:
- System operacyjny: Windows Vista/7/8 (64-bitowy)
- Procesor: Intel Core i5-650, 3.2 GHz / AMD Phenom II X4 965, 3.4 GHz
- Pamięć RAM: 6 GB
- Karta graficzna: GeForce GTX 660 Ti (2 GB) / Radeon HD 7870 (2 GB)
- Wolne miejsce na dysku: 32 GB
Zalecana konfiguracja sprzętowa:
- System operacyjny: Windows 7 z Service Pack 1 / 8 (64-bitowy)
- Procesor: Intel Core i7-3770, 3.4 GHz / AMD FX-8350, 4 GHz
- Pamięć RAM: 8 GB
- Karta graficzna: GeForce GTX 760 (3 GB) / Radeon HD 7970 (3 GB)
- Wolne miejsce na dysku: 32 GB
Pod względem jakości grafiki wersja PC nieznacznie przewyższa wydania konsolowe, m.in. dzięki ostrzejszym teksturom i bardziej szczegółowym modelom postaci.
3.3. Wersje konsolowe
Obie konsolowe wersje Mad Maxa wyświetlają obraz w rozdzielczości 1080p i działają ze stabilną szybkością na poziomie 30 klatek na sekundę.
4. Inne informacje
4.1. Funkcje sieciowe
W Mad Max zabrakło trybu multiplayer – dostępna jest tylko zabawa dla samotników – ale nie oznacza to całkowitego braku elementów korzystających z połączenia internetowego. Korzystają z niego Opus Wars, czyli jeden z trybów wyścigów, w którym można zapisywać swoje rezultaty w rankingu. W tym ostatnim pokazywane są nie tylko czasy przejazdów, ale również trójwymiarowe podglądy modeli samochodów, którymi osiągnięto poszczególne wyniki.
4.2. Polskie wydanie
W Polsce Mad Max został wydany nakładem firmy Cenega. Gra jest dostępna na wszystkich platformach zarówno w angielskiej, jak i polskiej (kinowej) wersji językowej – tę ostatnią przygotowała firma QLOC. Sugerowane ceny tytułu na naszym rynku to 139,99 zł (PC) i 269,99 zł (XOne/PS4). Gra trafiła na rodzimy rynek 4 września 2015 roku (trzy dni po globalnym debiucie).
4.3. Pre-order i ekskluzywna zawartość
Osoby, które zamówiły grę przed premierą, otrzymały prezent w postaci dodatkowego modelu Magnum Opus – szybkiego Rippera – z własnym zestawem modyfikacji.
Posiadacze gry w wersji na PlayStation 4 otrzymali 12 unikatowych ornamentów na maskę Magnum Opus (w tym np. maskę Lorda Humungusa i inne przedmioty nawiązujące do filmów). Zawartość ta ma być ekskluzywna przynajmniej do 30 listopada 2015 roku.
4.4. Ciekawostki i kulisy produkcji
- George Miller (twórca filmowej serii Mad Max) brał aktywny udział przy tworzeniu omawianej gry w początkowym okresie dewelopingu, zanim musiał oddelegować się do prac nad Fury Road.
- W trakcie produkcji Mad Maxa firma West Coast Customs (słynna amerykańska sieć warsztatów konstruujących i przerabiających samochody) zbudowała prawdziwe Magnum Opus. Procesowi powstawania wozu z gry w rzeczywistości i pokazywania go na Wasteland Weekend (organizowanym na pustyni Mojave zlocie miłośników postapokalipsy) poświęcono dziennik dewelopera, który możecie zobaczyć pod tym adresem.
- W ramach puszczania oka do fanów filmowego pierwowzoru, twórcy umieścili kierownice w pojazdach po prawej stronie, sugerując, że w świecie przed apokalipsą panował lewostronny ruch samochodowy (tak jak dziś w Australii).
- Główny bohater mówi z australijskim akcentem, tak jak Mel Gibson, który odgrywał Szalonego Maksa w pierwotnej filmowej trylogii.
5. Informacje popremierowe
5.1. Odbiór
Oceny. Mad Max okazał się trudną do oceny grą. Między notami wystawionymi przez krytyków występują duże wahania – od przeciętnych do bardzo dobrych. Rezultatem jest obecnie na Metacritic średnia ocen 70% w przypadku wersji na PlayStation 4 (na podstawie 56 recenzji) oraz po 73% dla Xboksa One i PC (odpowiednio 14 i 12 recenzji). Mniej więcej w środek powyższej skali wpisały się odczucia naszego recenzenta, Maimana:
Sprzedaż. Na razie brak konkretnych wyników sprzedaży z oficjalnych źródeł, ale wiemy, że Mad Max zaliczył udane debiuty na Steamie, w Wielkiej Brytanii i w polskich Empikach, trafiając na podium w zestawieniach bestsellerów w premierowym tygodniu. Według danych Steam Spy, na platformie dystrybucji cyfrowej firmy Valve Software sprzedano dotąd ok. 300 tysięcy sztuk.